Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...
  • Oldtimer
  • Youngtimer
  • ...
Auto Świat Klasyki Mało kto pamięta te samochody z Wielkiej Brytanii. A ty? Sprawdź swoją wiedzę w quizie!

Mało kto pamięta te samochody z Wielkiej Brytanii. A ty? Sprawdź swoją wiedzę w quizie!

Błażej Buliński
28 gru 19 08:07
Auto Świat
Myślisz, że znasz się na brytyjskiej motoryzacji? A może chciałbyś odkryć kilka mniej znanych konstrukcji z wysp Zjednoczonego Królestwa? W quizie przygotowaliśmy dla was 12 zaskakujących zagadek z historii brytyjskiej motoryzacji. Z góry uprzedzamy – poprzeczkę wiedzy zawiesiliśmy tym razem dość wysoko!
British Motor Museum Foto: Auto Świat
British Motor Museum

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Rover SD1 Estate 10-20 Glassback
Austin Princess Ogle-Triplex 10-20 Glassback
Vauxhall 10-20 Glassback Tourer
Bedford 10-20 Glassback Prototype
Austin Princess Ogle-Triplex 10-20 Glassback. Następne pytanie
Austin Princess Ogle-Triplex 10-20 Glassback powstał tylko w jednym egzemplarzu i został zaprezentowany w 1978 r. na British Motor Show. Mechanicznie bazuje na Austinie Princess 2200, a za stylistkę odpowiadało studio Ogle Design. Auto miało demonstrować możliwości laminowanego szkła firmy Triplex pokrytego zaawansowanymi powłokami, które ograniczały nagrzewanie, zamarzanie i parowanie. Szkło dawało się tez elastycznie formować, a tylna kopuła ma zaledwie 2,3 mm grubości.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Land Rover Series I Window Van
Bedford Beagle Type 2
Jowett J50
Road Rover Series I
Road Rover Series I Następne pytanie
Road Rover Series I to nieco „odterenowiony” prototyp Land Rovera, który miał się lepiej sprawować na asfalcie i oferować wyższy komfort jazdy. Wzorem dla tego projektu były amerykańskie „station wagons”, czyli duże i funkcjonalne kombi. Projekt Road Rovera został powołany do życia w 1952 i był rozwijany do 1959 r. Ten egzemplarz pochodzi z 1952 r., jest jednym z 12 prototypów. Co ciekawe, niektóre z nich miały napęd tylko na tylną oś. Można w tym projekcie dopatrywać się praprzodka Range Rovera lub nawet SUVa jako takiego.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Rover-Alvis P6BS
TVR Grantura Mk I
Tornado Typhoon S2
Lister M270 R
Rover-Alvis P6BS Następne pytanie
To unikatowy prototyp sportowego samochodu, którego w wolnym czasie w 1967 r. zbudowali konstruktorzy Rovera – Spen King i Gordon Bashford, po tym jak Rover przejął firmę Alvis. Auto ma centralnie umieszczony silnik V8 Rovera, jednak ten z kolei bazował na konstrukcji Buicka – stąd „BS” w nazwie (od Buick-engined Sports). Z kolei zawieszenie pochodziło – jak sama nazwa wskazuje – od Rovera P6. Co ciekawe, silnik był delikatnie przesunięty w bok by móc zmieścić trzeci fotel z tyłu. Panele dachu były zdejmowane, mamy zatem do czynienia z nadwoziem typu targa (wówczas jest mało znanym). Niestety po fuzji Rovera z British Leyland w 1968 r. zaprzestano rozwoju tego projektu.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Cooper Shooting Brake Coupe
Ginetta G25
Reliant Scimitar V5
Austin Zanda
Austin Zanda Następne pytanie
Po utworzeniu grupy British Leyland w 1968 r. podjęto decyzję o stworzeniu studia stylistycznego z prawdziwego zdarzenia – czyli na wzór amerykański. Jednym z pierwszych projektów nowo powstałego biura designu był ten Austin Zanda. Kształt nadwozia wyszedł spod ręki Harrisa Manna. Auto miało demonstrować możliwości tłoczni blach, to był okres kiedy zaczęto wprowadzać na tym etapie produkcji komputery. Zanda miała mieć układ napędowy Austina Maxi, ale umieszczony poprzecznie z tyłu. Projekt niestety zatrzymał się w 1969 r. na etapie tej makiety wykonanej z gliny i włókna szklanego wzmacnianego poliestrem.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Austin Ant
Land Rover Mini
Morris Trailfrog
Bowler B100 Retractable
Austin Ant Następne pytanie
Austin Ant, podobnie jak bardziej znany Mini Moke, wykorzystuje podzespoły Austina Mini, ale został wyposażony w układ 4x4 – napęd na przód był stały, na sztywno można dołączyć tył. Ant ma też skrzynię redukcyjną i niezależne zawieszenie. Był pierwszym autem z napędem 4x4 z poprzecznie umieszczonym silnikiem (4-cyl., 1275 cm3, 60 KM). W 1968 r. zbudowano aż 30 prototypów, jednak w British Leyland uznano, że wprowadzenie tego modelu do produkcji może zaszkodzić Land Roverowi i wstrzymano projekt – jak pokazał późniejszy sukces małych terenówek z Japonii był to błąd.

