• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat Auto Świat jest wyłącznym dostawcą treści motoryzacyjnych dla portalu Onet.pl
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • Dobry warsztat
    • Porady dla kierowców
    • Porady dla warsztatów
    • Wyszukiwarka warsztatów
    • O Dobrym Warsztacie
    • Dodaj warsztat
  • Polecamy
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Poradniki zakupowe
    • Sprawdź swój VIN
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
  • Treści premium
  • ...
  • Oldtimer
  • Youngtimer
  • ...
Auto Świat Klasyki Ponad 100 lat eksperymentów - historia aut elektrycznych

Ponad 100 lat eksperymentów - historia aut elektrycznych

29 lut 20 09:40
Auto Świat
Na początku XX wieku samochody elektryczne przegrały konkurencję z benzyniakami przez ciężkie baterie i problemy z ładowaniem. Cały czas powstawały jednak konstrukcje małoseryjne, często ograniczające się do partii testowych egzemplarzy. Dopiero w ostatnich latach samochody z silnikami elektrycznymi wróciły do łask – to efekt zanieczyszczenia powietrza i postępu technologicznego w produkcji akumulatorów.
WRÓĆ
NA ONET
REKLAMA
Baker - rok 1898 18 Zobacz galerię
  • Baker - rok 1898
  • Lohner-Porsche - rok 1900
  • Studebaker Electric - rok 1902
  • Mini-el City/CityEl - rok 1987
Auto Świat
1/18 Baker - rok 1898
Baker - rok 1898 Auto Świat

Amerykański producent samochodów elektrycznych. Jeden z egzemplarzy pierwszego modelu (Baker Electric) został sprzedany Thomasowi Edisonowi, który eksperymentował z akumulatorami. W 1906 r. powstało… aż 800 aut, co czyniło firmę potentatem w tej dziedzinie. Na zdjęciu: Baker Suburban (z nadwoziem Runabout) z 1909 r.

2/18 Lohner-Porsche - rok 1900
Lohner-Porsche - rok 1900 Auto Świat

Pierwszy samochód z napędem 4x4 miał elektryczny napęd – to skonstruowany przez Ferdinanda Porschego Lohner-Porsche z silnikami w piastach kół. Problemem była bez wątpienia ogromna masa pojazdu (pakiet akumulatorów kwasowo-ołowiowych ważył 1800 kg), ale auto mogło rozwijać 60 km/h. Powstał tylko 1 egzemplarz.

3/18 Studebaker Electric - rok 1902
Studebaker Electric - rok 1902 Auto Świat

Na początku XX wieku Studebaker reklamował swoje samochody jako „niewymagające fachowego szofera” i bardzo komfortowe. Nie były też szczególnie drogie, bo w 1902 r. kosztowały 950 dolarów (pierwsze Fordy T w 1909 r. – dokładnie tyle samo). Mimo to kilka lat później firma przyznała, że przyszłością są silniki spalinowe.

4/18 Mini-el City/CityEl - rok 1987
Mini-el City/CityEl - rok 1987 Auto Świat

Jednomiejscowy trójkołowiec opracowany w Danii. Z przerwami produkowany… do dziś (od 1991 r. w Niemczech), nowy kosztuje około 10 tys. euro. Na Zachodzie rejestrowany jako samochód lub pojazd lekki. Mały silnik, jak i pakiet akumulatorów (początkowo ołowiowych, potem litowo-jonowych). Zużycie prądu 3,5-9 kWh/100 km.

5/18 Fiat Panda Elettra - rok 1990
Fiat Panda Elettra - rok 1990 Auto Świat

Samochód powstał na bazie podstawowego modelu. W pierwszej wersji miał słaby silnik i ołowiowe akumulatory o niskiej żywotności (35 tys. km) i z długim okresem ładowania, ale zasięg był akceptowalny (100 km). W 1992 r. zmieniono układ napędowy i baterie (niklowo-kadmowe o wyższej odporności na proces ładowania).

6/18 Renault Elektro-Clio
Renault Elektro-Clio Auto Świat

Elektryczne Clio spotykane jest również w Polsce. Za magazyn prądu odpowiada 19 6-woltowych ogniw Saft STM5-100 niklowo-kadmowych. Przekazanie napędu odbywa się jednobiegowym reduktorem. Prędkość maksymalna to 88 km/h, zasięg – 72 km. Występowały odmiany towarowe oraz klasyczne osobowe.

