BMW 700 ratuje firmę przed nadchodzącym w latach 50-tych upadkiem. Odrzucony projekt małego samochodu zostaje wdrożony do produkcji, odnosząc wkrótce rynkowy sukces
Marka BMW chyliła się ku upadkowi, w 1952 odnotowano rekordowy spadek produkcji motocykli. Wtedy to władze firmy przypomniały sobie o odrzuconym ze względów ekonomicznych projekcie małego samochodu z 1950 roku. Auto przejmowało linie nadwozia oraz silnik z przedwojennego modelu 327.W 1954 wprowadzono Isettę, która miała zagwarantować producentowi odbicie się od dna.W latach 50-tych niemieccy konsumenci zachłysnęli się ekonomicznym cudem, a ich oczekiwania w stosunku do oferowanych na rynku dóbr wzrosły. Chwilowy wzrost sprzedaży został ostudzonyprzez klientów poszukujących większego, komfortowego auta. W tym samym czasie we Wschodnich Niemczech rynek motoryzacyjny przeżywał rozkwit. BMW 600 (wydłużona wersja Isetty) musiała stawiać czoła klientom poszukującym prawdziwego czteroosobowego samochodu. BMW 600 okazało się wpadką, klienci nie zaakceptowali koncepcji drzwi umieszczonych na przodzie auta.Dział rozwoju poszukiwał taniego i prostego rozwiązania, które zaspokoi oczekiwania rynku. Odpowiedzią było stworzenie samochodu o tradycyjnym wyglądzie z wykorzystaniem jak największej liczby części z 600-tki. Płyta podłogowa została powiększona w efekcie czego zwiększono rozstaw osi. Przednie fotele przesunięto do przodu, tak by umożliwić wygodne wsiadanie. Wkrótce stało się jasne, że bez kolejnego powiększenia rozstawu osi, pasażerowie tylnych miejsc będą mieli ograniczoną ilość miejsca.
Foto: Auto Świat
Czy znasz historię BMW 700?
Zadanie okazało się nieosiągalnym, gdyż wymagało gruntowej przebudowy 600-tki. BMW podjęło decyzję o opracowaniu nowego nadwozia. Lecz inżynierowie nie do końca chcieli odrzucać wcześniejszy zamysł wykorzystania podzespołów z 600-tki. Przednie i tylne zawieszenie zostały udoskonalone i przeniesione do nowego koncepcyjnego modelu. Podobnie postąpiono ze skrzynią biegów oraz silnikiem rozwierconym o 100 cm3.Kluczem do sukcesu było teraz opracowanie nadwozia, które spodoba się publiczności oraz będzie pasowało do część otrzymanych w spadku od 600-tki. W 1958 inżynier i importer BMW z Wiednia Wolfgang Denzelzaprezentował swój nowy samochód zaprojektowany przez studio projektoweMichelottiego. Projekt zyskał przychylność, zarząd BMW zgodził się na wprowadzenie do wersji produkcyjnej sedana i coupé.
Foto: Auto Świat
Czy znasz historię BMW 700?
strona 2
9 czerwca 1959 zarząd BMW podjął decyzję o zaprezentowaniu modelu 700 Coupé dziennikarzom z całego świata. Miejscem prezentacji był Feldafing leżący w okolicy Monachium, w tym samym miejscu 2 lata temu prezentowano 600-tkę.Samochód otrzymał owacje na stojąco, wszyscy dziennikarze zachwycili się nowym dzieckiem BMW.Nic dziwnego – auto ważyło 600 kg przy długości 3,540 mm oferując dużą przestrzeń podróżującym i bardzo dobre osiągi. Bagażnik samochodu znajdujący się z przodumieścił dwie standardowej wielkości walizki o długości 70 cm razem z mniejszymi bagażami. Pod bagażnikiem zlokalizowano zbiornik paliwa o pojemności 33 litrów. Jedno tankowanie wystarczało średnio na przejechanie 500 km. Średnie zużycie paliwa jak na owe czasy kształtowało się na rozsądnym poziomie 6 litrów na 100 km. Silnik osiągał moc 30 KM przy 5 000 obr./min.Dwucylindrowa jednostka pozwalała rozpędzić Coupé do 125 km/h. Szersza publiczność mogła zapoznać się z sedanem i coupé w 1959 roku podczas targów genewskich. BMW 700 Coupé kosztowało 5 300 marek. Sedan wszedł do produkcji w 1960, a jego cena była niższa prawie o 600 marek. BMW wreszcie trafiło w gusta klientów, popyt na 700-tki był tak duży, że trzeba było czekać kilka miesięcy na samochód. W 1960 BMW sprzedało ponad 35 000 sztuk wersji Saloon i Coupé, a ich udział w przychodach firmy wyniósł 58 procent.Zaraz po rozpoczęciu sprzedaży Coupé wystartowały w wyścigach odnosząc sukcesy między innymi w Sahara-Lappland Rally i German Hill-Climbing Championship. Liczne zwycięstwa przyczynił się do powstania usportowionej wersji małego BMW.Model 700 Sport zaprezentowano dziennikarzom na torze Nuerburgring. Samochód posiadał zwiększony stopień sprężania 9:1, ostrzejsze wałki rozrządu oraz podwójne gaźniki Solexa. Zmodyfikowany boxer rozwijał moc 40 KM przy 5 700 obr./min. Silnik ten umożliwiał osiągnięcie prędkości 135 km/h oraz przyśpieszeniedo 100 km/h w mniej niż 20 sekund. Do sportowego pakietu można było zamówić opcjonalne: sportową skrzynię biegów, twardsze zawieszenie oraz stabilizator przechyłów.BMW 700 Sport szybko stało się legendą sportów motorowych wczesnych lat 60-tych. Miłośnicy tego modelu ochrzcili go przydomkiem małego wojownika. 700-tka konkurowała w tym okresie na torach ze Steyr-Puchem oraz Abarthem.
Foto: Auto Świat
Czy znasz historię BMW 700?
Kolejne sukcesy w niedługim czasie przyczyniły się do jeszcze większej chęci osiągania sukcesóww sporcie. Tak powstał model 700 GT, a następnie w 1960 700 RS. Oba auta były oparte na przestrzennej rurowej ramie oraz aluminiowym nadwoziu. Silnik RS-a osiągał moc 70 KM, co przy wadze poniżej 600 kg, gwarantowało świetne osiągi. W zależności od zastosowanej przekładni samochód był w stanie osiągnąć prędkość pomiędzy 150 km/h a 200 km/h. Pozwalało to na konkurowanie z takimi autami jak Porsche Spyder, czy Porsche RSK.Modyfikacje objęły także wersję drogową. W 1961 do sprzedaży wprowadzono bogatszą wersję o oznaczeniu De Luxe oraz kabrio. Wersja bez dachu oznaczona jako Convertible posiadała silnik z modelu Sport. W 1962 samochód przechodzi kolejne modyfikacje, zostaje wydłużony o 32 cm zyskując na komforcie. Jesienią 1964 zmodyfikowane zostaje coupé. Oba modele są produkowane pod nazwą BMW LS oraz LS Coupé.Do 1965 roku BMW sprzedało 190 000 sztuk tego udanego modelu. Samochód odniósł sukces na wielu rynkach. Ze względu na wysokie podatki do części krajów był dostarczany w częściach (Belgia, Włochy, Argentyna, Israel).700-tka pozwoliła BMW nie tylko uchronić się przed upadkiem, ale także osiągnąć spektakularny sukces i przełom w produkcji na masową skalę.