Auto Świat Klasyki Pierwszy samochód świata

Pierwszy samochód świata

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Idea pojazdu mechanicznego była znana kilkaset lat temu, jednak próby jego zbudowania kończyły się fiaskiem. W 1886 roku powstał Patentwagen Nr. 1 konstrukcji Carla Benza. Był to pierwszy pojazd w dziejach ludzkości, który w pełni zasługiwał na miano samochodu

Pierwszy samochód świata
Zobacz galerię (7)
Auto Świat
Pierwszy samochód świata

Idea pojazdu mechanicznego była znana kilkaset lat temu, jednak próby jego zbudowania kończyły się fiaskiem. W 1886 roku powstał Patentwagen Nr. 1 konstrukcji Carla Benza.

Był to pierwszy pojazd w dziejach ludzkości, który w pełni zasługiwał na miano samochodu Carl Friedrich Benz (1844-1929) był absolwentem politechniki w Karlsruhe. W 1883 roku założył firmę Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik, która budowała napędzane gazem stacjonarne silniki dwusuwowe dla przemysłu.

Idea nie była nowa:już w 1769 roku Nicolas Joseph Cugnot zbudował pojazd parowy, 100 lat później Siegfried Marcus testował prototyp pojazdu z silnikiem spalinowym. Ich sukces był częściowy, a pojazdy okazały się niewystarczająco dopracowane, by poruszać się samodzielnie i pokonywać dłuższe dystanse, lub zbyt skomplikowane w obsłudze dla jednej osoby.

Od początku lat 80. XIX wieku Benz pracował nad silnikiem o zapłonie iskrowym. Była to niezwykle prosta konstrukcja. Po wielu próbach Carl wybrał paliwo – ligroinę, mieszaninę węglowodorów pochodzącą z destylacji ropy naftowej.

Malarze używali jej do zmywania farb olejnych z palet. Jednorazowo do zbiornika wlewano ok. 1,5 litra paliwa (przy zużyciu 10 l/100 km). Rolę gaźnika pełniło naczynie, z którego sączyło się paliwo. Świeca zapłonowa konstrukcji Benza zapalała mieszankę w cylindrze. Tłok poruszał się 400 razy na minutę.

Pierwszy samochód nie miał skrzyni biegów, lecz prostą przekładnię z mechanizmem różnicowym. Po nieudanych próbach wbudowania ważącego 100 kg silnika do ramy rowerowej Benz zdecydował, że jego pojazd będzie poruszał się na trzech kołach.

Ramę pierwszego samochodu wykonano z giętych rur stalowych. Na niej zamontowano ławkę dla kierowcy i pasażera. Nierówności drogi amortyzowały umieszczone pod nią sprężyny oraz piórowe resory.

Metalowe elementy pokryto błyszczącym czarnym lakierem, który do dziś figuruje w ofercie Mercedesa-Benza jako „Schwarz DB 040”. Pojazd wykonano w Mannheim, z wyjątkiem obręczy kół, które zamówiono w wytwórni Adler we Frankfurcie.

Pierwsze jazdy odbyły się wokół dziedzińca wytwórni Benz & Cie. w Mannheim jeszcze w 1885 roku. Niektóre źródła podają, że podczas jednej z prób wynalazca miał niegroźną stłuczkę z murem budynku. Obsługiwany ręcznie hamulec działał na tylne koła, okładziny cierne wykonano ze skóry – ich skuteczność byłasymboliczna.

29 stycznia 1886 roku Carl Benz zgłosił w niemieckim urzędzie patentowym swój wynalazek pod numerem 37 435, a 3 lipca 1886roku odbył pierwszą jazdę próbną po Mannheim. To przełomowa data, którą uznaje się za początek światowej motoryzacji.

Na ławce Patentwagena Nr. 1 obok Benza zasiadł jego syn Eugen zaopatrzony w butelkę ligroiny zakupionej w pobliskiej aptece. Tego dnia przechodnie na Ringstrasse w Mannheim przystawali ze zdumienia, obserwując niezwykły trójkołowy pojazd – hałaśliwą bryczkę bez koni, która sunęła dostojnie, buchając kłębami spalin.

Wspominając po latach epokowy przejazd, Benz oceniał ją na 16 km/h. „Neue Badische Landeszeitung” entuzjastycznie pisał o wynalazku Benza. Prasa zachwalała pojazd jako „przydatny dla podróżników i lekarzy”.

Pojawiły się także krytyczne opinie, a nawet drwiny z wynalazcy. Nie brakowało również takich, którzy uznawali go za szaleńca, a jego pojazd za „diabelski wynalazek płoszący konie”. Przełom został jednak dokonany, a Benz z uporem pracował nad kolejną konstrukcją. 2 listopada 1886 roku patent Benza został oficjalnie zarejestrowany.

Wynalazkiem zainteresowali się inni producenci. Jednym z nich była firma Peugeot, która rozpoczęła montaż licencyjnych silników w zakładach Panhard & Levassor.W 1886 roku powstał udoskonalony Patentwagen Nr. 3 z silnikiem o mocy 1,5 KM.

Dwa lata później Bertha Benz odbyła nim słynną wyprawę z Mannheim do Pforzheim. Firma z Mannheim stała się wiodącym producentem samochodów na świecie. W 1926 r. połączyła się z przedsiębiorstwem założonym przez Gottlieba Daimlera, tworząc markę Mercedes-Benz.

Po kilku latach Benz Patentwagen Nr. 1 został przebudowany na czterokołowiec, później zezłomowany. W 1903 roku zbudowano replikę wg oryginalnej dokumentacji. Do dziś można ją oglądać w zbiorach Deutsches Museum w Monachium.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: