Wprowadzony w 1997 roku Mercedes ML został bardzo przychylnie przyjęty przez klientów nie tylko w USA (gdzie znajdował się główny zakład produkcyjny), lecz także w Europie. Sprzedawał się tak dobrze, że następcę zaprezentowano dopiero w 2005 roku.
Przez 14 lat fabrykę opuściło ponad 1,2 mln aut obu generacji. Teraz przyszedł czas na ML-a numer 3. Stylistyka nadwozia uległa ewolucyjnym zmianom (zachowano np. charakterystyczny kształt tylnego słupka), minimalnie zwiększyły się też wymiary zewnętrzne (długość o 2,5 cm, a szerokość o 1,5 cm). Za to prawdziwą metamorfozę przeszło wnętrze. Jest obszerniejsze (z przodu auto poszerzono o 3,4 cm, z tyłu o 2,5 cm) i wykończone znacznie lepszymi materiałami.
Nowy ML będzie dostępny w trzech wersjach silnikowych: jednej benzynowej i dwóch wysokoprężnych. Podstawowy, 4-cylindrowy silnik Diesla, znany już m.in. z klas E i S, zastąpił 3-litrową jednostkę V6 montowaną w poprzedniku. Choć moc i moment obrotowy są identyczne (204 KM, 500 Nm), to średnie spalanie spadło z 8,4 do 6 l/100 km. Do przeniesienia napędu posłuży nowa 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-Tronic Plus.
Zastosowanie lekkich materiałów (m.in. aluminium i magnezu) pozwoliło uniknąć zwiększenia masy auta, mimo znacznie bogatszego wyposażenia. Zawieszenie ML-a selektywnie tłumi nierówności – łagodnie wybiera wyboje w trakcie codziennej jazdy (także w terenie), a podczas agresywnych manewrów usztywnia się, co zapewnia autu odpowiednią stabilność.
O bezpieczeństwo podróżnych dba wiele systemów znanych już z klas E i S, m.in.: Attention Assist (wykrywający zmęczenie kierowcy), Night View Assist Plus (system nocnego widzenia z funkcją rozpoznawania pieszych), Blind Spot Assist (monitorujący „martwe pole” lusterek zewnętrznych) oraz Active Park Assist (asystent parkowania z kamerą cofania).
Dodatkowo auto można wyposażyć w Active Curve System, niwelujący przechyły nadwozia przy wykorzystaniu aktywnych stabilizatorów przedniej i tylnej osi.Nowością w klasie M jest system Comand Online, zapewniający dostęp do internetu. Aplikacja umożliwia wygodne korzystanie m.in. z map Google, Facebooka oraz prognoz pogody.
PODSUMOWANIE - Nowy ML, choć niewiele urósł, robi wrażenie znacznie większego i masywniejszego, a przy tym jest oszczędniejszy od poprzednika. Oficjalny debiut samochodu odbędzie się na wrześniowym salonie we Frankfurcie. Do sprzedaży trafi na przełomie września i października, wtedy też poznamy polskie ceny.