Każdy był oznaczony liczbą określającą pojemność skokową silnika. Na rynku znajdowały się wówczas Fiaty 500, 600, 1100, 1300, 1500, 1800, 2100 i 2300. Największa luka występowała między drugim a trzecim pojazdem na tej liście.Wypełnić ją miał model 850. Firma z Turynu już wcześniej zamierzała wprowadzić do produkcji samochód z silnikiem większym niż 600 ccm. Do nadwozia "600" wmontowano wówczas jednostkę napędową o pojemności 767 ccm. Tak powstał Fiat 600D. Było to jednak tylko rozwiązanie tymczasowe, nie sprawdzające się na dłuższą metę. Wobec tego postanowiono uruchomić produkcję nowego auta.W oparciu o sprawdzone konstrukcje z Turynu Wytwarzanie Fiata 850 rozpoczęto w maju 1964 roku. Był on jakby powiększoną wersją modelu 600. Miał jednak zapewnić bardziej komfortowe warunki podróżowania niż popularna "600". Przede wszystkim zamierzano uzyskać większą przestrzeń pasażerską, głównie na tylnej kanapie. Chociaż koncepcja konstrukcyjna jest taka, jak w jego pierwowzorze, to Fiat 850 znacznie różni się sylwetką. Jest ona bardziej sportowa. Zawdzięcza to pochylonej do przodu masce przednią oraz krótkiemu, ściętemu tyłowi. Wnętrze pojazdu zyskało na przestronności, jednak pozycja pasażerów na siedzeniu z tyłu nie zyskała aż tyle, żeby mówić o zdecydowanej poprawie. W zależności od ustawienia przednich foteli odstęp od ich oparć do tylnej kanapy wynosił od 19 do 32 cm. Aby uzyskać więcej miejsca na nogi podróżujących, umieszczono ją nieco wyżej. Dużo lepiej prezentował się silnik Fiata 850. Ta udana konstrukcja charakteryzowała się dużą elastycznością i płynną pracą przy zmianie przełożeń. Poza tym dawał się łatwo uruchomić i szybko osiągał właściwą temperaturę. Wadą była jego głośna praca. Również trudno dostawało się do podłużnie położonego silnika poprzez wąską klapę w tylnej części nadwozia. Układ napędowy jest taki sam jak w Fiacie 500. Przed tylną osią znajduje się synchronizowana skrzynia biegów, a za nią sprzęgło i silnik. Natomiast podwozie nie różni się od modelu 600. Jest to konstrukcja bezramowa. Zbiornik paliwa o pojemności 30 l umieszczono poprzecznie za oparciem tylnego siedzenia.Aby dolać benzyny, trzeba podnieść maskę silnika. Pod nią,z lewej strony znajduje się wlew, który ulokowano w blaszanym korytku zabezpieczającym, aby paliwo nie rozchlapywało się na rozgrzany silnik. W Fiacie 850 przestrzenie bagażowe znajdują się z przodu oraz za oparciem tylnej kanapy. Łączna ich pojemność wynosi 220 l. Koło zapasowe i akumulator umieszczone pod przednią maską nieco ograniczały miejsce na bagaż.Coupé dla sportowca, Familiare dla rodziny Fiaty 850 były produkowane nie tylko z nadwoziem standardowym, lecz także w wersji Coupé, otwartej Spider oraz kombi zwanej Familiare. Ta ostatnia odznaczała się dużą ładownością. Mogło nią podróżować 7 osób z niewielkim bagażem. Piękne nadwozie dla Spidera zaprojektowała słynna firma Bertone. We Fiatach 850 montowanocztery odmiany silnika o pojemności 843 ccm i mocy 35, 37, 47 i 49 KM. Od marca 1968 roku dla wersji Coupé i Spider dostępna była także jednostkao pojemności 903 ccm i mocy 52 KM.Ten samochód łatwo się nie prowadził. Był to efekt niekorzystnego układu obciążeń wynikającego z tylnego napędu oraz wymiarów zewnętrznych pojazdu. Auto było zbyt wysokie, co wpływało na położenie środka masy i sporą podatność na podmuchy bocznego wiatru. Fiata 850 wytwarzano do roku 1972. Potem zastąpił go przednionapędowy model 127. W sumie wyprodukowano 2 203 380 egzemplarzy "850". Firma Seat (Sociedad Española de Automoviles de Turismo) powstała w 1950 roku. Założycielami spółki byli: narodowy Instytut Przemysłu, grupa 6 banków oraz Fiat. To właśnie włoska firma udzieliła Hiszpanom licencji na swój pojazd. Produkcja Seata 1400 ruszyła w 1953 roku w fabryce w Barcelonie. Potem uruchomiono wytwarzanie drugiego licencyjnego auta - słynnego modelu 600. Także Fiat 850 stał się wzorem dla wytwarzania w Hiszpanii identycznego pojazdu. Co ciekawe, był tu produkowany także w wersji 4-drzwiowej. Ta ostatnia to specjalność Seata. W roku 1974 hiszpańska firma wypuściła na rynek swój pierwszy oryginalny model 133. Nie był on wcześniej produkowany przez Fiata. Wykorzystano w nim silnik oraz układy z "850", które przykryto nowoczesnym nadwoziem będącym połączeniem karoserii 126 i 127.
Fiat 850 i Seat 850 - Bracia z Włoch i Hiszpanii
Na początku lat 60. Fiat produkował 8 modeli samochodów.