W styczniowym numerze miesięcznika „Auto” z 1931 roku znaleźliśmy bardzo ciekawy opis wyprawy samochodowej na trasie: Warszawa-Radom-Iłża-Zawichost-Sandomierz-Ujazd.

Pomysł wyprawy

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Autor – I. Makomaski – odbył ją w towarzystwie inż. Władysława Mrajskiego – konstruktora samochodów, pracownika zakładów CWS.

Fatalna droga do Radomia

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Obaj panowie podróżowali autem skonstruowanym właśnie przez inż. Mrajskiego o nazwie W.M. (od inicjałów konstruktora).

Sandomierz

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Był to mały roadster zbudowany w 1928 r., z silnikiem 2-cylindrowym o mocy 11 KM.

Zabytki Sandomierza

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Auto w zamierzeniach miało być popularnym, niedrogim polskim pojazdem. Do jego produkcji seryjnej jednak nie doszło – głównie z powodu głębokiego kryzysu, jaki panował w Polsce i na świecie od 1929 r.

Z Opatowa do Ujazdu

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Autor szczegółowo opisuje napotkane po drodze zabytkowe budowle, najwięcej miejsca poświęcając Sandomierzowi oraz zamkowi Krzyżtopór w Ujeździe.

Zamek Krzyżtopór

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Zamek ten, zbudowany przez Krzysztofa Ossolińskiego miał dramatyczną historię, w kilkanaście lat po zbudowaniu (II połowa XVII w.) został zajęty i mocno zdewastowany przez Szwedów.

Opis Zamku

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.

Ciekawy jest opis zamku oraz ówczesne zdjęcia imponującej budowli.

Co ciekawe, Krzyżtopór i dziś jest celem licznych wycieczek właścicieli old- i youngtimerów.

Plany odbudowy Zamku

Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.