7/18 Citroen AX Electrique - rok 1993
Citroen AX Electrique - rok 1993 Auto Świat

Pierwszy elektryczny Citroën mimo słabego silnika osiągał 91 km/h i oferował zasięg 100 km. Niklowo-kadmowe akumulatory „poupychano” w komorze silnika oraz podwoziu, dzięki czemu wnętrze pozostało użyteczne (ale zmalała ładowność). Zużycie prądu jest akceptowalne nawet jak na dzisiejsze standardy (13-18 kWh).

8/18 Peugeot 106 Electrique - rok 1995
Peugeot 106 Electrique - rok 1995 Auto Świat

Popularny jak na swoje lata – na rynek trafiło 6400 aut (wiele do francuskiej administracji). Zespół napędowy opracowała francuska firma Heuliez (silnik Leroy-Somer SA13 DC). Zastosowano akumulatory niklowo-kadmowe Saft Groupe. Prędkość maksymalną określono na 90 km/h, a oficjalny zasięg – na 100 km.

9/18 Citroen Electric Saxo - rok 1997
Citroen Electric Saxo - rok 1997 Auto Świat

Bliski krewny techniczny elektrycznego Peugeota 106. Choć sprzedaż na tle konkurentów była imponująca (ponad 5,5 tys. sztuk), projekt okazał się mało rentowny. Auto może osiągać 90 km/h i ma zasięg 90 km. Silnik Leroy-Somer SA13 DC, akumulatory niklowo-kadmowe (ładowanie 8 godz. z gniazdka i pół godziny w terminalu).

10/18 AC Propulsion Tzero - rok 1997
AC Propulsion Tzero - rok 1997 Auto Świat

Sportowe auto zaprojektowane przez firmę AC Propulsion. Ze względu na wysokie koszty powstało kilka sztuk. Stalowa rama przestrzenna, nadwozie z włókna szklanego. Przyspieszenie do 97 km/h w 4,1 s, prędkość maks. 140 km/h (w wersji ze skrzynią biegów nawet 249 km/h). Oryginalne auto miało akumulatory kwasowo-ołowiowe.

11/18 Honda EV Plus - rok 1997
Honda EV Plus - rok 1997 Auto Świat

Pierwsze dość popularne auto z akumulatorami niklowo-metalowo-wodorkowymi (ładowanie z gniazdka w 8 godz.). Zasięg w dobrych warunkach sięgał 160 km! Choć projekt wyglądał obiecująco, przegrał z hybrydowym Insightem, na podwoziu wycofanych EV (wszystkie były leasingowane) stworzono prototypy aut z ogniwami paliwowymi.

12/18 Toyota RAV4 EV - rok 1997
Toyota RAV4 EV - rok 1997 Auto Świat

Początkowo elektryczne „rawki” były dostępne tylko dla urzędów, ale kilkaset sztuk trafiło też w ręce prywatne. Auto korzysta z akumulatorów niklowo-wodorkowych o pojemności 27 kWh (podkreślano wysoką trwałość), zużycie prądu to około 25 kWh/100 km. Zastosowano też pompę ciepła, co było nowością w autach elektrycznych.

13/18 Fiat Seicento Elettra - rok 1998
Fiat Seicento Elettra - rok 1998 Auto Świat

Plus za sprytne rozmieszczenie akumulatorów w komorze po silniku spalinowym oraz w kanale pomiędzy fotelami, ale minus za ich budowę – zastosowano 18 prostych baterii kwasowo-ołowiowych o napięciu po 12 V. Prędkość maksymalna 100 km/h, zasięg 90 km. Uwaga: część egzemplarzy pochodzi z polskiej fabryki Fiata!

14/18 Nissan Hypermini - rok 1999
Nissan Hypermini - rok 1999 Auto Świat

Dwumiejscowe auto z silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła. Aluminiowa rama przestrzenna i poszycie z tworzywa sztucznego. Litowo-jonowe akumulatory (pojemność 15 kWh) znalazły się pod podłogą, są ładowane indukcyjnie i zapewniają zasięg 115 km. Długość auta to zaledwie 2,66 m, średnica zawracania – 7,8 m.

