W bieżącym roku Mazda świętuje 20-lecie istnienia kultowego modelu MX-5, który jest najlepiej sprzedającym się roadsterem świata. Od 1989 roku wyprodukowano ponad 800 tysięcy egzemplarzy dwuosobowego auta z otwieranym dachem. Na Salon Samochodowy we Frankfurcie Mazda przygotowała odmianę Superlight, która ma ożywić ideę otwartego auta sportowego.

Konstruktorzy prototypu nie znali litości - bez zmrużenia oka pozbawili samochód praktycznie całego wyposażenia. Pod nóż poszły przednia i boczne szyby, wycieraczki, zewnętrzne klamki, lusterka, dywaniki, konsola centralna, wygłuszenia, klimatyzacja, nagrzewnica, a nawet wentylacja!

Zamontowane we wnętrzu fotele kubełkowe, dźwignie hamulca i skrzyni biegów oraz kokpit wykonano z laminatów i włókien węglowych. Za głowami kierowcy i pasażera sterczą pałąki przeciwkapotażowe, które wpływają korzystnie na właściwości aerodynamiczne MX-5 Superlight.

Pokrywa silnika została przedłużona. Jeden z jej końców osłania od góry panel wskaźników na desce rozdzielczej oraz stanowi punkt mocowania lusterka wstecznego. Sercem prototypowej Mazdy jest jednostka 1.8 MZR. Silnik z 16-zaworową głowicą wytwarza 126 KM przy 6500 obr./min i 167 Nm przy 4500 obr/min. Siły napędowe trafiają na tylne koła poprzez ręczną skrzynię z pięcioma przełożeniami. Duży nacisk położono na dopracowanie układu dolotowego oraz wydechowego - priorytetem było oczywiście uzyskanie rasowego dźwięku pracy silnika.

Sportowy samochód nie może obyć się też bez dopracowanego zawieszenia. Mazda nie eskperymentowała we własnym zakresie, tylko sięgnęła po elementy renomowanych producentów. Pracę niezależnego zawieszenia obu osi kontrolują sprężyny Eibach oraz amortyzatory Bilstein B16, które pozwalają na regulację siły tłumienia oraz prześwitu wedle życzenia kierowcy.

Niewielka masa auta sprawia, że do zapewnienia mu dobrych osiągów nie potrzeba bardzo mocnego silnika. Na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h Mazda MX-5 Superlight potrzebuje 8,9 sekundy. Prędkość maksymalna nie została podana, jednak 126 KM powinno bez trudu rozpędzić opływowy samochód do ponad 200 km/h.

Kierowcy, którzy będą potrafili zrezygnować z mocnego dociskania pedału gazu mogą liczyć na miłą niespodziankę pod dystrybutorem. Bezkompromisowa MX-5 Superlight potrafi być oszczędna. Zdaniem jej twórców z Europejskiego Ośrodeka Badawczo-Rozwojowego Mazdy w Oberursel ma zużywać średnio 6,3 l/100km!

Zaprezentowany we Frankfurcie model Mazdy jest nie tylko atrakcją dla zwiedzających. To także oczko w głowie jej konstruktorów. Od dawna marzyłem o zbudowaniu Mazdy MX-5 o tak radykalnej formie - powiedział Peter Birtwhistle, główny projektant Mazda Motor Europe. Obecnie zmniejszenie masy stało się decydującym czynnikiem w rozwoju pojazdów i nadszedł właściwy czas. Pokazujemy, jak lekki może być teraz samochód - dodał z dumą Birtwhistle.