Próba odbywała się na włoskim torze wyścigowym Nardo. Trzy Mercedesy 190 E 2.3-16 jeździły non stop przez 201 godzin 39 minut i 43 sekundy (8 dób i 15 godzin).

Specyfikacja techniczna aut nie różniła się zasadniczo od egzemplarzy seryjnych. Wyposażone były w benzynowe silniki 2,3 litra o mocy 185 KM oraz 5-biegowe skrzynie.

Auta nie miały wspomagania kierownicy (nie było potrzebne na torze) oraz wentylatora chłodnicy. Na torze rozwijały prędkość do 250 km/h, obroty silników dochodziły do 6 tys. obr./min, a spalanie wyniosło 22 l/100 km.

W czasie kilkudniowej próby na torze Nardo Mercedesy 190 E 2.3-16 pobiły 3 światowe rekordy szybkości przejazdu: na dystansie 25 tys. km, 25 tys. mil oraz 50 tys. km.

Próba na torze Nardo poprzedziła debiut Mercedes 190 E 2.3-16, który nastąpił we wrześniu 1983 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Auto kosztowało wówczas 52 200 DM, produkowano je w latach 1983-1988.

Dziś Mercedes 190 E 2.3-16 jest poszukiwanym klasykiem, cena odrestaurowanego egzemplarza wynosi 45-50 tys. zł