Ośmiocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 6,3 litra i mocy 375 KM, podnoszone do góry drzwi: CW 311 to dzieło tunera Rainera Buchmanna, które powstało w 1978 roku. Auto było idealnym wręcz następcą dla legendarnego Gullwinga – 300 SL. Co poszło nie tak?
Auto zostało zbudowane na podzespołach Mercedesa i Porsche
Silnik o mocy 375 KM przygotowało AMG
W 1978 roku o tym niezwykłym „skrzydlaku” było naprawdę głośno. CW 311 zostało skonstruowane przez Rainera Buchmanna, właściciela tuningowej firmy bb. Drugim ojcem konstrukcji był Eberhard Schulz, inżynier Porsche. W aucie znalazło się wiele elementów Mercedesa i Porsche – sportowe auto miało nawet gwiazdę na grillu. Ale Mercedes nic o tym samochodzie nie wiedział, przynajmniej do czasu.
Mercedes CW 311 - osiągi dzięki podzespołom Mercedesa i Porsche
CW 311 posiadał karoserię wykonaną z włókna szklanego, opartą na rurowej ramie przestrzennej. Silnik 6.3 V8 pochodził z Mercedesa 600 i został stuningowany przez AMG. Do zmiany przełożeń posłużyła 5-biegowa skrzynia manualna ZF. Końcówki wydechu, tak jak w wyścigowym Mercedesie 300 SL, kończyły się tuż przed lewym tylnym kołem. Auto rozwijało 375 koni i 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwalało rozpędzić się do 100 km/h w 4,8 s, a do 200 km/h w 12,7 s.
Foto: Auto Bild Klassik
CW 311 (1978)
Prędkość maksymalna miała wynosić 320 km/h, ale nigdy nie zostało to oficjalnie potwierdzone. W aucie znalazły się też komponenty Porsche: układ kierowniczy, stacyjka, zestaw zegarów pochodziły z modelu 911. Zawieszenie – z Porsche 928.
Mercedes CW 311 - do jazdy na co dzień
Stylistyka auta przypomina bardzo próbne pojazdy Mercedesa: C111-1 i C111-2. Skrzydlate drzwi to oczywiście odwołanie do 300 SL. Nazwa auta wywodzi się od współczynnika opory powietrza Cw 0,311. Mimo wyglądu auta sportowego i robiących wrażenie osiągów CW 311 miał być autem przeznaczonym do codziennej eksploatacji.
Foto: Auto Bild Klassik
CW 311 (1978)
Samochód oferował swoim użytkownikom przestronne wnętrze, a w wyposażeniu znalazła się np. klimatyzacja. Duży był również bagażniki. Ciekawym rozwiązaniem było peryskopowe lusterko wsteczne na dachu, które miało zapewniać idealną widoczność. Biały perłowy lakier był światową nowością firmy Merck i po raz pierwszy zaprezentowano go właśnie na CW 311.
Mercedes CW 311 - jedyny prototyp zaginął
Jako duchowy następca Mercedesa 300 SL CW 311 miał na grillu umieszczoną gwiazdę. Tyle, że Mercedes aż do momentu prezentacji w ogóle nie wiedział o istnieniu auta. Reakcja publiczności była jednak tak jednoznacznie korzystna, że firma ze Stuttgartu zrezygnowała z podjęcia kroków prawnych i dała nawet błogosławieństwo projektowi. Tym samym CW 311 jest chyba jedynym autem, które choć nie zostało przygotowane przez firmę, może nosić jej znaczek. Oczywiście, chodzi wyłącznie o jeden egzemplarz, który… gdzieś zaginął. W 1982 roku Eberhard Schulz utworzył sportową markę Isdera, która wyprodukowała 30 egzemplarzy modelu Imperator 108i, które są łudząco podobne do CW 311.