Roy D. Chapin, przy wsparciu finansowym Josepha L. Hudsona i sześciu innych mniejszych udziałowców, w 1909 r. założył w Detroit firmę Hudson Motor Car Company. Od pierwszego roku działalności produkowano samochody osobowe z czterocylindrowymi silnikami o mocy 20 KM. Dziś kilka modeli samochodów Hudson z lat 50. to cenione klasyki. Najwyżej wyceniany jest Commodore Brougham Convertible z ośmiocylindrowym silnikiem 4,2 l o mocy 128 KM. Egzemplarze w idealnym stanie kosztują ok. 105 000 euro.
Foto: Auto Świat
Hudson – logo
Od 1914 r. powstawały także auta z sześciocylindrowymi silnikami (model 54). Wojna trwająca w Europie nie przerwała produkcji pojazdów. Firma Hudson od 1916 r. była również kooperantem innej firmy, zlokalizowanej także w Detroit i noszącej nazwę „Metal Products Company”, która wytwarzała i dostarczała sprzęt wojskowy.
Foto: Auto Świat
Hudson –model 33 Limousine z 1911 r.
Po I wojnie światowej, w 1919 r., Hudson rozwinął produkcję aut, których powstały 40 054 sztuki, w tym 21 879 sztuk nowego modelu Essex. Model ten posłużył firmie Hudson Motor Car Co. do wydzielenia odrębnej marki o nazwie „Essex”, która istniała do 1932 r. Pojazdy występujące pod tą marką cieszyły się dużym powodzeniem u odbiorców. W latach 1932-1937 istniała kolejna marka wydzielona przez Hudsona, a nosząca nazwę „Terraplane”. Obie nowo utworzone marki miały na celu stworzenie sztucznej konkurencji i osiągnięcie większego zysku.
Foto: Auto Świat
Hudson – model 7-miejscowy z 1924 r.
Kryzys ekonomiczny lat 30. ubiegłego wieku spowodował spadek produkcji samochodów – nie tylko marki Hudson. Kryzys trwał kilka lat i w tym czasie zmieniły się metody wytwarzania samochodów. Dlatego w następnym dziesięcioleciu kosztem 16 mln dolarów zmodernizowano wytwórnię Hudson.
Od 1948 r. rozpoczęła ona wytwarzanie pojazdów nowej serii, nazwanej „stepdown”: z nadwoziem samonośnym, bez wystających błotników, z osłoniętymi tylnymi kołami. Zrewolucjonizowały one konstrukcję, a raczej wzornictwo nadwozia amerykańskich samochodów.
Foto: Auto Świat
Hudson Terraplane 6 z 1933 r.
W 1954 r. firma Hudson została połączona z firmą Nash i powstał koncern American Motors Corporation. Hudson Motor Car Co. przed powstaniem koncernu AMC zdołał zapisać się jako czołowy wytwórca samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych. W latach 1909- -1949 wyprodukowano 3,25 mln egzemplarzy aut, a do 1954 r. – około 3,7 mln egzemplarzy.
Foto: Auto Świat
Hudson – produkcja
Kilka modeli samochodów Hudson z lat 50. to cenione klasyki. Najwyżej wyceniany jest Commodore Brougham Convertible z ośmiocylindrowym silnikiem 4,2 l o mocy 128 KM. Egzemplarze w idealnym stanie kosztują ok. 105 000 euro.