Logo
KlasykiOldtimerSaab 900 – historia szwedzkiego luksusu

Saab 900 – historia szwedzkiego luksusu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Saab 900 swoimi kształtami nawiązywał do poprzednika z oznaczeniem 99, wbrew temu utrzymał się w produkcji przez dwadzieścia lat. Druga generacja otrzymała poprzecznie montowane silniki oraz 6-cylindrową jednostkę. Popularny był też kabriolet.

Saab 900 – historia szwedzkiego luksusu
Zobacz galerię (30)
Auto Świat
Saab 900 – historia szwedzkiego luksusu

Dla szwedzkiej spółki Saab zawsze ważny był rynek amerykański. W drugiej połowie lat 70. musiała podporządkować się rygorystycznym amerykańskim przepisom, które ustalały stopień deformacji przodu po uderzeniu w twardą przeszkodę przy prędkości 30 mph (48 km/h). Seria testów zderzeniowych pokazała, że najlepszym rozwiązaniem jest przedłużenie nadwozia. Bazowano na modelu Saab 99 Combi-Coupe, w którym wydłużono i obniżono przód, zwiększono też przednią szybę. W czasie modernizacji doszło do zwiększenia sztywności przy minimalnym wzroście masy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki