Ponad 130 zabytkowych aut, z których najmłodszy wyprodukowano w 1969 roku, osiągnie metę w Paryżu, 30 czerwca, po pięciotygodniowych zmaganiach po bezdrożach Chin, Mongolii, Rosji, Estonii, Łotwy i Litwy, Polski, Niemiec i Francji.
Rajd zorganizowano w 100-lecie pamiętnego rajdu1907 roku. Jest to już trzecia z kolei edycja (po rajdach z 1907 i 1997) wyprawy na trasie z Pekinu do Paryża. Uczestnikami rajdu są zawodnicy z całego Świata – ze wszystkich kontynentów. Przygotowali oni do startu w rajdzie samochody, które zostały wyprodukowane niemal 100 lat temu. Najstarszy samochód uczestniczący w rajdzie to Mercedes 60HP z 1903 roku. Rarytasami w rajdzie są m.in. dwa pojazdy Itala 40 z 1907, Ford T z 1909, trzy Rolls Royce Silver Ghost z początku lat dwudziestych. Startujące z numerami 11 i 14 auta La France wyróżniają się największą pojemnością silnika – 14.500 cm3, a wyprodukowane zostały w 1919 roku !
W niedzielę, 24 czerwca w samo południe na polsko-litewskim przejściu granicznym Budzisko przywitamy uczestników rajdu. Kawalkada zabytkowych pojazdów odwiedzi Suwałki i Olecko aby po czterech próbach sportowych zaplanowanych tego dnia w godz. 14-18 nieopodal Giżycka udać się na uroczystą metę etapu na rynku w Mikołajkach około godz 17-19.
Następnego dnia rano (start o godz. 09:00) uczestnicy Rajdu Pekin-Paryż 2007 ścigać się będą na trzech innych próbach od godz. 09:20 aż do 13:00 w okolicach Jory, Rynu i Giżycka. Dalej udadzą się dojazdową drogą –przez Pieniężno, Chruściel, Elbląg i Nowy Dwór Gdański – do Gdańska. Spędzą tam prawie dwa dni na „lizaniu ran” przed finiszowym etapem przez Niemcy do Paryża.
27 czerwca Rajd wyruszy o godz. 07:00 z Gdańska na liczący niemal 600 km etap do Poczdamu (Niemcy), którego metę przewidziano ok. 21:00. Tego dnia „zabytkowi rajdowcy” odwiedzą przepiękne Kaszuby; z Kartuz rajd przemknie przez Sierakowice, Trzebielino (09:45), Miastko, Biały Bór, Szczecinek, Połczyn Zdrój, Świdwin (12:33), Łobez, Dobrą i Maszewo (13:52). Wyróżnione nazwy miejscowości – to miejsca, gdzie usytuowano Punkty Kontroli Przejazdu. Od godz. 14:20 nastąpi przeprawa przez polsko-niemieckie przejście graniczne w Kołbaskowie.
W klasyfikacji rajdu biorą udział samochody podzielone na trzy kategorie: Pioneer, Vintageant i Classic. Kategoria Pioneer to auta, które powstały do 1921 roku – w rajdzie jest ich 19. Vintageant to najliczniejsza kategoria obejmująca samochody budowane do roku 1941 – w rajdzie uczestniczy ich 77. Najmłodsza kategoria (38 aut) to Classic. Są to auta wyprodukowane przed 1961 rokiem, ale organizatorzy (The Endurance Rally Association) dopuścili do udziału kilka młodszych samochodów – aż do 1969 roku.
Wszystkie samochody przed startem do rajdu miały przeprowadzone szczegółowe badanie kontrolne. Sprawdzano oryginalność budowy aut. Wymagano (oprócz kategorii Pioneer) aby samochody wyposażone zostały we wszystkie niezbędne urządzenia zapewniające bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Posiadacze zabytkowych samochodów musieli więc przerabiać np. układ hamulcowy tak, aby cztery koła były hamowane!
Albo układ kierowniczy (i inne urządzenia) tak przekonstruować, aby koło kierownicy mogło być obsługiwane z przedniego siedzenia !!! I oczywiście dodać pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, a także obowiązkowo – dwukilogramową gaśnicę.Zezwolono na użycie (i transport) dowolnej ilości kół oraz części zapasowych – ale tylko tyle, ile zmieści się we własnym rajdowym pojeździe.
Regulamin sportowy przewiduje wiele czasowych kar dla uczestników. M.in. zmiana jednego członka załogi podczas rajdu „kosztuje”: gdy zapowiedziano zmianę – 12 karnych godzin. W przypadku nieprzewidzianej zmiany – kara wynosi aż 24 godziny!
Klasyfikacja rajdu oparta jest w głównej mierze na precyzyjnym pojawianiu się uczestników na punktach kontrolnych. Dodatkowo – ale nie obowiązkowo dla uczestników –wprowadzono „odcinki specjalne”, na których organizator kontroluje czas przejazdu próby i porównuje go z czasem wynikającym z nadanej dla każdej kategorii pojazdów innej średniej szybkości.
Efektem klasyfikacji jest uzyskanie statusu złotego, srebrnego lub brązowego medalu!
Automobilklub Rzemieślnik z Warszawy otrzymał zaszczytne wyróżnienie od Polskiego Związku Motorowego: zorganizowanie prób sportowych dla Rajdu Pekin-Paryż 2007 na terenie Warmii i Mazur. Już teraz zapraszamy na „odcinki specjalne” w okolicach Giżycka i Mikołajek – w niedzielę, 24.06 po południu oraz 25.06 (poniedziałek) – przed południem.
W dwa tygodnie po 64 Rajdzie Polski, po niemal tych samych trasach przejadą 100-letnie auta!