Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.
Program NOV (Novy Osobni Vuz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym Skoda, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.
Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - intrygujące kombi, ostatecznie niezatwierdzone do produkcji, które to przedstawimy w jednej z kolejnych części naszego cyklu. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.
Internetowa giełda samochodów
Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako S991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić legendarną Felicię.
Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany dwoma gaźnikami. U schyłku 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako S990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz prawostronnym układem sterowania. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.
Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom.
Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.
Opracował Tomasz Orlik, "Automobilista"
Skoda Fabia RS i jej "stary ale jary" przodek: