W 1889 r. William Hume jako pierwszy użył ogumienia Dunlop i zwyciężył w wyścigu w Dublinie. Natomiast przygoda z motosportem miała swój początek 29 czerwca 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń, po pokonaniu dystansu 990 km.

Ekstremalne 24 godziny

Wyścigiem, który już od 90 lat wzbudza ogromne emocje, jest 24-godzinna rywalizacja na torze w Le Mans. To ekstremalna próba zarówno dla kierowców,jak i pojazdów oraz ogumienia. Od jakości opon zależy nie tylko wynik w walce o ułamki sekund i kolejne okrążenia, lecz także zdrowie, a nawet życie zawodników. Ogumienie Dunlop już od pierwszych wyścigów ceniono za właściwości jezdne, trwałą i solidną konstrukcję, która zapewniała bezpieczną jazdę przy dużych prędkościach.

Pierwsze zwycięstwo auta na oponach Dunlopa przyszło już w 1924 r., kiedy pierwsza na linii mety była ekipa złożona z Johna Duffa i Franka Clementa (Bentley 3 Liter Sport). Ich sukces powtórzyli w latach 1927, 1928 oraz 1929 załogi Bentley Motors Ltd, słynni „Bentley Boys” – Sammy Davis, Woolf Barnato oraz sir Henry Birkin. W latach 1924-2008 samochody z oponami Dunlop zwyciężyły łącznie w 34 z 76 wyścigów w Le Mans. Takim sukcesem nie może poszczycićsię żaden inny producent opon na świecie.

Legendarnym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów toru w Le Mans, jest półkolisty mostek z logo Dunlopa. Most zbudowano w 1932 r. w pobliżu tzw. Łuku Dunlop. To niewątpliwe wyróżnienie spotkało markę dzięki jej udziałowi w licznych sukcesach w Le Mans w latach 30. XX wieku.

Opona warta tyle, co nowy samochód

Po zakończeniu II wojny światowej innowacyjne technologie firmy Dunlop, dzięki którym udało się m.in. obniżyć masę ogumienia, umożliwiły konstruowanie opon dla bolidów Formuły 1, osiągających prędkość ponad 300 km/h.

Pierwszy sukces w F1 przyszedł już w 1954 r., kiedy najszybszy okazał się Cooper T45 kierowany przez Maurice’a Trintignanta. A potem przyszedł czas na pasmo zwycięstw. W latach 1961-1964 bolidy z ogumieniem Dunlop wygrały wszystkie wyścigi, zaś w 1965 r. marka zwyciężyła w więcej niż połowie z dziesięciu zawodów.

Przed każdym wyścigiem F1, Dunlop przygotowywał setki opon ze specjalnymi bieżnikiem, dostosowanym do suchego lub mokrego toru. Zawodników wspierała ekipa inżynierów i techników oraz kilkunastu serwisantów, którzy w razie potrzeby w ciągu kilku sekund wymieniali ogumienie bolidu. Ponieważ specjalna mieszanka gumowa wymagała podgrzania w celu uzyskania lepszej przyczepności, inżynierowie działu sportowego Dunlopa skonstruowali podgrzewane pokrowce. Warto dodać, że każda z opon była ręcznie bieżnikowana tuż przed wyścigiem. Wpływało to oczywiście na jej cenę, która stanowiła równowartość kilkuset ówczesnych funtów lub nowego Austina Mini. Podczas treningów i wyścigu zużywano nawet ponad 120 opon.

Przełomowe zwycięstwa

  • 1923 r. – pierwsze zwycięstwo Dunlopa w prestiżowych wyścigach Grand Prix organizowanych przez międzynarodową federację Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR, obecnie FIA).1924 r. – John Duff i Frank Clement (Bentley) zwyciężają 24-godzinny wyścig w Le Mans. To pierwsze zwycięstwo samochodu z oponami Dunlop.1937 r. – dziesiąte zwycięstwo Dunlopa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.1951 r. – Jaguar na ogumieniu Dunlop zwycięża w 24-godzinnym wyściguw Le Mans. Kolejne sukcesy odniesie także w 1953, 1955, 1956 i 1957 roku.1958 r. – Dunlop rozpoczyna regularną dostawę opon dla teamów Formuły 1. Dunlop R5 to pierwsza opona z elementami osnowy z tworzywa syntetycznego.1965 r. – zespoły wspierane przez Dunlop 7-krotnie zwyciężają w wyścigach Formuły 1. Premiera opony SP 41 do samochodów osobowych wyższej klasy oraz aut sportowych.1969 r. – Jackie Stewart zdobył tytuł Mistrza Świata Formuły 1. Jego Matra MS-80 Cosworth miała opony Dunlop CR 84.1988 r. – 1. i 2. miejsce (Jaguar XJR-9 i Porsche 962C) w 24-godzinnym wyścigu Le Mans stanowią ukoronowanie jubileuszu 100-lecia firmy Dunlop.2003 r. – Dunlop zostaje wyłącznym dostawcą ogumienia dla brytyjskich mistrzostw w wyścigach samochodów turystycznych BTCC.2010 r. – Dunlop oficjalnym partnerem i dostawcą opon dla BMW Motorsport w rozgrywkach American Le Mans Series (ALMS).

Rekordy prędkości Dunlop

Od niemal 100 lat Dunlop uczestniczył w kilkudziesięciu udanych próbach pobicia światowych rekordów prędkości. Oto najbardziej spektakularne osiągnięcia:

  • 1927 r. – Malcolm Campbell w Pendine Sands (Wielka Brytania) pobił światowy rekord prędkości, osiągając 279,81 km/h. Legendarny Blue Bird posiadał opony Dunlop o specjalnej konstrukcji. Opony tej samej marki zamontowano w bolidzie Mystery, którym Henry Segrave osiągnął327,97 km/h w Daytona Beach.7 marca 1935 r. Malcolm Campbell rozwinął prędkość 445, 472 km/h.3 października tego samego roku, na dnie jeziora w Bonneville, M.Campbell osiągnął wynik 484, 598 km/h.1947 r. – John Cobb osiągnął prędkość 634 km/h. Jego bolid Railton Mobil Special jechał na specjalnych oponach Dunlop. Ten rekord został pobity dopiero po 25 latach.1983 r. - w Black Rock Desert w Newadzie (USA) Richard Noble (Thrust 2) osiągnął 1047,49 km/h. Koła wykonano w Dunlop Aviation – lotniczym oddziale firmy Dunlop, produkującym obręcze i opony do samolotów.15 października 1997 r. w Black Rock Desert, Andy Green (Thrust SSC) pobił należący do Noble’a światowy rekord prędkości na lądzie osiągając 1228 km/h. Jego pojazd również jechał na kołach skonstruowanych przez Dunlopa.