Budynek zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego PSA Peugeot Citroën jest świetnie zintegrowany z otoczeniem. Elegancki, położony na obrzeżu strefy przemysłowej Aulnay-sous-Bois, w regionie paryskim, jest przykładem architektury funkcjonalnej, stosującej konstrukcje z metalu. Na pierwszy rzut oka trudno wyobrazić sobie co możne pomieścić zadaszony teren wystawy o powierzchni 6 500 metrów kwadratowych
Oficjalnie otwarty 28 listopada 2001 roku, w obecności Pierre Peugeot, przewodniczącego rady nadzorczej PSA Peugeot Citroën i Claude Satinet, dyrektora generalnego Citroëna, obiekt w całości poświęcony jest historii Citroëna. Wszystkie zgromadzone tu przedmioty i dokumenty odwołują się do korzeni firmy, są świadectwem jej specyfiki i wartości marki. Nieruchome przedmioty? Bynajmniej: mają duszę, i to jaką duszę, zarówno jeśli chodzi o pierwszy typ A lub ZX Rallye Raid, makietę tunelu aerodynamicznego czy wyposażenie pamiętające czasy André Citroëna.
Wspaniałe świadectwo
Zaraz za drzwiami wejściowymi wystawa dzieli się na dwie części: część poświęconą samochodom (5.500 m kw.) i część poświęconą ich obsłudze. W tej pierwszej, na 5 000 metrów kawadratowych zgromadzono trzysta pojazdów wybranych przez firmę, w tym kilka samochodów z kolekcji portugalskiego oddziału Citroëna, do których wkrótce dołączą modele z Wielkiej Brytanii. Znajduje się tu również archiwum. Szkice i projekty powstałe w biurze projektowym, oryginalne rysunki autorstwa Bertoniego, dokumentacja techniczna, plakaty, litografie – bogate zbiory świadczące o innowacyjności w dziedzinie handlowej, reklamowej i przemysłowej zajmują 1 400 metrów bieżących archiwum wystawy Citroëna.
Powierzchnia poświęcona obsłudze także składa się z dwóch części: przeznaczonej do obsługi samochodów oraz do realizacji makiet (to działalność dodatkowa). W nowym budynku w Aulnay-sous-Bois pracują dziś trzy osoby pod kierownictwem Charlesa Hervala, odpowiedzialnego za dziedzictwo marki.
Prestiżowe zbiory
Wystawa ma za zadanie reklamować wizerunek marki, uwrażliwiać pracowników na ochronę pamiątek z przeszłości, gromadzić i przechowywać modele Citroëna produkowane od początku firmy do chwili obecnej, prowadzić archiwum. Te prestiżowe zbiory nie zostaną udostępnione publiczności, lecz spora część kolekcji będzie pokazywana na wystawach organizowanych we Francji, w Europie i na świecie. Być nośnikiem teraźniejszości i budować przyszłość – oto sposób, w jaki można przyczynić się do odnowy marki.Wystawa Citroëna przyjmuje dary od wielbicieli swych samochodów.
Otrzymała dar od jednego z najstarszych przedstawicieli handlowychbędącego w posiadaniu dokumentacji wydawanej przez André Citroëna z okazji wprowadzania na rynek nowych modeli. A także dar potomka jednego z mechaników „Żółtej Wyprawy”, który znalazł na strychu łóżka polowe i walizki Louisa Vuittona używane podczas tej dalekiej ekspedycji. Instynkt przechowania: to, co dziś jest teraźniejszością jutro będzie należeć do przeszłości.
Trzy pytania do Charlesa Hervala, odpowiedzialnego za dziedzictwo marki Citroën
Jaka jest geneza wystawy?
- W większym stopniu niż inne marki samochodowe Citroën czerpie natchnienie ze swej historii, która jest częścią historii XX. wieku. Przykładowo: w 1999 roku, na konkursie organizowanym w Las Vegas DS zajął trzecie miejsce jako Samochód Stulecia. Silne wartości, budujące solidne podstawy nieprzerwanie tworzą historię marki. Każdy pojazd i przedmiot świadczą o sposobie, w jaki były traktowane przez Citroëna, jak były wykorzystane, jak odzwierciedlały wartości marki. Nasza przeszłość ma fundamentalne znaczenie, gdyż pozwala nam zrozumieć teraźniejszość i, co najważniejsze, przygotować przyszłość.
Czy wystawa pełni funkcje muzealne?
- Nie. Wystawa Citroëna jest pomyślana jako miejsce, w którym możemy gromadzić i przechowywać przedmioty i dokumenty odzwierciedlające historię marki. Nie będzie udostępniona szerokiej publiczności.
Jaką rolę pełnią współpracownicy marki?
- Jeśli chodzi o dziedzictwo, główną zasadą jest dbałość o wszystko, co nie znajduje się już w obiegu handlowym. Pragnąłbym, by każdy z nas zatroszczył się o dziedzictwo, przekazując wszelkie dokumenty lub przedmioty, które uważa za element historii Citroëna. Może być to makieta, prototyp czy projekt plakatu reklamowego. Wszystkie te elementy są dowodem ustawicznych przemian, jakim podlega marka, sposobem, w jaki Citroën nieustannie przygotowuje przyszłość.