15/18 Optimal Energy Joule - rok 2008
Optimal Energy Joule - rok 2008 Auto Świat

To dość egzotyczna propozycja, bo z RPA. Samochód o długości 3,8 m i wadze 1,2 t. Prędkość maksymalna to 135 km/h, ładowanie akumulatorów miało trwać 10-12 godz. Joule miało trafić również na rynek europejski (konstruktorzy obiecywali 4 gwiazdki w Euro NCAP), ale firma upadła, zanim rozpoczęła masową produkcję.

16/18 Tesla Roadster - rok 2008
Tesla Roadster - rok 2008 Auto Świat

Pierwszy model osławionej Tesli korzysta z techniki m.in. Lotusa (ta sama rama przestrzenna). Osiągi robią wrażenie: 0-100 km/h w 3,9 s, napęd na tylną oś (masa: 1305 kg). Litowo-jonowe baterie składają się z 6831 ogniw i oferują pojemność 53 kWh – mają zapewnić zasięg 394 km (zużycie prądu to tylko 13,5 kWh/100 km).

17/18 Toyota IQ EV - rok 2012
Toyota IQ EV - rok 2012 Auto Świat

Toyota stawia na hybrydy, ale nie zaniedbuje też projektów elektrycznych. Maluch, występujący też jako Scion, ma przeciętne parametry: zużycie prądu w mieście ok. 15 kWh/100 km, średni zasięg 85 km (bateria 12 kWh z ładowarką pokładową 3 kWh) i 14 s potrzebne na osiągnięcie 100 km/h. Auto trafiło głównie na wynajem.

18/18 Chevrolet Spark EV - rok 2013
Chevrolet Spark EV - rok 2013 Auto Świat

Pierwszy współczesny pojazd GM-u (w latach 90. eksperymentalne EV1). Mocny silnik początkowo korzystał z baterii nano-fosforanowo-litowo-jonowej (21,3 kWh, firmy A123), od RM 2015, wraz z kilkoma modyfikacjami, występuje bateria litowo-jonowa LG (19 kWh) – zasięg bez zmian (132 km). Również szybkie złącze Type 1 Combo.

Źródło:
Auto Świat
Autor poleca:
  • Zaledwie 5 tys. zł za Volkswagena ID.3 – można składać zamówienia na pierwszego elektryka VW
    Zaledwie 5 tys. zł za Volkswagena ID.3 – można składać zamówienia na pierwszego elektryka VW
  • Czy to już czas na elektryczne auto używane?
    Czy to już czas na elektryczne auto używane?
Tematy: Auta elektryczne i hybrydowe
Porównanie hybrydowych SUV-ów: Mercedes GLA 250e kontra Volvo XC40 Recharge T4

Najnowsze wydanie

Dziesięć najlepszych samochodów na czas pandemii oraz kombi kontra SUV, czyli który z nich opłaca się kupić - m.in. takie tematy znajdują się w trzecim numerze Auto Świata, który od 18 stycznia jest już w kioskach. Zachęcamy też do wypróbowania naszej subskrypcji cyfrowej.
Zobacz nowy numer »

Polecane z kategorii

Historia polskiej motoryzacji - prototypowe konstrukcje mikrosamochodów Historia polskiej motoryzacji - prototypowe konstrukcje mikrosamochodów Łada Niva 1600 - klasyk, który zmienił historię Łada Niva 1600 - klasyk, który zmienił historię Fiat 127p - a mogło być tak pięknie Fiat 127p - a mogło być tak pięknie Renault 5 Turbo - z archiwum Auto Świata Renault 5 Turbo - z archiwum Auto Świata Jak zmieniały się karoserie samochodów? Z archiwum Auto Świata Jak zmieniały się karoserie samochodów? Z archiwum Auto Świata BMW Isetta 300 -  małe, ale ważne BMW Isetta 300 - małe, ale ważne Alfa Romeo Spider kontra Mazda MX-5 - z archiwum Auto Świata Alfa Romeo Spider kontra Mazda MX-5 - z archiwum Auto Świata Ferrari F40 kontra Porsche 959 S - pojedynek tylko z pozoru Ferrari F40 kontra Porsche 959 S - pojedynek tylko z pozoru Reliant Robin - mały, ale twardziel Reliant Robin - mały, ale twardziel

Najnowsze wydanie

Auto Świat nr 3/2021
Auto Świat nr 3/2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2021 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
service logo
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj
Oświadczam, iż zapoznałam/em się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie do jego postanowień

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!