W Polsce jeszcze pod zaborami, czyli przed 1918 rokiem też organizowano samochodowe imprezy sportowe.

W latach 30. XX wieku sport automobilowy był już w pełnym rozkwicie. Relacje z rozmaitych imprez zamieszczał m.in. miesięcznik „Auto”.

Imprezy sportowe w 1930 r.

Foto: Auto Świat
Imprezy sportowe

W numerze lipcowym z 1930 roku znaleźliśmy kilka opisów ciekawych imprez, m.in. relację ze zjazdu nad morze, ze zjazdu gwiaździstego do Poznania, z Grand Prix Polski oraz zapowiedź bardzo ciekawego III Międzynarodowego Wyścigu Tatrzańskiego.

GP Polski

Foto: Auto Świat
Imprezy sportowe

Rajd ten przeprowadzano na szosie między Zakopanem a Morskim Okiem (długość 7,5 km. Teraz ruch samochodów jest tam zabroniony, a ludzi wożą konne dorożki lub elektryczne pojazdy).

Rajd miał silną międzynarodową obsadę, a o jego randze niech świadczy fakt, że jedną z nagród ufundował Prezydent RP, a łączna pula nagród wynosiła 20 tys. zł (za taką sumę można było wówczas kupić dwa samochody osobowe dobrej klasy).

Ci wspaniali kierowcy na swych szalejących maszynach

Foto: Auto Świat
Rajd Tatrzański 1930 r.

Faworytem był polski kierowca – Jan Ripper, który w pierwszej i drugiej edycji wyścigu tatrzańskiego zdobył Wielką Nagrodę Tatr i w przypadku trzeciego zwycięstwa zdobyłby to cenne trofeum na własność.

Jan Ripper faworytem

Foto: Auto Świat
Rajd Tatrzański 1930 r.

Wyścig górski

Foto: Auto Świat
Wyścig górski