Organizator, firma Fota S.A., również w tej edycji zebrała bardzo wiele zgłoszeń. Wszyscy startujący to mechanicy samochodowi pracujący w tym zawodzie w Polsce. Rywalizacja przebiega w trzech etapach. Pierwszym z nich był sprawdzian z wiedzy ogólnej, niezbędnej każdemu serwisantowi.

Etap ten polegał na przesyłaniu odpowiadzi na pytania zawarte w specjalnym folderze, kolportowanym przez specjalistyczną prasę motoryzacyjną, patronów medialnych imprezy. Folder był dostępny także w oddziałach Foty, jak również można było ściągnąc pytania zamieszczone na stronie internetowej organizatora. Był to tzw. test jednokrotnego wyboru - tylko jedna spośród kilku propozycji odpowiedzi była prawidłowa - z trzydziestoma pytaniami.

Zwycięzców pierwszego etapu zaproszono na półfinał, który odbył się w niedzielę, 20 lutego 2005 roku, tradycyjnie już w gmachu Politechniki Łódzkiej. Dwustu ośmiu zawodników z wysokimi notami spotkało się w półfinale, gdzie rozwiązywali test wielokrotnego wyboru (każde konkursowe pytanie może mieć więcej niż jedną prawidłową odpowiedź). Test zawierał 32 takie pytania.

Teraz przyszedł czas na ostateczne rozwiązanie. Finał konkursu o tytuł Mechanika Roku odbędzie się już jutro, 18 marca w salach wykładowych i warsztatach Akademii Technicznej LIDER SERWIS w Łodzi. Weźmie w nim udział tylko piętnastu mechaników, którzy w półfinale osiągnęli najlepsze wyniki. Finaliści będą rozwiązywali zadania teoretyczne i praktyczne.

Zwycięzca konkursu zdobędzie tytuł Mechanika Roku 2005 i atrakcyjne nagrody. W tym roku pula nagród wynosi 303 tysiące zł. Wśród fundatorów nagród znalazły się takie firmy, jak Bosch, Complex, Federal Mogul/Champion, Fota, Sosnowski, Valvoline, VB Leasing, Wimad. Patronat medialny nad konkursem sprawują miesięczniki Auto Elektro, Auto Expert, Auto Moto Serwis i Nowoczesny Warsztat.