Marka Fiat ma duże zasługi w rozwoju polskiej motoryzacji. Sprzedaż pierwszych modeli turyńskiej firmy rozpoczął Herman Meyer, a w 1920 roku zawarto porozumienie o powstaniu spółki "Polski Fiat" z 51 proc. udziałem Włochów. Akt z okazji położenia kamienia węgielnego pod budowę pierwszej polskiej fabryki samochodów podpisano 10 stycznia 1921 roku.
Fabryka ta miała być zbudowana w Warszawie przy ul. Zakroczymskiej, ale trudności ekonomiczne spowodowały opóźnienie realizacji tego przedsięwzięcia. Pod koniec 1929 roku polskie władze rozpoczęły negocjacje w sprawie uruchomienia montażu, a następnie produkcji samochodów osobowych i ciężarówek. Jednak światowy kryzys gospodarczy spowodował, że te rozmowy wznowiono w 1930 roku, a 2 września 1931 roku podpisana została oficjalna umowa pomiędzy Fiatem a zarządem PZInż, która przewidywała produkcje do 10 samochodów dziennie.
Umowa przewidywała produkcję 4-osobowego Fiata 508 z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 995 cm3 o mocy 17,5 kW (24 KM), 5-osobowego Fiata 518 z silnikiem 2,0 o mocy 33 kW (45 KM) oraz samochodów ciężarowych typu 618, 621L i R.
Pierwszy "Polski Fiat" opuścił Fabrykę Samochodów Osobowych i Półciężarowych w sierpniu 1932 roku.
W 1937 roku w Warszawie rozpoczęły działalność dwie montownie, w których powstawały Fiaty 500 i Topolino. Zakłady te jednak zostały zbombardowane w 1939 roku i nigdy nie odbudowane.
Pierwszy powojenny kontrakt z Fiatem podpisano 14 kwietnia 1948 roku, ale ze względów politycznych nie został on zrealizowany. Dopiero 2 grudnia 1965 roku w Turynie podpisano umowę licencyjną na uruchomienie w FSO produkcji Fiata 1500. Ostatecznie w listopadzie 1967 roku z taśmy zakładu na warszawskim Żeraniu wyjechał pierwszy Fiat 125p.
Kolejną umowę z Fiatem zawarł POLMOT w 1971 roku i dwa lata później w bielskiej FSM rozpoczęto produkcję Fiata 126p. Natomiast w 1991 roku w Tychach rozpoczęto produkcję Fiata Cinquecento, który otworzył nową erę w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Był to pierwszy model włoskiej marki produkowany tylko w Polsce. Kolejne to: Panda, Seicento i 500.
Fiat - historia w fotografii (1. część)Historia Fiata 500 i 600 w fotografiiFiat 500 - powrót do przeszłości