.. W tym momencie poczuł szarpnięcie w lewo, odruchowo poruszył kierownicą w prawo i po chwili jego samochód sunął skosem po jezdni, piszcząc oponami. Na szczęście prędkość była niewielka, a z tyłu nic nie jechało. Aż strach pomyśleć, co by było, gdyby na auto najechały pędzące z tyłu samochody. Jak to się stało, że nagle jego pojazd zmienił kierunek jazdy? Spowodował to Citroen, którego kierowca oglądał rozbity przedni zderzak. Pech chciał, że ten samochód znalazł się w martwym polu lusterka kierowcy Mitsubishi, gdy ten rozpoczął zmianę pasa z lewego na środkowy. Kierujący jadącym znacznie szybciej CitroĎnem, przekonany o swoim pierwszeństwie, właśnie w tym momencie postanowił zmienić pas z prawego na środkowy i nieprzygotowany na sytuację, w której oba auta muszą rywalizować o miejsce na środkowym pasie, uderzył w Mitsubishi, spychając jego tył w lewo. Wtedy zaskoczony kierowca srebrnego auta skręcił lekko w prawo i pojazd stracił stabilność na jezdni. Zmieniając pas z lewego na środkowy, pamiętaj, aby:- spojrzeć w lusterka, - obejrzeć się w prawo,- przepuścić jadących z tyłu po środkowym pasie,- ustąpić pierwszeństwa pojazdom wjeżdżającym na środkowy pas z pasa prawego.Uwaga na koniec pasa!Pamiętajmy, że gdy nasz pas ruchu kończy się i jest oznakowany strzałkami, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po naszej lewej stronie. Nie ma znaczenia, że wjeżdżamy z prawej - musimy przepuścić wszystkich. Warto natomiast przygotować się do bezpiecznej zmiany naszego pasa, jeszcze zanim zaczniemy zbliżać się do jego zakończenia. Umożliwi nam to odpowiednie rozpędzenie się i płynną zmianę pasa bez zmuszania innych uczestników ruchu do hamowania.Ci z prawej mają pierwszeństwo!Nadkom. Armand Konieczny, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej PolicjiW 1997 roku wprowadzono przepis regulujący kwestie pierwszeństwa w sytuacji, kiedy na jeden środkowy pas ruchu chcieliby wjechać jednocześnie kierowcy dwóch pojazdów - jeden z lewego pasa ruchu, drugi z prawego. Niestety pomimo klarowności tego przepisu w praktycznym stosowaniu powstają sytuacje sporne. Dzieje się tak, jeżeli samochód wjeżdżający na pas środkowy z lewej strony rozpocznie swój manewr wcześniej. Kierujący takim pojazdem upewnia się, czy może zjechać na pas środkowy i rozpoczyna swój manewr. Kiedy jest już w trakcie zmiany pasa i nie obserwuje już sytuacji po jego prawej stronie, nagle okazuje się, że kierowca samochodu jadącego po prawym pasie ruchu również zaczyna zjeżdżać na pas środkowy. O pierwszeństwie w takiej sytuacji powinna decydować kolejność rozpoczętych manewrów, a nie przepis dający pierwszeństwo pojazdowi wjeżdżającemu z prawej strony. Najczęściej jednak, kierowcy bezwzględnie egzekwują zasadę prawej strony, pomimo że rozpoczęli swój manewr później. Jeżeli dojdzie do zderzenia, to często trudno wykazać, że kierowca wjeżdżający z prawej strony w ogóle nie powinien rozpoczynać manewru, ponieważ na ten pas już wjeżdżał pojazd z lewej strony. Ponadto zderzenia przy zmianie pasa ruchu mają najczęściej charakter otarcia, a na jezdni nie powstają ślady poślizgu kół pozwalających na ustalenie, że pojazd wjeżdżający z lewej strony już całym swoim obrysem był na pasie środkowym. W związku z tym warto, wjeżdżając z lewej strony na środkowy pas ruchu, zachować szczególną ostrożność i kontrolować cały czas sytuację z prawej strony. Pamiętajmy również, aby zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany pasa.