Sport samochodowy ma prawie tyle samo lat co samochody – pierwszy wyścig na 120-kilometrowej trasie Paryż-Rouen zorganizowano w czerwcu 1894 roku, czyli 122 lata temu.

W Polsce, jeszcze pod zaborami, czyli przed 1918 rokiem też organizowano samochodowe imprezy sportowe. W latach 30. XX wieku sport automobilowy był już w pełnym rozkwicie.

Zjazd do Gdynii – 60 aut

Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30. Foto: Auto Świat
Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30.

Relacje z rozmaitych imprez zamieszczał m.in. miesięcznik „Auto”. W numerze lipcowym z 1930 roku znaleźliśmy kilka opisów ciekawych imprez, m.in. relację ze zjazdu nad morze, ze zjazdu gwiaździstego do Poznania, z Grand Prix Polski oraz zapowiedź bardzo ciekawego III Międzynardowego Wyścigu Tatrzańskiego.

Motocyklowe Grand Prix Polski

Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30. Foto: Auto Świat
Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30.

Rajd ten przeprowadzano na szosie między Zakopanem a Morskim Okiem (długość 7,5 km, teraz ruch samochodów jest tam zabroniony, a ludzi wożą konne dorożki lub elektryczne pojazdy).

Zdjęcia zwycięzców

Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30. Foto: Auto Świat
Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30.

Rajd miał silną międzynarodową obsadę, a o jego randze niech świadczy fakt, że jedną z nagród ufundował Prezydent RP, a łączna pula nagród wynosiła 20 tys. zł (za taką sumę można było wówczas kupić dwa samochody osobowe dobrej klasy).

Wyścig Tatrzański

Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30. Foto: Auto Świat
Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30.

Faworytem był polski kierowca – Jan Ripper, który w pierwszej i drugiej edycji wyścigu tarzańskiego zdobył Wielką Nagrodę Tatr i w przypadku trzeciego zwycięstwa zdobyłby to cenne trofeum na własność.

Mistrzostwo Górskie Europy

Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30. Foto: Auto Świat
Imprezy samochodowe w Polsce w latach 30.