Sharjah Classic Cars Museum jest oddalone tylko o pół godziny jazdy od lotniska w Dubaju. Muzeum otwarto w 2008 roku, zajmuje ono jeden parterowy budynek. Ponad 100 samochodów zgrupowano w 5 sekcjach. Pierwszą z nich, zlokalizowaną na prawo od głównego wejścia do budynku, tworzą pojazdy wyprodukowane w latach 1915-39. Znajdziecie tam modele Forda T, Rolls-Royce’a i Fiata.

Idąc dalej, po prawej stronie ekspozycji traficie na drugą sekcję, w której zgromadzono auta pochodzące z lat 1940-59 – tu prezentowani są przedstawiciele marek amerykańskich. Trzecia sekcja (lewa część ekspozycji) to nowsze pojazdy, wyprodukowane w latach 1960-87. W tej grupie organizatorzy przestrzeni muzealnej starali się podkreślić innowacyjność zastosowanych rozwiązań. Sekcja czwarta to samochody, które są najbliższe kierowcom ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, czyli auta terenowe, lokalne taksówki i inne pojazdy, które najbardziej sprawdzały się w pustynnym terenie. 

Najstarszym modelem w muzeum jest Dodge z 1915 roku, ale największe zainteresowanie wzbudza Mercedes-Benz 600 Pullman. Produkcję tego auta rozpoczęto w 1963 r. Powstało tylko 2677 egz., w tym 487 Pullmanów. Był to w latach 60. najbardziej luksusowy Mercedes z mocnym, 250-konnym silnikiem benzynowym, pneumatycznym zawieszeniem i pneumatycznym sterowaniem szybami, fotelami i innymi funkcjami. Prezentowany opancerzony czarny Mercedes (mierzy ponad 6 metrów) należał do emira Sultana III ibn Muhammada al-Qasimiego. Kabina pasażerska została oddzielona przegrodą od kabiny szofera, łączność z nim jest możliwa przez interkom.

Wśród pozostałych Mercedesów ciekawie prezentuje się również model 450 SE w barwach policji ZEA. Inne – znacznie skromniejsze auto – na pewno także zwróci waszą uwagę. To Škoda Felicia z 1961 roku, która jest jedyną reprezentantką pojazdów z krajów socjalistycznych. 

Mimo bardzo ciekawych zbiorów Sharjah Classic Cars Museum jest jeszcze mało znanym i słabo rozreklamowanym miejscem. Zwiedzający, którzy mieli okazję je odwiedzić, są zachwyceni, podkreślają także, że warto wybrać się tam z dziećmi, które będą mogły zapoznać się z najciekawszymi modelami aut w historii motoryzacji. Prezentowane samochody można dokładnie obejrzeć, a także zrobić im zdjęcia. Do jednego auta (na końcu kolekcji) można nawet wsiąść i poznać je „organoleptycznie". Zwiedzający podkreślają także zbyt skąpą informację zewnętrzną na temat muzeum oraz tylko bardzo podstawowe opisy prezentowanych pojazdów, dlatego radzą, żeby skorzystać z usług przewodnika. 

Na tyłach budynku muzeum znajduje się warsztat, w którym poddaje się renowacji kolejne pojazdy, które później wejdą do kolekcji. Na tym samym terenie ma siedzibę Klub Klasycznych Samochodów (Sharjah Classic Cars Club). Tam, na kilku tablicach, opisane są początki motoryzacji w emiracie. Dowiecie się z nich, że pierwszymi taksówkami często były pikapy, a podróżowało się nimi, stojąc w części towarowej. Pierwsze prawa jazdy w ZEA zaczęto wydawać w latach 40. ubiegłego wieku. Odpowiedzialnym za szkolenia i certyfikację był... właściciel jedynego w tamtym czasie warsztatu w Szardży.

Muzeum Klasycznych Samochodów to mekka miłośników motoryzacji. W egzotycznej scenerii można spotkać wypielęgnowane zabytkowe samochody, a to uświadamia, że pasja do nich jest wspólna niezależnie od szerokości geograficznej, kultury czy wyznania. Warto dodać, że muzeum jest jedynym takim obiektem w regionie.

Muzeum Klasycznych Samochodów w Szardży jest zlokalizowane przy Airport Road – między 4. a 5. skrzyżowaniem, tuż obok lotniska Sharjah International Airport, naprzeciwko Sharjah Discovery Centre. Muzeum jest otwarte od soboty do czwartku w godzinach 8.00-20.00, a w piątki od 16.00 do 20.00. Wstęp do muzeum jest tani – bilet dla dorosłego (w lokalnych warunkach oznacza to wiek powyżej 13 lat) kosztuje 10 AED (ok. 10 zł), dziecko (wiek powyżej 2 lat) płaci 5 AED. Personel muzeum jest bardzo przyjazny i pomocny. Nie należy się obawiać, że dzieci się znudzą lub szybko zmęczą zwiedzaniem – ekspozycja nie jest zbyt rozległa, dzieci nie męczą się zwiedzaniem.

 Krzysztof Kowalski, www.justKowalski.pl