Auto Świat MB Roadster: technologiczny skok Skody

MB Roadster: technologiczny skok Skody

W latach 50. inżynierowie z Mlada Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli Skody.

Skoda S991 Roadster
Skoda S991 RoadsterOnet

Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.

Program NOV (Novy Osobni Vuz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym Skoda, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.

Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - intrygujące kombi, ostatecznie niezatwierdzone do produkcji, które to przedstawimy w jednej z kolejnych części naszego cyklu. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.

Internetowa giełda samochodów

Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako S991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić legendarną Felicię.

Skoda S991 Roadster
Skoda S991 RoadsterOnet

Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany dwoma gaźnikami. U schyłku 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako S990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz prawostronnym układem sterowania. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.

Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom.

Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.

Opracował Tomasz Orlik, "Automobilista"

Skoda Fabia RS i jej "stary ale jary" przodek:

Powiązane tematy:SkodaMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków