Jeżeli w takim reflektorze stosowane są żarówki próżniowe (np. R2, starsze typy żarówek reflektorowych) wydajność reflektora nie jest wysoka. W miejsce żarówek próżniowych można zastosować żarówki halogenowe o lepszych parametrach i wtedy jakość oświetlenia drogi znacznie się poprawia. Tak też robią, a w zasadzie jakiś czas temu zrobili, producenci samochodów przy odnawianiu gamy modeli. Przy takiej zamianie w zasadzie konstrukcja reflektora nie zmienia się, następuje tylko dopasowanie opraw do innego typu źródła światła i wprowadza się zabezpieczenia przed przegrzaniem (żarówki halogenowe w czasie pracy znacznie bardziej się nagrzewają niż żarówki próżniowe) i zawilgoceniem lampy. Wprowadzenie natomiast oświetlenia ksenonowego wymaga gruntownej zmiany całego systemu oświetlenia. Wysokoenergetyczne źródło światła jakim jest ksenonowa lampa wyładowcza (siła światła takiej lampy jest ponad 2,5 razy większa niż najsilniejszej żarówki halogenowej używanej w reflektorach samochodowych) zasilana jest wysokim napięciem (w czasie zapłonu ok. 20 000V, w czasie pracy ok. 110V), co wymaga bardzo dobrego systemu izolacji i zabezpieczeń zapobiegających przebiciom i zwarciom w instalacji elektrycznej. Ksenonowe źródło światła emituje bardzo silny strumień świetlny co wymaga opracowania odpowiednich układów optycznych kierujących to światło na drogę. Chodzi tu szczególnie o eliminację wiązki kierowanej na wprost i odcięcie wiązki rozpraszanej - niebezpieczeństwo oślepiania innych użytkowników drogi. Dodatkowo ze względu na siłę i jasność światła ksenonowego reflektory z takim źródłem światła muszą być poziomowane automatycznie (zapobieganie oślepianiu powodowanym przez zmianę obciążenia auta lub ruchów jego nadwozia względem jezdni w czasie jazdy) i wyposażone w system oczyszczania szkła lampy. Okresowe oczyszczanie szkła lampy zapobiega przed silnym rozpraszaniem wiązki emitowanego światła i oślepianiem innych użytkowników drogi szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności (deszcz, mgła, opady śniegu). Te wszystkie aspekty powodują, że konstrukcja ksenonowego systemu oświetlenia jest kosztowna i wyraźnie podnosi cenę pojazdu. Z tego względu producenci oferują dwa rozwiązania - reflektory standardowe halogenowe i za dopłatą lub w najwyższych wersjach wyposażenia oświetlenie ksenonowe. Ze względu na znacznie lepsze własności oświetlenia drogi wielu kierowców poszukuje sposobu wyposażenia swoich pojazdów w reflektory ksenonowe. I tu pojawia się problem. Prawo o ruchu drogowym wyraźnie zakazuje instalowania w samochodach rozwiązań nie mających atestów, bez badań i dopuszczenia do ruchu przez uprawnione do tego instytucje. Ta sytuacja w praktyce eliminuje wszystkie nie fabryczne rozwiązania (czytaj bez homologacji) oświetlenia samochodu. Żaden z istniejących w Polsce warsztatów, można je łatwo znaleźć poprzez internet, nie ma homologacji na proponowane przez siebie przeróbki, co może prowadzić do odebrania dowodu rejestracyjnego w czasie kontroli drogowej lub okresowego badania technicznego. W praktyce zamiana oświetlenia z halogenowego na ksenonowe może polegać jedynie na zamontowaniu układu fabrycznego (ze wszystkimi elementami różnicowymi) przewidzianego do danego modelu przez producenta (inne wersje wyposażenia) lub zastosowaniu układu zamiennego opracowanego, wykonanego i homologowanego przez renomowanego producenta oświetlenia. Każde inne rozwiązanie jest nielegalne. Natomiast najprostsza zamiana żarówek halogenowych na ksenonowe z cokołami żarówek halogenowych (takie produkty oferują różne firmy tuningowe, często posługując się logiem znanych producentów oświetlenia) jest BARDZO NIEBEZPIECZNA dla innych użytkowników drogi i powinna być traktowana jako przestępstwo powodujące zagrożenia zdrowia i życia innych kierowców. Zenon Rudak