Decyzja jest uzasadniona wysokością naliczanego podatku od środków transportu, a także możliwością wjazdu do ścisłego centrum wielu miast europejskich.

Wśród alternatywnych paliw gazowych obok wciąż bardzo popularnej mieszaniny propanu - butanu dostępne są również: sprężony gaz ziemny (CNG), wodór (H2) oraz mieszanina sprężonego gazu ziemnego i wodoru (CNG+H2).

Zarówno własności fizykochemiczne paliw gazowych jak i przebieg ich spalania się w silnikach spalinowych zapewniają, że ilość składników toksycznych zawartych w spalinach spełnia wymagania norm EURO 4 i EURO 5. Ponadto w procesie spalania tych paliw powstaje mniejsza ilość dwutlenku węgla, CO2, a w przypadku CNG i mieszaniny CNG+H2 znacznie mniejsza ilość nielimitowanych obecnie składników toksycznych, do których należą między innymi: Benzen, 1, 3 Butadien, Formaldehyd i Aldehyd octowy.

Nie tylko cena

Toksyny te mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i stanowią znaczący czynnik zagrożenia chorobami nowotworowymi. Wykorzystując paliwa gazowe, a w szczególności CNG oraz CNG+H2 obniżamy poziom ryzyka zachorowalności na choroby nowotworowe o ponad 40 procent w porównaniu z benzyną i olejem napędowym. Mała aktywność chemiczna produktów spalania paliw gazowych ogranicza również występowanie smogu. Stężenie limitowanych składników toksycznych spalin nie może przekroczyć wymagań norm emisji.

Biorąc pod uwagę ekonomiczne aspekty eksploatacji pojazdów zasilanych paliwami gazowymi, analiza nie powinna obejmować wyłącznie relacji cen paliw. Warto uwzględniać zarówno koszt eksploatacji, jak i ekonomiczny efekt ekologiczny (obniżenie emisji składników toksycznych spalin, obniżenie ryzyka występowania smogu fotochemicznego, obniżenie ryzyka zachorowalności na choroby nowotworowe). Taki sposób podejścia do alternatywnych paliw gazowych jest charakterystyczny jedynie dla tych krajów, które prowadzą politykę w zakresie ochrony środowiska uwzględniając wszystkie aspekty jej oddziaływania na człowieka. W konsekwencji tej przemyślanej polityki tworzone są tak ekonomiczne jak i prawne zachęty do zakupu pojazdów przystosowanych do zasilania paliwami gazowymi.

Wymierny efekt

W warunkach naszego rynku paliw gazowych możliwe jest jedynie rozważenie efektu ekonomicznego, który wynika z różnic cen paliw gazowych i tradycyjnych, tj. benzyny i oleju napędowego. Porównanie takie przeprowadzono na podstawie kosztów eksploatacji samochodów nadzorowanych przez firmę Auto Gaz Śląsk.

Relacje średnich kosztów ulegają zmianie ze względu na stałe zmiany cen paliw. W praktyce koszt eksploatacji pojazdów zasilanych paliwami gazowymi jest wyższy, gdyż uwzględnia wydatki na przeglądy oraz materiały eksploatacyjne. Wykorzystanie paliw gazowych do napędu pojazdu zwiększa zakres prac przeglądowych, a także częstotliwość wymiany wybranych elementów silnika, jak np. świec zapłonowych. Z wieloletnich doświadczeń firmy Auto Gaz Śląsk nadzorującej eksploatację flot wynika, że wzrost kosztów obsługi serwisowej nie przekracza 5%.

Tym samym sumaryczny efekt ekonomiczny netto uzyskiwany w skali roku przez użytkownika pojazdu jest bardzo wymierny. Ponieważ użytkownicy pojazdów nie są obecnie zmuszeni do poszukiwania alternatywnego paliwa, obniżenie kosztów eksploatacji jest jedynym czynnikiem zachęcającym wielu użytkowników do ich wykorzystania w praktyce eksploatacyjnej.