Piękny, sportowy samochód w kolorze Azzurro Capri wyszedł ze studia projektowego Bertone. Skąd się wzięła jego nazwa, dokładnie nie wiadomo. Na ten temat są różne teorie. Jedna z nich nawiązuje do szekspirowskiego dramatu "Romeo i Julia". To skojarzenie poruszyło wyobraźnię wielu i sprawiło, że Giulietta uzyskała miano "włoskiej narzeczonej".Rok po prezentacji modelu Sprint Alfa Romeo przedstawiła w tym samym miejscu wersję berlina (sedan). Auto udanie łączyło zalety 5-osobowego, rodzinnego pojazdu z silnikiem o sportowych aspiracjach. Elegancki, opływowy kształt karoserii także wyszedł ze studia Bertone. Samochód był napędzany przez 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1290 ccm, w którym zastosowano stop aluminiowy. Na tamte czasy było to nowatorskie rozwiązanie. Jednostka napędowa, którą zaprojektował zespół kierowany przez inżyniera Giuseppe Basso, stała się wzorcem dla wielu przyszłych silników Alfy Romeo.Giulietta była najszybszym autem w swej klasie, a jej cena tylko nieznacznie przekraczała średnią w tej kategorii. Szybko więc zdobyła popularność. Błyskawicznie podbiła serca wszystkich; począwszy od zwykłego Włocha, a skończywszy na gwiazdach ekranu. Stała się symbolem awansu społecznego i gospodarczego kraju.We wrześniu 1957 roku na torze Monza zaprezentowano nową wersję Giulietty t.i. (turismo internazionale). Ten model przedstawiamy na zdjęciach. Auto różniło się od zwykłej berliny wyższym stopniem sprężania, gaźnikami oraz bogatszym zestawem wskaźników na desce rozdzielczej. Z zewnątrz można było je łatwo rozpoznać po innych kloszach tylnych świateł. W drugiej połowie lat 50. XX w. nie produkowano seryjnie limuzyny o takich właściwościach mechanicznych i osiągach jak Giulietta. Było to prawdziwe rodzinne auto wyścigowe. Szybko znalazło właścicieli, którzy chcieli mieć praktyczny pojazd z osiągami typowymi dla sportowego coupé. Nie tylko wyczynowe wersje, jak Sprint czy później Sprint Veloce, lecz także berlina odnosiła spore sukcesy w najsłynniejszych wyścigach drogowych – Mille Miglia, Targa Florio czy Tour de France. Nadal, jak głosił slogan reklamowy – "może być prowadzona przez mamę". Tak rozpoczęła się nowa epoka w historii Alfy Romeo – realizacja idei "dostępnej dla wszystkich przyjemności prowadzenia samochodu sportowego".W 1959 roku Giulietta przeszła modyfikację. Zmieniły się grill auta oraz tablica wskaźników, a na kłach zderzaków modelu t.i. pojawiły się gumowe nakładki. Pierwszy rozdział historii Giulietty zakończył się w czerwcu 1962 roku, kiedy model zmienił nazwę i pojemność silnika. Na rynku pojawiła się Giulia 1600. W roku 1977 włoska firma rozpoczęła produkcję nowego auta pod starym oznaczeniem. "Nuova" Alfa Romeo Giulietta była wytwarzana do sezonu 1985 r.