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Rover P4/5 Estate
Rover Country Tourer
Rover SD1 Estate
Triumph 2000 Station Wagon
Rover SD1 Estate Następne pytanie
W 1976 r. Rover wypuścił model SD1 – liftbacka klasy średniej wyższej o sportowej linii nadwozia. Auto zostało pozytywnie przyjęte przez rynek, dlatego w tym samym roku zlecono firmie Carbodies przygotowanie prototypu wersji kombi. Ford i Volvo oferowały w tym czasie już konkurencyjne modele, które cieszyły się dużą popularnością. Ostatecznie powstały dwa prototypy w fabryce w Solihull, każdy z innym tyłem. Jednym z nich jeździł nawet na co dzień prezes zarządu British Leyland, Sir Michael Edwardes. Mimo jego zaangażowania w ten projekt seryjna produkcja Rovera SD1 nigdy nie ruszyła. Prototyp widoczny na zdjęciach ma 3,5-litrowy silnik V8 o mocy 155 KM.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Land Rover Series I 86" Royal ceremonial vehicle
Land Rover Series I 86" Royal hunting vehicle
Land Rover Series I 86" Royal expedition vehicle
Land Rover Series I 86" Coronation parade vehicle
Land Rover Series I 86" Royal ceremonial vehicle Następne pytanie
Tuż po objęciu tronu przez Elżbietę II w 1953 r., Królowa wraz z mężem udali się w 6-miesięczną podróż po terytoriach Commonwealthu, czyli krajach podległych koronie brytyjskiej. W wyprawie towarzyszył im między innymi ten specjalnie przebudowany Land Rover Series I. Miał otwarta tylną część nadwozia z dwoma fotelami i jak wszystkie samochody z parku dworu królewskiego nie wymagał rejestracji. Specjalny kolor karoserii zarezerwowany dla Królowej nazywa się „Claret”. Samochód był wykorzystywany między innymi w Nowej Zelandii, Australii, na Sri Lance (wówczas jeszcze Ceylon), w Jemenie, Afryce i Gibraltarze. Tam gdzie nie było innej możliwości samochód był transportowany drogą lotniczą, pozostałe odcinki pokonywał na kołach. Pozostawał w służbie przez 21 lat.

W którym roku Królowa Elżbieta II przesiadła się do Range Rovera?

Zdjęcie: Auto Świat
1975
1974
1973
1977
1974 Następne pytanie
W 1971 r. powstał pomysł budowy nowego pojazdu, który mógłby służyć Królowej do tzw. „State Review” czyli objazdu terytoriów zamorskich. Wybór padł na nowego wówczas Range Rovera. Po długich wymianach opinii między Land Roverem, a dworem królewskim specjalnie przerobione auto było gotowe w 1974 r. W porównaniu z poprzednim „State Review” na bazie Serii I Range oferował więcej miejsca na otwartej platformie i 4 fotele. Był wyposażony w dodatkowy tłumik i miał tak poprowadzony wydech by para królewska nie oddychała spalinami. W schowku między kabiną szofera, a platformą ukryto też parasolki. Co ciekawe, auto miało stalowe, a nie aluminiowe poszycie nadwozia jak seryjne modele.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Land Rover 101 Forward Control
Land Rover 110 Forward Control
Land Rover 001 Forward Control
Land Rover 111 Forward Control
Land Rover 101 Forward Control Następne pytanie
W 1967 r. Land Rover podjął się skonstruowania małej terenowej ciężarówki na potrzeby wojska brytyjskiego. Model 101 Forward Control był produkowany w latach 1972-78. Oznaczenie 101 odnosi się do rozstawu mierzonego w calach (2565 mm). Wśród współczesnych samochodów porównywalny parametr ma np. VW Polo – był to więc bardzo kompaktowy transporter, który miał zajmować jak najmniej przestrzeni w luku samolotu. 101 FC miał krótkie zwisy i silnik umieszczony pod kabiną. Inżynierowie zastosowali tu 3,5-litrowe V8. Inna, rzadziej stosowana nazwa tego pojazdu to Land Rover One Tonne – zgodnie z życzeniami wojska miał móc ciągnąć działko i transportować tonę amunicji na pace. Ciekawostką jest pierścień na przednim kole ułatwiający wsiadanie do kabiny.

