Marka BMW chyliła się ku upadkowi, w 1952 odnotowano rekordowy spadek produkcji motocykli. Wtedy to władze firmy przypomniały sobie o odrzuconym ze względów ekonomicznych projekcie małego samochodu z 1950 roku. Auto przejmowało linie nadwozia oraz silnik z przedwojennego modelu 327.W 1954 wprowadzono Isettę, która miała zagwarantować producentowi odbicie się od dna.W latach 50-tych niemieccy konsumenci zachłysnęli się ekonomicznym cudem, a ich oczekiwania w stosunku do oferowanych na rynku dóbr wzrosły. Chwilowy wzrost sprzedaży został ostudzonyprzez klientów poszukujących większego, komfortowego auta. W tym samym czasie we Wschodnich Niemczech rynek motoryzacyjny przeżywał rozkwit. BMW 600 (wydłużona wersja Isetty) musiała stawiać czoła klientom poszukującym prawdziwego czteroosobowego samochodu. BMW 600 okazało się wpadką, klienci nie zaakceptowali koncepcji drzwi umieszczonych na przodzie auta.Dział rozwoju poszukiwał taniego i prostego rozwiązania, które zaspokoi oczekiwania rynku. Odpowiedzią było stworzenie samochodu o tradycyjnym wyglądzie z wykorzystaniem jak największej liczby części z 600-tki. Płyta podłogowa została powiększona w efekcie czego zwiększono rozstaw osi. Przednie fotele przesunięto do przodu, tak by umożliwić wygodne wsiadanie. Wkrótce stało się jasne, że bez kolejnego powiększenia rozstawu osi, pasażerowie tylnych miejsc będą mieli ograniczoną ilość miejsca.

Czy znasz historię BMW 700? Foto: Auto Świat
Czy znasz historię BMW 700?

Zadanie okazało się nieosiągalnym, gdyż wymagało gruntowej przebudowy 600-tki. BMW podjęło decyzję o opracowaniu nowego nadwozia. Lecz inżynierowie nie do końca chcieli odrzucać wcześniejszy zamysł wykorzystania podzespołów z 600-tki. Przednie i tylne zawieszenie zostały udoskonalone i przeniesione do nowego koncepcyjnego modelu. Podobnie postąpiono ze skrzynią biegów oraz silnikiem rozwierconym o 100 cm3.Kluczem do sukcesu było teraz opracowanie nadwozia, które spodoba się publiczności oraz będzie pasowało do część otrzymanych w spadku od 600-tki. W 1958 inżynier i importer BMW z Wiednia Wolfgang Denzelzaprezentował swój nowy samochód zaprojektowany przez studio projektoweMichelottiego. Projekt zyskał przychylność, zarząd BMW zgodził się na wprowadzenie do wersji produkcyjnej sedana i coupé.