Logo
KlasykiSchlörwagen: aerodynamiczna stonoga

Schlörwagen: aerodynamiczna stonoga

Autor Andrzej Jakubaszek
Andrzej Jakubaszek

Przed ponad 70 laty pojawił się oryginalny pojazd Schlörwagen, który pod względem aerodynamicznym budzi podziw do dziś.

Schlörwagen
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Schlörwagen

Prototyp tego wyjątkowego auta został zbudowany w 1939 roku według pomysłu inżyniera Karla Schlöra z firmy Krauss Maffei w Monachium. Konstrukcja samochodu została oparta na badaniach różnych profili skrzydeł samolotów w tunelu aerodynamicznym w Getyndze. Nadwozie wyprodukowane w zakładach Ludewig Brothers w Essen miało kształ kropli. Auto wyróżniało się oryginalnym wyglądem oraz rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza. Według ówczesnych badań współczynnik Cx wyniósł 0,186. Poźniejsze pomiary pzreprowadzone w latach 70. minionego wieku na modelu auta wykazały jescze niższy wynik 0,15. Dzisiejsze samochody osobowe nawet nie zbliżają się do tego wyniku. Tylko nowoczesne prototypy uzyskują niższe wartości Cx. Jednak w przeciwieństwie do nich budowniczowie Schlörwagena twierdzili, że ich pojazd jest prototypem samochodu rodzinnego do codziennego użytkowania.

Ze względu na wygląd Schlörwagen nazywano jajem z Getyngi lub stonogą. Tu należy się pewne wyjaśnienie: u nas często miano stonogi omyłkowo przypisywane jest wijom, stawonogom o wydłużonym tułowiu i o wielu rzędach nóg.

Schlörwagen został zbudowany na zmodyfikowanym nadwoziu Mercedesa 170H. Rozstaw osi wynosił 2,60 m, pojazd miał 4,33 m długości i 1,48 m wysokości. Auto ze wzgłedu na schowane wewnątrz nadwozia koła było bardzo szerokie (2,10 m). Pomimo zastosowania korpusu z aluminium samochód ważył o 250 kg więcej od standardowego Mercedesa 170H.

Jazdy próbne Schlörwagena przyniosły zadowalające wyniki. Prototyp osiągał maksymalną prędkość 135 km/h czyli był szybszy od Mercedesa 170H o 20 km/h. Palił także dużo mniej paliwa – około 8 litrów na 100 km. To dawało między 20 a 40 proc. mniejszą wartość niż w samochodzie porównawczym. Pomimo wszystkich swych zalet problemem Schlörwagena było bezpieczeństwo jazdy. Był trudny do prowadzenia, szczególnie przy bocznym wietrze.

Po zakończeniu testów Schlörwagen został zaprezentowany na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA ) w Berlinie. Nie spotkał tam się z gorącym przyjęciem, zwiedzający uznali go za brzydki pojazd. Plany wprowadzenia auta do seryjnej rpodukcji zniweczył wybuch drugiej wojny światowej.

W 1943 roku Schlörwagen pokazał się jeszcze raz w Getyndze. Tym razem samochód napędzał, pochodzący z łupów wojennych, rosyjski, 130-konny silnik lotniczy M-11 ze śmigłem. Podobne jednostki napędowe produkowano po wojnie w ramach licencji w zakładach WSK-Kalisz, a montowano le w samolotach PZL S-4 Kania i WSK JUnak.

Dalsze losy prototypu Schlörwagen nie są znane. Być może jeszcze znajduje się w jakiejś szopie pod Getyngą.

Autor Andrzej Jakubaszek
Andrzej Jakubaszek