Mercedes 260 D był pierwszym samochodem osobowym z silnikiem Diesla. Do seryjnej produkcji trafił w 1936 r., czyli dopiero 40 lat po opatento-waniu przez Rudolfa Diesla jednostki z zapłonem samoczynnym Rudolf Diesel (1858-1913) długo pracował nad wynalazkiem swojego życia. 28 lutego 1893 roku opatentował silnik wysokoprężny. Przełom nastąpił dopiero 3 lata później, gdy firma MAN zbudowała działający motor o mocy 20 KM. Żeliwna konstrukcja ważyła 5 ton, co uniemożliwiało zastosowanie jej w pojazdach mechanicznych. Młody inżynier z Augsburga szybko stał się milionerem, gdyż popyt na oszczędne silniki przemysłowe był ogromny.

W 1903 roku jednostka patentu Diesla trafiła do maszynowni jednostki pływającej, a niedługo później użyto jej do napędu lokomotywy spalinowej. Masa i gabaryty nie zachęcały jednak do wykorzystania motoru w samochodach.