Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...
  • Oldtimer
  • Youngtimer
  • ...
Auto Świat Klasyki Oldtimer Klasyki z turbo za nieduże pieniądze

Klasyki z turbo za nieduże pieniądze

Piotr Burchard
30 mar 16 14:31
Auto Świat
Wiele doładowanych samochodów z przeszłości stało się już klasykami. Można je dziś kupić w korzystnych cenach, ale w większości przypadków bardzo trudno je znaleźć, najciekawsze znajdziecie w galerii.
Klasyki z turbo za nieduże pieniądze 24 Zobacz galerię
  • Renault Fuego Turbo
  • Lancia Delta HF Turbo
  • Lotus Esprit Turbo SE
  • Opel Calibra Turbo 4x4
WRÓĆ
NA ONET
/24 Renault Fuego Turbo
Renault Fuego Turbo

Fuego zadebiutowało podczas salonu samochodowego w Genewie w 1980 roku. Nadwozie miało modną stylistykę, a poza tym – jak na pojazd o sportowym charakterze – było praktyczne. We wnętrzu zapewniono miejsce dla czterech osób lub (po złożeniu kanapy) przestrzeń na bagaż, o pojemności 781 l. Fajnie, ale to wszystko. Do atrakcyjnej stylistyki karoserii nie pasuje bazowy silnik o mocy 64 KM. W trakcie salonu we Frankfurcie w 1983 roku pokazano topowy model Fuego z doładowanym benzyniakiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 KM. Dzięki prędkości maksymalnej wynoszącej 198 km/h honor nazwy „Fuego” (po hiszpańsku ogień) został wreszcie obroniony. Poza tym wyposażenie było bogate, bo w serii na pokładzie znalazły się m.in.: cztery tarczowe hamulce, komputer, elektrycznie sterowane lusterka oraz centralny zamek obsługiwany za pomocą pilota. Z 265 257 sztuk Fuego blisko 24 022 pojazdy trafiły do Niemiec. A zatem samochodu można szukać nie tylko w rodzimej Francji, lecz także u naszych zachodnich sąsiadów. Jeżeli jednak ktoś będzie miał szansę zakupu dobrze utrzymanej wersji Turbo, to może mówić o takim samym szczęściu, jakby na końcu tęczy znalazł garnek ze złotem.

/24 Lancia Delta HF Turbo
Lancia Delta HF Turbo

Lancia Delta zadebiutowała w 1979 roku jako szlachetna odmiana kompaktu, a na emeryturę odeszła w 1994 roku jako 6-krotna zdobywczyni rajdowego mistrzostwa świata. W międzyczasie Lancia wprowadziła na rynek nowe mocne wersje swojego kanciastego modelu: GT oraz GT i.e., HF Turbo, HF 4WD, HF Integrale, HF Integrale 16v, HF Integrale Evoluzione, S4. W takim towarzystwie można łatwo zapomnieć o tym, że kompaktowa Lancia serii 831, z karoserią zaprojektowaną przez Giugiara, wykorzystywała technikę Fiata Ritmo.

Lancia Delta HF Turbo pozostaje w cieniu krewniaka pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. Na rynek trafiła w 1983 roku i – w przeciwieństwie do kolejnych mocnych ewolucji – występowała również z napędem na przednie koła. Jej 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra dzięki sprężarce Garretta T3 generował

131 KM. Po liftingu w 1986 roku silnik otrzymał wtrysk paliwa. Poza tym pojawiła się pierwsza Delta z napędem na obie osie pod skromną nazwą „HF 4WD”. Obecnie szczególnie poszukiwana jest Delta HF Turbo z czerwono-niebiesko-białymi barwami Martini, odzwierciedlającymi rajdowe Delty z lat 80. ubiegłego wieku.

/24 Lotus Esprit Turbo SE
Lotus Esprit Turbo SE

Lotus Esprit jest jednym z najbardziej radykalnych projektów genialnego Giorgetta Giugiara. Ten klinowy samochód nawet ćwierć wieku później ma aktualnie wyglądającą stylistykę nadwozia.

