Tuż przed drugą wojną światową przyszła pora na kolejne pojęcie z geografii Niemiec. Nowy model otrzymał miano Taunus, tak jak pasmo Reńskich Gór Łupkowych leżących między rzekami Ren i Lahn. Ten teren znany jest z wielu źródeł mineralnych oraz uzdrowisk. Nowy pojazd Forda miał ułatwić podróżowanie nie tylko po tym regionie. Pierwszy pojazd nosił nazwę Taunus Standard, zmodernizowane wersje z roku 1948 otrzymały miano Spezial i De Luxe.Młode, eleganckie coupé z temperamentem Prawdziwa historia Taunusa rozpoczęła się w 1952 roku, kiedy to na rynku debiutował model 12M zsilnikiem o poj. 1,2 l. Luksusowe i mocniejsze wersje otrzymały jednostki napędowe o pojemności 1,5 l. Pierwsze Taunusy na masce miały emblemat przedstawiający kulę ziemską, jednak spotykało się je niemal wyłącznie na niemieckich drogach. To logo zniknęło z nadwozi w końcu lat 50. W gamie pojazdów za oznaczeniem modelu i dodatkową literą P (project) pojawiała się coraz to nowa cyfra.Przedstawiany przez nas samochód pochodzi z 1962 roku. Jego oszczędna nazwa 12M Coupé to całkowite przeciwieństwo "młodej, porywającej i eleganckiej linii" oraz"profilu w kształcie strzały", jak reklamowano auto na salonie paryskim w 1963 roku. Pojazd prezentował sie znakomicie. Miał niespotykany wówczas u Forda przedni napęd i silnik w układzie V4. Ta kombinacja gwarantowała przestronne wnętrze i obszerny bagażnik. Jednostka 1.2 o mocy 40 KM nie wyglądała źle: "tyle temperamentu, od zera do setki w 28 sekund" - głosił reklamowy slogan. Nasze auto z 65-konnym silnikiem 1.5 to był już prawdziwy połykacz prędkości.Z rekordem na trasie Ziemia - Księżyc Pod koniec jesieni 1963 roku Ford przystąpił do realizacji ambitnej Operacji Mistral. Aby zademonstrować wytrzymałość Taunusa, model P4 wystartował do długodystansowej jazdy na torze Miramas w południowej Francji. Sześciu kierowców, zmieniając się za kierownicą, na dystansie 300 tys. kilometrów ustanowiło rekordową średnią prędkość 106,5 km/h. Po 144 dniach jazdy na liczniku przebiegu mieli 356 430 km, czyli dystans równy odległości Ziemi od Księżyca.Historia modelu Niemieckie arcydzieło Taunus był modelem Forda produkowanym w Niemczech. Od roku 1952 do 1968 wszystkie niemieckie Fordy nosiły tę nazwę. Poszczególne modele oznaczano symbolami 12M, 15M, 17M, 20M oraz 26M. M oznaczało Masterpiece (z angielskiego arcydzieło). Z czasem nazwa Taunus przeszła także na auta przeznaczone na eksport, głównie na rynek brytyjski i amerykański. W sezonie 1970 wprowadzono nowego Taunusa TC. Był on bardzo podobny do brytyjskiego Forda Cortiny Mk III. 6 lat później oba pojazdy stały się identyczne. Różniło je tylko umiejscowienie kierownicy - Taunus miał ją z lewej strony, a Cortina z prawej. W roku 1982 przerwano produkcję Taunusa, którego zastąpiła Sierra. To jednak nie był jeszcze koniec historii. Ich produkcję kontynuowano w Argentynie do roku 1984, a w Turcji zmodernizowaną wersję wytwarzano aż do 1994.
Ford Taunus 12M Coupé - Pierwsze auto na Księżycu
Pierwsza fabryka Forda powstała w Niemczech w 1925 roku. Produkowano tam pojazdy pod nazwami Eifel, Köln i Rheinland.