W pierwszej połowie 2006 roku nastąpiła metamorfoza na rynku motoryzacyjnym. Polacy dużo częściej niż w ubiegłych latach noszą się z kupnem używanego samochodu. Zmniejszający się popyt na nowe samochody wywołał konieczność ostrzejszej walki o klienta. Gemius postanowił dostarczyć rzetelnej wiedzy o potrzebach oraz preferencjach nabywców, żeby działania te były w miarę skuteczne.

Wyniki badania mówią o tym, że 32,8 procent, czyli co trzeci internauta planuje w ciągu roku zakupić samochód. 62,3 procent osób z tego przedziału zamierza kupić samochód używany. Nowym pojazdem zainteresowanych jest 30 procent przyszłych nabywców, z których prawie połowa (45,1 proc.) zamierza przeznaczyć na ten cel ponad 70 tysięcy złotych. Osoby zainteresowane samochodami używanymi w 77,9 procentach zainteresowane są zakupem auta, którego cena nie przekroczy 30 tysięcy złotych.

Jeśli chodzi o sposoby finansowania zakupu, najpopularniejsza jest płatność gotówką (51,9 proc. - samochody nowe, 65,8 proc.- samochody używane). Drugim rozwiązaniem, cieszącym się popularnością jest częściowa płatność przy pomocy gotówki, a reszta za pomocą kwoty zaciągniętej kredytem (24,8 proc. - samochody nowe, 15,5 proc. - samochody używane).

Dla osób kupujących samochód używany najważniejsze okazało się zużycie paliwa, a następnie typ silnika, marka oraz części zamienne. Dla osób kupujących samochód nowy, kolejność była całkiem inna. Na pierwszym miejscu znalazło się wyposażenie modelu, marka, typ silnika, a na czwartym miejscu zużycie paliwa.

Bez znaczenia, czy chodzi o samochód nowy, bądź też używany ważność elementów wyposażenia samochodów uszeregowała się w takiej grupie: poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek oraz klimatyzacja. Najmniej istotnym elementem okazał się być czujnik deszczu.

Prawie wszyscy internauci planujący zakup samochodu nowego (90,9 proc.) podjęli już decyzję o zakupie konkretnej marki oraz modelu. Potencjalni nabywcy samochodów używanych zdecydowani byli w 60 procentach. W większości przypadków grupy zadeklarowały, że są skłonne do zmiany, gdyby otrzymali w samochodzie innej marki bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny.

Najczęstszym źródłem pozyskiwania informacji na temat nowych samochodów są salony dilerskie (69 proc.). Zaraz po nich znalazł się internet (56,3 proc.), a w kolejności uplasowały się takie pozycje takie jak: znajomi (31,9 proc.), prasa (30 proc.) oraz telewizja (25,6 proc.).

W przypadku samochodów używanych, na pierwszym miejscu znalazł się internet (80,2 proc.). Na drugim miejscu z wyraźną różnicą umiejscowiła się prasa (52,3 proc.), a na końcu znajomi (44,7 proc.).

W poszukiwaniu informacji w Internecie użytkownicy planujący zakup nowego samochodu odwiedzają przede wszystkim oficjalne strony producentów/importerów danej marki (55,8 proc.), serwisy motoryzacyjne (54,3 proc.) oraz opinie znajdujące się na forach motoryzacyjnych (48 proc.).

Inaczej sprawa wygląda w przypadku zakupu samochodów używanych. Przeważają tu serwisy motoryzacyjne (62,2 proc.), a także fora poświęcone motoryzacji (46,9 proc.).