Z najnowszego numeru dwumiesięcznika „Auto Świat Classic” dowiemy się, który samochód stał się właściwie symbolem GTI – i nie był to ani Volkswagen Golf, ani Peugeot 205, ale Masserati 3500.

Prorównujemy roadstery lat osiemdziesiątych XX wieku. Który z nich był najładniejszy? Z całą pewnością złotymi zgłoskami zapisała się Mazda MX-5, której sprzedaż wkrótce osiągnie granicę 1 mln sztuk. Swój sukces zawdzięcza wielu czynnikom. To także kompromis pomiędzy przyjemnością z prowadzenia, osiągami i ceną.

Wśród klasyków, które tworzyły historię opisujemy Seata 850 D i Ładę 1500/1500s. Dwiemy się jakie były Lotusy z lat sześćdziesiątych. Porównaliśmy także samochody dla miłośników golfa, bo przecież golf, to nie tylko popularny Volkswagen. BMW 635 CSI, Jaguar XJ 5.3 C, Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 i Porsche 928 S, to auta na które mogli sobie pozwolić niegdyś tylko milionerzy, a teraz można je kupić w nieco niższej cenie niż zakup nowego Volkswagena Golfa.

Zapewne miłośników polskiej motoryzacji zainteresuje historia powstania FSR Tarpana, który miał być samochodem dla rolników, ale niewielka ładowność sprawiła, że ci woleli większego Żuka albo Nysę. Poza tym jakość wykonania pojazdu z Antoninka – delikatnie mówiąc – nie najwyższa.

Radzimy jak dbać o układ chłodzenia w klasyku, a także jak wymienić chłodnicę.

Oryginalny wystrój oldtimerów jest bardzo ceniony przez fanów, a tradycyjne odbiorniki samochodowe w klasykach to urządzenia o dość ograniczonych możliwościach. W dziale porady, dowiemy się także jak posłuchać muzyki z telefonu, internetu czy też plików audio MP3 w USB na starym radiu samochodowym. Czy to oznacza, że bez wymiany radia nie da się korzystać ze współczesnych sposobów słuchania muzyki? Na szczęście jest kilka rozwiązań, które opisuje redakcyjny specjalista.

Raport o sytuacji na rynku aut klasycznych. Od lat popyt na oldtimery jest bardzo duży, więc ceny rosną. Niektóre modele zdrożały nawet o kilkaset procent. Gdy ceny aut na szerokim froncie rosną, rozwazny wybór modelu ma szczególny sens. Są bowiem samochody znanych marek, które dziś jeszcze parkują w rynkowej niszy albo są na początku drogi do cenionego oldtimera. Ich prawdziwy potencjał będzie się dopiero rozwijał, gdy znajdą się już w sferze zainteresowania oldtimerowej sceny, wtedy też zaczną na powaznie drożeć, a znalezienie ładnego egzempalrza może być wówczas trudne.

Nasi wysłannicy relacjonują swój udział Skodą 1000 MB Rally w Bodensee Klassik 2015. Przeprowadziliśmy także test spalania w old- i youngtimerach. Zapewne ciekawą lekturą będzie autobiografia Bruno Sacco – mistrza gwiezdnego stylu, który przez ponad 40 lat współtworzył styl Mercedesa.

Foto: auto świat classic / Auto Świat

Auto Świat Classic 4/2015 w sprzedaży od 29 lipca. Zapraszamy do lektury.