W jakim filmie wystąpił ten pojazd?

Zdjęcie: Auto Świat
Piąty element
Sędzia Dredd
Armageddon
Faceci w czerni
Sędzia Dredd Następne pytanie
Ten żółty, futurystyczny pojazd zagrał u boku Sylwestra Stallone'a w filmie „Sędzia Dredd” (Judge Dredd) z 1995 r. Produkcja zebrała raczej mało pochlebne recenzje (w szczególności gra aktorska Stallone'a), jednak z pojazdem wiąże się ciekawa historia. Akcja filmu toczy się w 2080 r. i jedyną marką samochodową, która przetrwała (mającą miejsce wcześniej „małą apokalipsę”) jest... Land Rover. Auta tej marki służą w filmowym „Mega-City One” za taksówki. Na potrzeby filmu przygotowano aż takich 30 pojazdów. Futurystyczne nadwozia nałożono na... podwozia Land Roverów 101 Forward Control z demobilu – podobno wszystkie mogły się poruszać o własnych siłach.

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Jaguar-BRM
Rover-BRM
MG-BRM
Vauxhall-BRM
Rover-BRM Następne pytanie
To wyścigowy prototyp napędzany turbiną gazową – pierwsza taka konstrukcja, która ukończyła 24-godzinny wyścig Le Mans. Rover-BRM trzykrotnie startował w słynnym francuskim maratonie – w 1963, 64 i 65. najlepszy rezultat uzyskał za pierwszym razem zdobywając 8. miejsce. W 1965 r. uplasował się na 10. pozycji, jako najlepszy wśród brytyjskich samochodów. Ze względu na napęd wymagał specjalnego zezwolenia od organizatorów. Graham Hill, który nim się wówczas ścigał porównywał huk turbiny do... silników odrzutowych Boeinga 707.
Zdjęcie: Auto Świat

Jaki to samochód?

Zdjęcie: Auto Świat
Hillman 2200
Vauxhall 2200
Morris 2200
Wolseley 2200
Wolseley 2200 Następne pytanie
Samochód na zdjęciu pochodzi z 1975 r. i jest ostatnim wyprodukowanym Wolseleyem. Do tego momentu ten model (18-22) występował także jako Austin i Morris, jednak koncern British Leyland zdecydował, że w sprzedaży pozostanie tylko pod nazwą Princess (lub Austin Princess). Marka Wolseley funkcjonowała od 1901 r.
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Google News
Źródło:
Auto Świat
Błażej Buliński
Błażej Buliński
Autor poleca:
  • Czy rozpoznasz model po kokpicie? To tylko rozgrzewka - QUIZ
    Czy rozpoznasz model po kokpicie? To tylko rozgrzewka - QUIZ
  • Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ]
    Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ]
Tematy: MotoQuiz, Quizy

Polecane z kategorii

Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400 - czyli, Japonia kontra Niemcy Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400 - czyli, Japonia kontra Niemcy
Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata) Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata)
Historia polskiej motoryzacji - Jelcz, czyli zróżnicowany profil produkcji Historia polskiej motoryzacji - Jelcz, czyli zróżnicowany profil produkcji
Opel Ascona C, czyli zapomniany bestseller Opel Ascona C, czyli zapomniany bestseller
Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego
Renault R4 - klasyk, który wyprzedził Golfa Renault R4 - klasyk, który wyprzedził Golfa
FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych
Motoryzacja w przełomowych latach 80. Motoryzacja w przełomowych latach 80.
Bez technologii, kadr i sprzętu. Jakim cudem Polacy stworzyli samochód, który na lata stał się przebojem, eksportowym hitem? Bez technologii, kadr i sprzętu. Jakim cudem Polacy stworzyli samochód, który na lata stał się przebojem, eksportowym hitem?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test