Nie zawsze zmiany wprowadzone w aucie zyskiwały entuzjazm wśród fanów oraz osób testujących ten model. Pod przewodnictwem GM pod koniec lat 80. stworzono Esprita Turbo SE z bardziej zaokrąglonym nadwoziem i współczynnikiem oporu powietrza 0,36. Napęd stanowił 4-cylindrowy doładowany silnik o pojemności 2,2 litra.

W Turbo SE Lotus zrezygnował z instalowania z tyłu szpery. Montowany centralnie silnik przenosi tyle masy na tył, że trakcja pojazdu i tak jest bardzo dobra. Sprint do „setki” zajmuje autu tylko 5,9 s.

W 1989 roku „Auto Bild” smucił się z powodu nieciekawego dźwięku wcześniejszych aut

z gaźnikiem i życzył sobie wreszcie ciekawszego brzmienia w Espricie, w którym silnik pracował trochę nieśmiało. Na szczęście samochód szybko udowadnia, jaki jest jego prawdziwy charakter. Wobec prędkości maksymalnej 263 km/h nawet dzisiaj nie trzeba niczego więcej. Z kolei spojrzenie na otwierane reflektory od razu pokazuje, jak bardzo w stylu lat 80. zaprojektowano ten model.

/24 Opel Calibra Turbo 4x4
Opel Calibra Turbo 4x4

„Auto Bild” przeliczył się podczas debiutu Opla Calibry Turbo 4x4. Ten Opel narobi wiele wrzawy – tak napisano w 1992 roku, bo entuzjazm był wówczas ogromny. Opel oferował swój sportowy model w konkurencyjnej cenie 49 880 marek i tym samym sprawił, że rywale poczuli się zagrożeni. Jednak kilka lat później marka była bliska rozpaczy.

Człowiekiem, który nadał ostateczny kształt nadwoziu następcy Manty, był stylista Erhard Schnell. W 1989 roku, gdy zadebiutował ten model, współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,26 i należał do najlepszych w klasie. Doładowany topowy model zapewnił Oplowi wielu klientów. Silnik o mocy 204 KM i napęd na wszystkie koła pozwalały rozpędzać się autem do 245 km/h. Jednostka wywodziła się z Opla Sintry.

Dwulitrowy, 16-zaworowy silnik Calibry Turbo 4x4 był wspomagany przez turbosprężarkę typu KKK. Niestety, budowa jednostki turbo nie była do końca udana. Turbosprężarkę umieszczono w jednej obudowie z kolektorem wydechowym, a to komplikowało obsługę. Cieszy natomiast sposób rozwijania mocy, bo podczas dynamicznego zwiększania prędkości turbodziura jest ledwo zauważalna. Projektant silników Opla Fritz Indra na łamach „Auto Bilda” stwierdził, że Opel na nowo zdefiniował turbo. Dodatkowym atutem auta jest sześciostopniowa skrzynia – precyzyjnie działa i została dobrze zestopniowana.

/24 Alpine V6 Turbo
Alpine V6 Turbo

Pogromca Porsche z Francji, z karoserią wykonaną z tworzywa oraz z silnikiem z Renault 25.

/24 Alfa Romeo 75 Turbo
Alfa Romeo 75 Turbo

Z nią Alfa ominęła podatek od luksusu. Przekonała włoskich producentów aut do małych pojemności.

/24 Audi 100 2.2 E Turbo
Audi 100 2.2 E Turbo

Bohater aerodynamiki z lat 80. miał silnik o mocy 165 KM. Szczególnie ceniony jako Avant Quattro.

/24 Bentley Turbo R
Bentley Turbo R

Dzięki silnikowi o mocy 320 KM jaśnie pan mógł wzniecać kłęby wytwornego kurzu.

/24 Buick Grand National
Buick Grand National

Najgorętszy pony car lat 80. z doładowanym silnikiem V6 z wtryskiem, o pojemności 3,8 litra.

/24 BMW 745i (E23)
BMW 745i (E23)

Rzadka „siódemka” z 3,4-litrową doładowaną rzędową „szóstką”. Powstało tylko 16 031 egzemplarzy.

