Wciąż trwają dyskusje na temat właściwej daty założenia słynnej niemieckiej firmy Audioraz z tym związanych faktów.
W dniu 16. lipca 1909 niemiecki pionier niemieckiej motoryzacji August Horch w Zwickau założył przedsiębiorstwo pod nazwąAugust Horch Automobilwerke AG. Nikogo nie zdziwił fakt, że w nazwie pojawiło się nazwisko założyciela. Jednak w tym przypadku był jeden już znacznie wcześniej produkowano samochody, a była to firma Horch & Cie, która powstała 14. Listopada 1899 roku. Najpierw w Kolonii-Ehrenfeld, od 1902 roku w Reichenbach, gdzie przetrwała tylko rok. Następnie August Horch przeniósł się do Zwickau, gdzie firma przekształciła się w Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.
Spór!
August Horch (1868-1951) z marką związany był aż do 1909 roku, a więc do momentu poważnych problemów finansowych. Jednak dzięki nieporozumieniom z radą nadzorczą zdecydował się firmę opuścić i założyć nową. Jednak nowi właściciele jego poprzedniej firmy oddali sprawę do sądu, gdyż ich zdaniem w jednym mieście nie mogły istnieć dwie firmy produkujące samochody pod tą samą nazwą. Sprawę wygrali i Horch musiał ostatecznie nazwę zmienić.Przedsiębiorstwo o nazwieAudi-Automobilwerke GmbHpowstało 25. kwietnia 1910 roku. W tym samym roku za bramy fabryki wyjechał pierwszy samochód typu A.
Cztery pierścienie
Największy sukces w okresie przed pierwszą wojna światową odniósł typ C 14/35 PS nazywany Alpensieger (alpejski zwycięzca). Te samochody triumfowały w Alpach, gdzie organizowano w tych czasach najpoważniejsze imprezy, stanowiące początki dzisiejszych rajdów samochodowych.W latach dwudziestych marka ta słynęła z drogich i luksusowych samochodów, co niestety doprowadziło przedsiębiorstwo do problemów finansowych. Jednak do przejęcia przez firmę Horch (!) ostatecznie nie doszło, a przedsiębiorstwo ostatecznie w 1928 roku kupiłJörgen Skafte Rasmussen. Dzięki temu doszło do połączenie Audi i DKW.
Cztery lata później 1. Stycznia 1932 roku powstała spółka Auto Union AG, która tworzyły cztery marki – Audi, DKW, Horch i Wanderer. Jego symbolem SA cztery pierścienie. Ostatni samochód marki Audi został wyprodukowany w 1940 roku, po czym nastąpiła długa przerwa w historii.
Drugi rozdział
Koncern Auto Union wznowił produkcję w 1950 roku, ale ze względu na zmiany polityczne po II wojnie światowej pierwsze samochody produkowano w Zwickau pod nazwą DKW. Auta napędzane były dwusuwowym trzycylindrowym silnikiem. W 1962 roku produkcję przeniesiono do Ingolstadt. W 1963 roku zaprezentowano pierwszy samochód DKW, model F102. Ówczesny właściciel Auto Union, którym był Daimler-Benz (!) zdecydował się jednak na zmiany konstrukcyjne i zastosowanie do tego samochodu własnego silnika czterocylindrowego. Ostatecznie model F103 poza nadwoziem różnił się też od swojego poprzednika nazwą. Po raz pierwszy zdecydowano o powrocie do nazwy Audi.
Powrót
Nowość po raz pierwszy zaprezentowana została podczas IAA 1965 we Frankfurcie nad Menem. Jednak właścicielem producenta nie był luż Daimler-Benz, a Volkswagen, który przejął tę markę na początku roku.
Nowy trój bryłowy model maił dwudrzwiowe nadwozie i często nazywany jest do dzisiaj Auto Union Audi. To on dał początek najnowszej historii producenta z Ingolstadt, który wówczas miał nazwęAudi NSU Auto Union AG. Jednak fakt, iż ostatni samochód marki NSU wyjechał z fabryki w 1977 roku, a marka Auto Union już w rzeczywistości nie istniała, zdecydowano się w 1985 roku na zmodyfikowanie nazwy na Audi AG.
Także w tym czasie samochodu Audi Quattro zaczęły odnosić sukcesy na trasach rajdowych, nawiązując do początków historii.
Dwie ciekawostki
Nie wszyscy wiedzą o tym, że pionier światowej i niemieckiej motoryzacji August Horch nie posiadał prawa jazdy.
Natomiast nazwa Audi jest także skrótem Auto Union Deutschland Ingolstadt.