Dokładnie sto lat temu Holender Jørgen Skafte Rasmussen w miejscowości Zschopau nieopodal Chmnitz założył małą fabrykę. Na początku powstawały tu urządzenia dla maszyn parowych, a kiedy uznał, że dostatecznie zna konstrukcję maszyn parowych, spróbował w roku 1916 zbudować samochód napędzany parą. Projekt okazał się niewypałem, pozostała jednak fascynacja środkami transportu i skrót DKW (z oryginalnego Dampfkraftwagen, czyli pojazd napędzany parą).
W roku 1919 Rasmussen skonstruował mały 2-suwowy silnik, który nazywano „Des Knaben Wunsch” („Marzenie chłopca”). Na początku sprzedawany był jako zabawka, później został zwiększony i zamontowany do roweru jako jednostka wspomagająca. W roku 1922 powstał z niego pierwszy silnik motocyklowy znany jako „Das Kleine Wunder” („Mały cud”). Pod kierownictwem Jørgena Skafte Rasmussena, menadżera Carla Hahna i głównego konstruktora Hermanna Webera z DKW stał się największy producent motocykli, a pod koniec lat dwudziestych zakład w Zschopau był największy w swoim rodzaju na świecie. Tak więc Rasmussen zrobił kolejny krok – przejął fabrykę spółki Audi w Zwickau, a już po dwóch latach z taśm produkcyjnych zjechały pierwsze samochody z 2-suwowym silnikiem DKW o pojemności 600 cm3. Samochody miały drewnianą konstrukcję, tapicerkę skóropodobną, wahacze i napęd na przednią oś. Tak powstał samochód DKW Front, który w swoim czasie należał do najlepiej sprzedawanych samochodów w Niemczech.
W roku 1932 doszło w wyniku ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego do połączenia spółek Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) z Zschopau, Audiwerke AG z Zwickau (należała do Rasmussena od roku 1928), Horchwerke AG z Zwickau i działu samochodowego Wanderer Werke AG z Chemnitz. W ten sposób powstała spółka Auto Union AG z siedzibą w Chemnitz. W tej grupie DKW produkowało samochody dla szerokich mas, jej produkty były na ówczesne czasy bardzo tanie. Później okazało się, że połączenie zakładów było bardzo dobrą decyzją, ponieważ Auto Union dobrze rozwijało się, a w roku 1937 ponownie zostało liderem rynku światowego w branży motocyklowej. Coraz więcej uwagi poświęcano także produkcji stacjonarnych silników dla rolnictwa, straży pożarnej i przede wszystkim wojska.
Ciekawostką jest fakt, że Auto Union jako jeden z pierwszych zakładów produkcyjnych zaczął korzystać z doskonale opanowanej logistyki, gdyż silniki produkowane były w Zschopau, karoserie w berlińskim Spandau (gdzie przebiegał także montaż samochodów z 4-suwowymi silnikami i napędem na tylną oś), a końcowy montaż samochodów z napędem na przednią oś przebiegał w zakładach Audi w Zwickau.
Po II wojnie światowej DKW rozrosło się i do roku 1965 produkowało 2-suwowe środki transportu. Jednak era 2-suwowych silników dobiegała końca, tak więc marka Audi musiała przejść renesans. Cztery kręgi na atrapie chłodnicy nie są wyłącznie ładnym znakiem, ale mają swoją symbolikę. Symbolizują one połączenie marek Audi, DKW, Horch i Wanderer w Auto Union. W roku 1969 Auto Union połączyło się z NSU, a w roku 1985 Audi NSU Auto Union AG przekształciło się w Audi AG. Jeśli interesujecie się historią marki Audi (i nie tylko jej), to polecamy odwiedziny muzeum Audi w Audi Forum w Ingolstadt. Otwarte jest od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 9 do 18.