• Do budowy tego pojazdu posłużyło Porsche 928 S
  • Auto jest 21 cm szersze i 30 cm dłuższe od seryjnego Golfa I

Jednak na początku lat 80. najdroższą pozycję w katalogu tuningowym zajmowało 928 z karoserią Golfa I. Artz żądał za takie auto niebotycznej sumy 150 000 marek. W dowodzie rejestracyjnym czytamy: „Porsche 928 z częściami karoseryjnymi Volkswagena Typ 17 i Autohausu Nordstadt z Hanoweru” . Brzmi to trochę skomplikowanie, ale trafnie opisuje sam proces powstawania auta. Na podwoziu i podstawowych strukturach karoserii poważnie uszkodzonego w wypadku Porsche 928 Günter Artz zbudował w 1979 roku pierwszego, a rok później drugiego Golfa XL, a w zasadzie XXL. Praca jest wykonana tak czysto, że można odnieść wrażenie, że to seryjne auto.

928 Artz: moc 300 KM

 W rzeczywistości samochód jest o 21 cm szerszy i dobre 30 cm dłuższy od oryginalnego produktu Volkswagena. Przednia i tylna szyba powstały na specjalne zamówienie. Z dwóch tylnych klap wyspawano jedną dużą. Tylko drzwi pozostały niezmienione. Ponieważ w 1980 roku za 150 000 marek można było kupić dwa nowe 928 S, używana technika 928 z „szytym na miarę” nadwoziem Golfa była ciekawym pomysłem, ale niewiele osób chciało takie „cudo” kupić. Artz wyprodukował tylko dwa auta, choć często mówi się, że było ich więcej. 

928 Artz: wolniejszy od 928 S, ale za to z przestronniejszym nadwoziem

Drugi samochód – najpierw zielony, później szary, a obecnie czarny – kazał zbudować dla siebie Louis Krages, majętny przedsiębiorca drzewny z Bremy, a krótko później zlecił też wyposażenie auta w aktualną technikę 928 S. Pod pseudonimem John Winter w 1985 roku Krages zwyciężył, jadąc Porsche, w wyścigu Le Mans. Taki nieskromny kompaktowy 300-konny Golf pasował do niego jak ulał. Ponieważ auto waży o 150 kg więcej niż seryjne 928 S, odbija się to na jego osiągach. Stworzony przez Artza Golf rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy, czyli prawie o 2 sekundy wolniej niż seryjne Porsche. Samochód skręca i bardzo precyzyjnie jeździ, przyspieszaniu towarzyszy odpowiednio zmodulowany przez wydech dźwięk, a w środku pojazd oferuje więcej miejsca niż 928. Do tego kierowca ze swojego miejsca widzi wszystkie 4 narożniki samochodu, co jest spowodowane niespodziewanie wysoko zamontowanymi fotelami.

Czy z powodu tego wszystkiego pojazd Artza jest lepszą „928-ką”? Ciężko powiedzieć, ale jedno jest pewne: przez tę konstrukcję Ferry Porsche nie mógł już mówić, że ma jedyne na świecie prawdziwie 4-miejscowe Porsche 928.

{ "uuid": "4c9a31b9-f1d8-4715-a09d-1bfb4cab51e1", "caption": "Porsche 928", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDM7MDA_/1733fbadba67f03bde9308d7ca926cbd.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2019-04-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Bild" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1733fbadba67f03bde9308d7ca926cbd", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 4146, "width": 5394, "bytes": 4546414 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/1733fbadba67f03bde9308d7ca926cbd.jpg", "caption": { "main": "Porsche 928" }, "source": { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Porsche 928 Foto: Auto Bild
Porsche 928

Więcej o historii Porsche 928 (m.in. jego wszystkich odmianach i modyfikacjach) dowiecie się z najnowszego wydania Auto Świata Classica, który jest już w sprzedaży. Magazyn znajdziecie w salonach prasowych i na stacjach paliw.

{ "uuid": "3697d657-fa9c-4e90-baad-97f3cda67bfa", "caption": "Auto Świat Classic 2/2019", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YmY7MDA_/7ca3dea8fd341bd69680167d39a06751.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b0b751e3-2d86-513b-8574-445cdb27ebcd", "name": "Auto Świat Classic", "idref": "b0b751e3-2d86-513b-8574-445cdb27ebcd" } ], "available": { "start": "2019-03-27 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat Classic", "image": { "publicationId": { "ocdn": "6e237a960c17986fa893931321e4a0f5", "ocdnExt": "jpeg", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 160, "width": 160 }, "uuid": "1ae4204b-7c78-4eda-9a9e-507f51b0da63", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGY7MDA_/6e237a960c17986fa893931321e4a0f5.jpeg" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "7ca3dea8fd341bd69680167d39a06751", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 774, "width": 607, "bytes": 468927 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/7ca3dea8fd341bd69680167d39a06751.jpg", "caption": { "main": "Auto Świat Classic 2/2019" }, "source": { "uuid": "b0b751e3-2d86-513b-8574-445cdb27ebcd", "name": "Auto Świat Classic" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Auto Świat Classic 2/2019 Foto: Auto Świat Classic
Auto Świat Classic 2/2019