Jego powstanie związane jest z autentyczną historią. Ówczesny dyrektor generalny Citroëna Pierre-Jules Boulanger na początku lat trzydziestych XX wieku postawił przed swoimi konstruktorami odpowiedzialne zadanie stworzenia auta dla ludu. Nie było to nic nowego, ponieważ nad tym samym w owych czasach pracowali konstruktorzy znanych producentów.

André Lefèbvre wraz z innymi konstruktorami otrzymał zadanie stworzenia „czterech kół pod parasolem”. Miał to być samochód dla czterech dorosłych osób i 50 kg bagażu. Miał być ekonomiczny i zapewniać komfort i jazdę z prędkością 50 km/h. Samochód miał był prosty konstrukcyjnie, ale oryginalny, mały a jednocześnie przestronny – „chcę, aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica” – powiedział Boulanger.

Do 1938 roku udało się zakończyć prace konstrukcyjne, a do maja 1939 roku zmontowano 250 egzemplarzy prototypowych. Widmo nadchodzącej wojny zmieniło jednak plany Citroëna. Tuż przed wkroczeniem Niemców do Paryża udało się zniszczyć gotowe pojazdy, ale jeden wraz z kompletną dokumentacją został ukryty i przetrwał cała II wojnę światową.

Dzięki temu w 1946 roku można było wznowić prace do uruchomienia produkcji seryjnej. Trwało to dwa lata, a przygotowywany w tajemnicy nowy model Citroëna

po raz pierwszy oficjalnie został zaprezentowany 7 października 1948 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu.

Z całą pewnością Citroën 2CV szokował swoją prostą budową i zawieszeniem, które zaprojektowane było do jazdy nawet po najgorszych drogach. Całe auto można było rozłożyć na czynniki pierwsze za pomocą najprostszego zestawu kluczy i mógł to wykonać praktycznie nawet niezbyt zaawansowany technicznie użytkownik.

W pierwszym okresie produkcji do napędu 2CV zastosowano dwucylindrowy silnik benzynowy chłodzony powietrzem o pojemności skokowej 374 cm3 i mocy 9 KM. Współpracował on z czterobiegową skrzynią. W 1954 r. pojemność silnika została zwiększona do 425 cm3 i moc do 12 KM, a w 1963 r. do 18 KM. Od 1967 r. dostępna była druga wersja z silnikiem o pojemności skokowej 602 cm3 i mocy 29 KM.

Produkcję  Citroëna 2CV we Francji ukończono w 1989 roku. Ten model i wersje pochodne były produkowane w 9 krajach. Ostatni egzemplarz z portugalskiej fabryki w Mangualde wyjechał 27 lipca 1990 roku. Wraz ze spokrewnionymi technicznie modelami powstało na bazie 2CV ponad 8,8 mln egzemplarzy. Dzisiaj cenione są przez kolekcjonerów z całego świata, a wiele egzemplarzy w dobrym stanie można także spotkać na polskich drogach.