Dziadek założyciela firmy produkującej popularne na całym świecie samochody marki Citroën pochodził z Holandii. Swoje prawdziwe imię i nazwisko Roelof Limoenman (w języku holenderskim „cytrynowy człowiek“) zmienił na Citroen. Jego syn, ojciec André, Levis Bernard Citroen początkowo skierował swój biznes na Warszawę, ale ostatecznie osiedlił się w Paryżu. W tym samy czasie także zmodyfikował pisownię swojego nazwiska poprzez dodanie dwóch kropek na literka "e".
André Citroën urodził się 5 lutego w Paryżu i do szóstego roku spędził beztroskie dzieciństwo, gdyż jego ojciec był wówczas zajęty interesami. W 1894 roku André z dobrymi wynikami ukończył liceum, co umożliwiło mu rozpoczęcie studiów politechnicznych. W 1899 roku zmarła jego matka, a rok później został inżynierem, Cztery lata później wstąpił do armii francuskiej.
Po ukończeniu służby wojskowej w 1904 roku założył małą fabryczkę produkującą koła zębate, które stały się także inspiracją do stworzenia logo firmy. Jego koła zębate były dostarczane do firm produkujących samochodami we Francji i w innych krajach.
W czasie pierwszej wojny światowej pomagał państwu i stworzył fabrykę produkująca łuski do nabojów. Pod koniec wojny André Citroën rozważał różne możliwości dalszego rozwoju i współpracy z przemysłem motoryzacyjnym. jego wielkim wzorem był Henry Ford. W 1919 roku Citroën produkował już 100 samochodów dziennie. Był także prekursorem reklamy. Najsłynniejsza akcją było umieszczenie świetlnej reklamy z nazwą Citroën na wieży Eiffla w 1925 roku. Francuski producent zasłynął nie tylko z samochodów, ale także z wyjątkowej troski o klienta. Już w latach dwudziestych sprzedawano metalowe modele swoich samochodów, które przeznaczone były dla najmłodszych.
Spółka André Citroëna w latach dwudziestych należała obok Peugeota i Renault do największych francuskich producentów samochodów. Jednak dalszy jej rozwój zatrzymał kryzys gospodarczy na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych. Z kłopotów finansowych miał producenta wyciągnąć nowy, rewolucyjny na owe czasy model, Traction Avant.
Jego projektowanie rozpoczęto w 1933 roku. Miał na owe czasy awangardowa konstrukcję. Metalowa karoseria i napęd przednich kół. Z tego powodu nie był tani i banki nie chciały tego projektu finansować. Zapewne te problemy miały wpływ na pogarszający się stan zdrowia André Citroëna, który zmarł na raka żołądka 3 lipca 1935 roku.
Jednak jego nazwisko pozostało na trwałe w historii światowej motoryzacji.
Galeria zdjęć
1/4 Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
1/4
Żródło: Auto Świat
Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
2/4 Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
2/4
Żródło: Auto Świat
Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
3/4 Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
3/4
Żródło: Auto Świat
Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
4/4 Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
4/4
Żródło: Auto Świat
Citroën: 130 rocznica urodzin założyciela
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.