Aurel Persu urodził się w 1890 roku w Bukareszcie, studia inżynierskie skończył w Berlinie i to w Niemczech powstał jego awangardowy pojazd. Przy projektowaniu tego auta w dużym stopniu był zainspirowany Tropfwagenem Edmunda Rumplera. Skoro najbardziej aerodynamiczny kształt w przyrodzie ma kropla wody Persu postanowił zbudować podobnie wyglądający samochód.

Samochód rumuńskiego inżyniera zbudowany w 1923 roku z wyglądu przypomina nieco współczesny helikopter. W aluminiowym korpusie z przodu mieści się kabina pasażerska, która jest stromo nachylona w kierunku płaskiego tyłu. Obły wygląd pojazdu nieco deformują płaskie szyby oraz reflektory przypominające żabie oczy. Mimo tych niedoskonałości auto charakteryzowało się znakomitym współczynnikiem oporu powietrza – 0,22. Rozstaw tylnej osi został zwężony do minimum. To odbiło się nieco na stabilności pojazdu. Na prostych auto mogło osiągnąć 80 km/h, na zakrętach zaledwie 60 km/h.

Foto: Auto Świat
Persu na ulicy w Berlinie

Silnik auta został umieszczony przed tylną osią. Był on wyprodukowany przez firmę AGA, miał pojemność 1400 ccm i osiągał maksymalną moc 20 KM. Zakłady Aktiengesellschaft für Automobilbau (AGA) aktywnie uczestniczyły w budowie prototypu. Dostarczyły też skrzynię biegów.

W 1924 roku Aurel Persu otrzymał niemiecki patent na „samochód z czterema kołami zamontowanymi wewnątrz aerodynamicznej karoserii”. Potem podobne świadectwa uzyskał w innych krajach. Prawa do nich zamierzały kupić Ford i General Motors, lecz żaden z motoryzacyjnych koncernów nie gwarantował masowej produkcji auta. Persu w tej sytuacji odmówił, a że projekt był finansowany z jego prywatnych zasobów nie doczekał się zbudowania większej serii.

Foto: Auto Świat
Persu

Dzisiaj pierwszy aerodynamiczny rumoński samochód zaprojektowany przez Aurela Persu można zobaczyć w bukareszteńskim Muzeul Tecnic.