W dniu 22. czerwca 1934 biuro konstrukcyjne w Stuttgarcie o nazwie Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau otrzymało zamówienie od Stowarzyszenia przemysłu samochodowego rzeszy (RDA) na stworzenie samochodu dla ludu.
Powrót do pierwszych prototypów
Porsche zajmował się pomysłem stworzenia samochodu dla ludu już wcześniej. Inspiracją stał się kryzys gospodarczy na początku lat trzydziestych. Nie był jednak sam. Podjął współpracę z producentem motocykliZündapp, ale firma z projektu samochodu typ 12 z pięciocylindrowym gwiaździstym silnikiem (!) ostatecznie się wycofała. Kolejne trzy projekty z oznaczeniem 32 powstały przy współpracy z NSU w 1933 roku. Jednak producent z Neckarsulm i Heilbronn połączył się z Fiatem.
Ostatecznie Porsche przedstawił w niemieckim ministerstwie transportu własną wizję pojazdu dla ludu 17 stycznia 1934 roku. Pojęcie Volkswagen (ludowy pojazd) pojawiło się znacznie później, bo w pierwszym okresie używano nazwy KdF-Wagenczyli skrót hasła Kraft durch Freude.
W garażu Porsche
Prototyp Porsche zwrócił nie tylko uwagę ministerstwa, ale także całe ówczesnej niemieckiej władzy. Po pięciu miesiącach nadeszła zgoda na dalsze prace rozwojowe. Pierwotnie miał być wykonany jeden egzemplarz, ale 7 grudnia 1934 roku RDA zwiększyła zamówienie do trzech egzemplarzy. Porsche nie posiadał odpowiedniego miejsca do ich stworzenia i z konieczności wszelkie prace wykonywał w swoim przydomowym garażu.
Pierwsze dwa prototypy otrzymały oznaczenie V1 i V2, ale nie miały nic wspólnego z pociskami o tej samej nazwie. Był to skrót auta testowego (Versuchswagen). V1 był gotowy w czerwcu 1935 roku, odkryty V2 pierwsze jazdy zaliczył 22 grudnia tego samego roku. Budowa V3 rozpoczęła się w lutym 1936 roku. Ostatecznie powstały trzy egzemplarze, a ostatni w październiku 1936 roku. Prototypy były napędzane czterocylindrowym silnikiem benzynowym chłodzonym powietrzem z przeciwstawnym ustawieniem cylindrów typu bokser. Silnik umieszczony był w tylnej części nadwozia. Prototyp był bardzo podobny do Tatry V570, która powstała już wcześniej…
Kolejna trzydziestka od Mercedesa
Kolejnych trzydzieści zmodernizowanych prototypów powstało w 1937 roku. Miały one oznaczenie VW 30 (wówczas po raz pierwszy pojawił się taki skrót) i zostały zbudowane w Stuttgarcie przez spółkę Daimler-Benz AG(!). Wszystkie egzemplarze poddane zostały morderczym testom i łącznie pokonały dystans 2,4 miliona kilometrów.
Nowa fabryka
Władza III Rzeszy ogłosiła rozpoczęcie budowy nowej fabryki samochodu dla ludu 4 lipca 1936 roku. Pierwotnie planowano, że Volkswagen będzie produkowany przez wspólne przedsiębiorstwo stworzone przez niemieckich producentów samochodów. Powstało ono 28 maja 1937 roku pod nazwąGesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH. Jednyum z szefów został Ferdinand Porsche, który otrzymał kolejne zadanie przygotowania planów nowej fabryki. Jej budowa rozpoczęła się w maja 1938 roku w miasteczku Fallersleben, które szybko się rozrosło dzięki wybudowaniu nowych mieszkań dla pracowników, a także zmieniło nazwę naKdF-Stadt.
Po zakończeniu II wojny światowej ponownie zmieniano mapy, bo miasto otrzymało kolejną nazwę – Wolfsburg.Powróćmy jednak do końca lat trzydziestych, gdy Porsche wyjechał do USA, by podglądać amerykańskie metody produkcji samochodów. Volkswagen miał powstawać w dużych seriach, a pierwsze śmiałe plany zakładały roczną produkcję 800 tys. egz.
Dochodzimy do finału...?
W drugiej połowie 1938 roku powstała seria VW 38, która od późniejszej wersji produkcyjnej prawie się nie różniła. Rozpoczęto także ogólnonarodową akcję przedpłatna zakup nowego samochodu po 5 marek tygodniowo.Nowy KdF-Wagen oferowany był za cenę 990 RM. Na materiałach reklamowych można było zobaczyć czarne auta mknące po nowych betonowych autostradach. Jednak wybuchła wojna i żaden z 340 oszczędnych Niemców swojego auta się nie doczekał. Pierwsze Volkswageny wyjechały z fabryki dopiero po sześciu latach.
Do terenu i na tory wyścigowe
W 1939 Ferdinand Porsche skonstruował kolejne wersje pojazdów, tym razem przeznaczonych dla armii niemieckiej. Była to typ 82 (Kübelwagen) i typ 166 (Schwimmwagen, a także typ 87 (Kommandeurwagen). Podczas wojny powstało łącznie ponad 60 tys. egz. przeznaczonych dla wojska.
Na wzmiankę zasługuje także typ 64, który występował pod marką KdF, VW i Porsche, a na masce miał nazwisko swojego konstruktora. Było to sportowecoupé z aluminiowym i aerodynamicznym nadwoziem, które osiągało prędkość maksymalna 145 km/h. Trzy egzemplarze zbudowano specjalnie do zawodów Berlin-Rzym, które miały się odbyć we wrześniu 1939 roku. Historia jednak poszła w innym kierunku… Dzisiaj te samochody uznawane są początek sportowej marki Porsche.
Seryjny Garbus
Produkcja cywilnych Volkswagenów rozpoczęła się w lecie 1945 roku. Dzięki kształtowi nadwozia zaczęto je nazywać Garbusami. Niemcy mówili Käfer, Anglicy i Amerykanie Beetle, Braylijczycyi Fuscu a Słowacy Chrobáka).Historia tego auta jest już powszechnie znana, a w ciągu pięćdziesięciu lat trafił w najdalsze zakątki świata. Definitywnie szedł z areny sześć lat temu, w lipcu 2003 roku! Wyprodukowano 21,5 mln egzemplarzy i była to praktycznie jedna, chociaż stopniowo modernizowana, generacja.
Wystawa na jubileusz
Niedawno otwarte Porsche Museum w Stuttgarcie zaplanowało z okazji 75 rocznicy powstania słynnego projektu specjalną wystawę. Jej otwarcie zaplanowano na 22. Czerwca i potrwa ona do 31 lipca 2009 roku. Prezentowane będą nie tylko historyczne materiały i zdjęcia z firmowego archiwum, ale także VW 38, który używał Ferdinand Porsche. Będzie też Garbus, który powstał w firmie Porsche na początku lat pięćdziesiątych.