W rzeczywistości początki historii Alfa Romeo sięgają jeszcze dalej – w 1906 roku w Portell, na obecnych przedmieściach Mediolanu, powstała Società Anonima Italiana Darracq (SAID). Powstała ona jako wspólne przedsiębiorstwo francuskiego producenta samochodów Darracq (miał swój udział w narodzinach Opla) i włoskich inwestorów, na których czele stał słynny włoski arystokrata Ugo Stella. Jednak we Włoszech sukcesów nie odnieśli i w 1910 roku w zakładach SAID powstała nowa firma.
Pierwszym pojazdem, który nie miał nic wspólnego z marką Darracq, była A.L.F.A. 24 HP z 1910 roku. Jej konstruktorem był Giuseppe Merosi. Stworzył od wiele modeli dla Alfy i z marką związany był do 1924 roku.
W sierpniu 1915 roku kontrolę nad spółka zyskał Nicola Romeo. W warunkach I wojny światowej rozpoczął produkcję amunicji, samolotów i innych wyrobów potrzebnych dla wojska. Swoje wojenne zyski zainwestował w zakup fabryki lokomotyw i wagonów kolejowych. Do produkcji samochodów Alfa powróciła w 1919 roku, a rok później nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Alfa Romeo.
W okresie międzywojennym z nazwą Alfa Romeo związanych było kilka sławnych osób. W 1923 roku z Fiata przyszedł konstruktor Vittorio Jano, szefem fabrycznego zespołu i kierowca wyścigowym był Enzo Ferrari, a także regularnie w wyścigach startował Tazio Nuvolari.Sławę włoskiej marce przyniosło 11 zwyciestw w Mille Miglia (z czego siedem pod rząd w latach 1932-1935) oraz cztery zwyciestwa w Le Mans (1931-1934).
Po drugiej wojnie światowej zaprezentowano wiele modeli, które dzisiaj uznawane są za klasykę samochodowego deisgnu. Przykładem może byćGiulietta, Giulia, Spider czy Montreal.
Z okazji 75 rocznicy powstania marki w 1985 roku premierę miał typ 75. Dzisiaj oferta Alfa Romeo to siedem modeli– MiTo, 147, 159, sportowe GT,Brera/Spider i 8C Competizione.