/24 Citroën CX GTi Turbo
Citroën CX GTi Turbo

W 1984 roku auto rozwijało szybkość maksymalną 220 km/h! Tyle tylko, że paliło... 16 l/100 km.

/24 Fiat Uno Turbo i.e.
Fiat Uno Turbo i.e.

Wersja o mocy 100 KM kompaktom o sportowych cechach pokazywała tylne światła.

/24 Ford Capri III 2.8 Turbo
Ford Capri III 2.8 Turbo

Doładowana wersja o mocy 188 KM to stara szkoła Mustanga. Świetny, ale praktycznie wymarły gatunek.

/24 Maserati Biturbo
Maserati Biturbo

Dla tych, którzy potrzebują emocji związanych z niepewną przyszłością – kupcie sobie Maserati, a co!

/24 Mazda RX-7 Turbo
Mazda RX-7 Turbo

Japoński sportowiec z techniką dla smakoszy – doładowany silnik Wankla i otwierane reflektory.

/24 Mitsubishi Lancer Evo
Mitsubishi Lancer Evo

Bohater wszystkich PlayStation lat 90. Auto było pomocne w nauce driftowania.

/24 Pontiac Firebird Turbo
Pontiac Firebird Turbo

W podstawie z wolnossącym silnikiem V8. Jednak w tej postaci auto przetrwało tylko dwa lata.

/24 Porsche 924 Turbo
Porsche 924 Turbo

Turbodoładowanie, 170 KM i barwy wojenne – najbardziej rasowa odmiana Porsche 924

/24 Renault 9 Turbo
Renault 9 Turbo

115 KM w mieszczańskim samochodzie. Dzisiaj to wyjątkowo rzadki i niezbyt ceniony pojazd.

/24 Renault 11 Turbo
Renault 11 Turbo

Programy złomowania zdziesiątkowały ten samochód. Trzeba się spieszyć, żeby go jeszcze znaleźć.

/24 Saab 99 Turbo
Saab 99 Turbo

Dobre, dzisiaj już niezbyt tanie, ale za to nadal osiągalne auto. Prawdziwa legenda turbo.

/24 Subaru 1800 Turbo
Subaru 1800 Turbo

Jego doładowany, chłodzony cieczą bokser o pojemności 1,8 litra pochodzi z oryginalnego Subaru XT.

/24 Toyota Celica Turbo 4WD
Toyota Celica Turbo 4WD

Nie kupi się tańszego bohatera rajdów z lat 90. z silnikiem o mocy 200 KM, 4x4 i wytrzymałą techniką.

/24 Toyota Supra Turbo
Toyota Supra Turbo

Doładowanie i 330 KM. Kultowa od czasu, gdy Paul Walker jeździł nią w „Szybkich i wściekłych”.

Google News
Źródło:
Auto Świat
Piotr Burchard
Piotr Burchard Redaktor prowadzący „Auto Świat Classic”
Autor poleca:
  • Volvo 242 Turbo - kanty w wersji z doładowaniem
  • Mercedes 300 TD - turbodiesel dla Ameryki
Tematy: Klasyki z turbodoładowaniem

Polecane z kategorii

Kiedyś tankowanie było trudniejsze niż teraz ładowanie. Krótka historia benzyny Kiedyś tankowanie było trudniejsze niż teraz ładowanie. Krótka historia benzyny Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut Premium Trzy niezwykłe auta sportowe z Włoch. Skalę ich prędkościomierzy zamyka liczba 300 Trzy niezwykłe auta sportowe z Włoch. Skalę ich prędkościomierzy zamyka liczba 300 Premium Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW Srebrny pocisk. Historia kultowej przyczepy kempingowej Airstream Srebrny pocisk. Historia kultowej przyczepy kempingowej Airstream 10 aut z przedwczorajszą techniką 10 aut z przedwczorajszą techniką Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych Heavy metal - porównanie muscle carów z lat siedemdziesiątych Dyane - propozycja dla Polski Dyane - propozycja dla Polski
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech