Pod koniec 1979 roku, kiedy pojawiło się Audi 200 5T, przewodniczący Audi NSU Auto Union AG, Wolfgang Habbel, w odniesieniu do ambicji koncernu VW powiedział: „Nie jesteśmy marką prestiżową, ale jesteśmy kompetentni, by mieć udział w rozwoju aut klasy wyższej średniej”.
Cztery lata wcześniej rozpoczęto prace nad modelem C, a jednocześnie trwały dyskusje o zastosowaniu silnika Wankla. Zanim jednak prace nad Audi 200 i jednostką Wankla zakończono, gotowy był już napęd turbo. Po podliczeniu kosztów zdecydowano się zrezygnować z Wankla.
Okazało się, że rozwój silnika o pojemności 2,1 l z doładowaniem kosztuje znacznie mniej niż w przypadku jednostki rotacyjnej, a jednocześnie tańszy napęd ma taką samą moc i moment obrotowy jak silnik Wankla. Z mocą 170 KM oraz z momentem obrotowym o wartości 265 Nm przy 3300 obr./min doładowana jednostka plasowała się na takim poziomie, jaki do tej pory był zarezerwowany dla 3-litrowych 6-cylindrowców.
Audi 200 5T stało się początkiem końca dla pozostałości po technice stosowanej przez Auto Union. Tak naprawdę Audi 200 5T było lepszym modelem 100, a ponad klasę wyniósł je jedynie doładowany silnik. Pierwsze turbo okazało się paliwożerne, ale miało potencjał do rozwoju.
W trzy miesiące po prezentacji Audi 200 5T w marcu 1980 roku pokazano epokowy samochód – Audi quattro – z turbo i kołami firmy Ronal. Prawdziwie sportowa wersja z napędem na cztery koła.
Większość Audi 200 sprzedawana była z doładowanym silnikiem. Motor 5E kojarzył się z mniej prestiżową „setką” i wielu kierowcom nie pasował do modelu 200. Mimo to auto pozostało rzadkim okazem. Od jego debiutu preferencje klientów nie zmieniły się za bardzo. Zarówno wtedy, jak i teraz większą popularność zyskują BMW serii 5 oraz Mercedes 123. Na początku 2009 roku w Niemczech doliczono się zaledwie 74 sztuk Audi 200 5T. Prawdopodobnie więcej zachowało się nawet Mercedesów Gullwingów.
Części zamienne
Oficjalnie oferta części zamiennych nie istnieje. Właściciele Audi 200 5T muszą sobie radzić inaczej. Wiele pojazdów było już użytkowanych przez kilku kierowców, a dużo z nich stało się dawcami części.
Trudności ze zdobyciem są przede wszystkim w przypadku elementów typowych dla modelu turbo. Łatwiej można zdobyć podzespoły współzamienne z Audi 100.
Sytuacja rynkowa
Ponieważ wyprodukowano tylko nieco ponad 50 tys. sztuk Audi 200 5T, to teraz oferta pojazdów używanych jest niewielka. Zalecamy kontakty wśród fanów modelu, bo czasami auta krążą wśród nich. Egzemplarz w stanie 2 może kosztować około 6000 euro. Tańszą, a zarazem łatwiejszą do znalezienia alternatywą może być wersja 5E.
Polecamy
Audi 200 5T jest niedocenionym klasykiem. Warto jednak pamiętać, że zadbane egzemplarze rzadko potrzebują pomocy technicznej, a poza tym nie kosztują nadmiernie dużo jak na swoje zaawansowanie techniczne oraz przynależność do klasy wyższej. Warto szukać jak najlepiej utrzymanych pojazdów.
Gorzej utrzymane egzemplarze pochłoną niestety dużo czasu i pieniędzy, by doprowadzić je do zadowalającego stanu. Można także poszukać modelu 5E lub następcy Typ 44. Ten samochód także występował z turbiną i miał moc 220 KM, a często udaje się znaleźć wersję z napędem na wszystkie koła.
Galeria zdjęć
Za sprawą modelu 200 Audi zdało do klasy wyższej. Świeży wiatr przywiała wersja 5T z doładowanym, 5-cylindrowym silnikiem.
Debiut nowego Audi 100 (wewnętrzne oznaczenie Typ 43 lub C2) w sierpniu 1976 r. jako 4-drzwiowej limuzyny. W 1977 roku dołączyła 2-drzwiowa wersja i Avant. Od kwietnia tegoż roku także z 5-cylindrowym silnikiem z wtryskiem – 2,1 l o mocy 136 KM. Dwa lata później zaprezentowano Audi 200 jako 5E ze 136-konnym benzyniakiem i 5T o mocy 170 KM. Sprzedaż rozpoczęto w 1980 roku, a zakończono dwa lata później po wyprodukowaniu 51 282 pojazdów. Następca, Typ 44, zadebiutował w 1983 roku.
Wskażnik ciśnienia doładowania w obrotomierzu.
Wyłączany ABS
Wieża hi-fi Sao Paulo za dopłatą 1490 DM.
Aby zmieścić 5-cylindrowy silnik, chłodnicę przeniesiono na bok.
Podsufitka wykończona listwami z tworzywa sztucznego.
Silnik benzynowy R5, z przodu wzdłużnie • turbosprężarka • 2 zawory na cylinder • poj. skokowa 2144 cm3 • moc maksymalna 125 kW (170 KM) przy 5300 obr./min • maksymalny moment obrotowy 265 Nm przy 3300 obr./min • 5-biegowa skrzynia manualna (w opcji 3-stopniowa automatyczna) • napęd na przednie koła • niezależne zawieszenie kół z przodu z wahaczami poprzecznymi, z tyłu oś sztywna, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu (przednie wentylowane) • opony 205/60 HR 15 • rozstaw osi 2680 mm • wymiary: długość/szerokość/wysokość 4695/1768/1390 mm • masa własna 1260 kg • przyspieszenie 0–100 km/h w 8,7 s • prędkość maksymalna 202 km/h • średnica zawracania 11,3 m • średnie zużycie paliwa 11,0 l/100 km • pojemność zbiornika paliwa 60 l • cena nowego samochodu w 1979 roku (w RFN): 32 000 DM
W standardzie wersji CD była welurowa tapicerka.
Bogato wyposażone Audi 200 5T już od dawna jest w kręgu zainteresowania młodszych fanów marki. Dla tych, którzy chcą auta używać na co dzień, ważne jest to, że wnętrze oferuje dużo miejsca, komfort jazdy jest wysoki, a technika dopracowana. Audi 200 5T okazuje się interesujące również z racji korzystnej ceny. W klasie wyższej Audi należy jednak traktować jako przeciętną ofertę, bo youngtimerom tej marki wciąż brakuje prestiżu w porównaniu z konkurentami – przede wszystkim z BMW oraz Mercedesem. Problemem może być także słabe zaopatrzenie w części zamienne oraz wysokie zapotrzebowanie na paliwo przy wykorzy-staniu pełnych możliwości napędu.
Produkowane w latach 1976-1982
Produkowane w latach 1983-1991
Produkowane w latach 1980-1991