
Ścigać się klasykiemŻródło: Auto Świat
Zgadzam się, ale przecież klasyczny samochód można też kupić gotowy do jazdy, na rynku mamy coraz więcej firm oferujących odnowione oldtimery.Tak, ale nadal mamy do czynienia z prawdziwym samochodem pozbawionym wspomagaczy w postaci kontroli trakcji, ABSu i innych systemów. Oczywiście zakup gotowego auta nie daje tyle satysfakcji. Najlepiej rozebrać auto do ostatniej śrubki i złożyć je na nowo. To doskonała nauka, nawet gdy prace zlecimy firmie zajmującej się rekonstrukcją aut zabytkowych. Wiemy wtedy, co mamy - poznajemy techniczne rozwiązania zastosowane w damy modelu. Stajemy się specjalistami od konkretnego egzemplarza.Podczas startów nie oszczędzasz swojego auta, jedziesz na granicy jego i swoich możliwości. Samochody ulegają wypadkom, a nierzadko jakaś część nie wytrzymuje trudów wyścigu. Czy części mechaniczne i blacharskie są łatwo dostępne do samochodu z 1971 roku?W przypadku tego modelu wszystkie części dostępne są bez problemu wystarczy skorzystać z oferty jednego ze sklepów wyspecjalizowanych w sprowadzaniu części do klasyków. Podobnie jest z dostępnością podzespołów do innych popularnych marek.
Wyczynowe samochody mają skomplikowaną konstrukcję, a część z nich niespotykane dziś rozwiązania techniczne. Jak sobie radzisz z naprawami i przygotowaniem auta do sezonu?Mam ułatwione zadanie, moje auto przygotowuje sam, a w zasadzie mój zespół mechaników. Prowadzę zakład zajmujący się renowacją oldtimerów wyspecjalizowany w autach włoskich. Nie stanowi dla mnie też problemu przygotowanie zabytkowego MG do wyścigów. To idealne rozwiązanie, ta praca pozwala mi łączyć pracę z pasją. W ciągu ostatnich kilku lat obserwuję wzrost zainteresowania wyścigowymi samochodami klasycznymi, z dużym naciskiem na auta z włoskim rodowodem. Tylko w tym roku przygotowaliśmy kilka aut, które wkrótce wystartują w wyścigach i rajdach w Polsce, a może też w Europie.Czy startowałeś już samochodami innych marek, dlaczego wybrałeś Alfę?Tak jeździłem autami innych marek, ale moje serce już na zawsze pozostanie przy Alfa Romeo i chyba na razie to się nie zmieni. Ostatnio zacząłem zastanawiać się nad zakupem AC Shelby Cobra z roku 1965 model 427 z silnikiem 7000 cm3. Dysponuje on mocą 485 koni mechanicznych. To auto ma niesamowity dźwięk silnika, aż ściany budynków wpadają w wibrację.
Jak godzisz codzienne życie z wyjazdami zagranicznymi i testami samochodów?Starty to też moja praca, zresztą bardzo przyjemna. Tym niemniej same dojazdy zabierają bardzo dużo czasu. Od następnego roku muszę to zmienić. Niestety w Polsce ciągle nikt nie zdecydował się na budowę naszego Nürburgringu. Czy miałeś podczas startów jakieś ciekawe przygody?W zasadzie każdy wyścig jest niepowtarzalną przygodą. Raz walczę z zaciętymi rywalami innym ze sobą lub autem. Żaden start nie jest taki sam. Za każdym razem, coś się dzieje. Do całości dochodzi cała zabawa po wyścigu, analiza danych zebranych z toru. Do głowy przychodzą nowe pomysły, co można by ulepszyć w aucie. Jak ustawić zawieszenie, jakie hamulce i jakie przełożenia zastosować itd.Współczesne wyścigówki są zupełnie innymi samochodami niż te uczestniczące w ruchu ulicznym. Czy klasyki też dzieli przepaść od aut standardowych?Osiągi wyścigowego klasyka są porównywalne z osiągami współczesnych samochodów wyścigowych, a niejednokrotnie je przewyższają. Przyśpieszenie poniżej 5 sekund do 100 km/h dla sportowego oldtimera to nie problem. Waga takich aut to 800-900 kg i w przypadku pojemności dwóch litrów to zwykle około 200 KM dla silników wolnossących, a dla aut turbodoładowanych to ponad 500 KM przy wadze poniżej 1 tony. To zaawansowane konstrukcje zupełnie inne od tych poruszających się po ulicach.

Ścigać się klasykiemŻródło: Auto Świat