Wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa

Najbardziej pożądanym elementem z zakresu bezpieczeństwa są poduszki powietrzne - zaznacza je aż 80% potencjalnych klientów szukających w serwisie otoMoto.pl pojazdów z określonym wyposażeniem. W zeszłym roku pytało o nie jeszcze więcej użytkowników - bo aż 82%.

Niewiele mniej kierowców interesuje się samochodami z systemem ABS zapobiegającym blokadzie kół podczas gwałtownego hamowania. Popularność tego rozwiązania nie zmienia się - zarówno w tym roku jak i w zeszłym o ABS pytało 79% użytkowników. Zwiększyła się za to liczba kierowców oglądających ogłoszenia aut wyposażonych w system kontroli trakcji (wzrost z 22% w 2011 roku na 24% w 2012 roku). To o tyle ciekawe, że Komisja Europejska pracuje nad przepisami wymuszającymi montaż układów ESP we wszystkich nowych pojazdach. O światła przeciwmgielne pytało 49% użytkowników, a o podgrzewaną przednią szybę 10%.

- Od lat producenci samochodów stosują coraz więcej elementów zmniejszających ryzyko wystąpienia wypadku lub takich, które minimalizują konsekwencje ewentualnej kolizji drogowej. Nasze statystyki pokazują, że rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa są bardzo ważne także dla osób zainteresowanych zakupem auta z drugiej ręki - mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Kierowcy chcą elektroniki

Systematycznie zyskują na popularności udogodnienia elektroniczne. Przebojem bieżącego roku są czujniki cofania (wzrost z 12 na 15%) oraz systemy samoczynnie włączające podczas deszczu wycieraczki (wzrost z 16 na 18%). Nadal, choć nie tak dynamicznie, rośnie popyt na pojazdy wyposażone w fabryczną nawigację (wzrost z 9 na 10%) i w tempomat (wzrost z 24 na 26%).

Nieco mniej niż w zeszłym roku kierowców pytało o samochody z immobiliserem (spadek z 77 na 75%). Autoalarm jest ważny dla 44% zainteresowanych zakupem auta (bez zmian w stosunku do roku ubiegłego). Trzy czwarte kierowców chce, aby ich przyszły samochód był wyposażony w radio z odtwarzaczem CD (także bez zmian).

Komfort i wygląd

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia jest klimatyzacja. Pytało o nią 69% użytkowników (wzrost z 68%). Jednocześnie spada popularność szyberdachów, które niegdyś przynosiły kierowcy odrobinę wytchnienia od upału (spadek z 14 na 13%). Przez wiele lat producenci nie łączyli tych udogodnień - samochody miały albo klimatyzację, albo szyberdach.

Dziś się to zmienia, ale zamiast szyberdachów producenci oferują duże panoramiczne dachy, które w salonie sporo kosztują i nie są szczególnie popularne. Nieco więcej osób zainteresowało się podgrzewanymi siedzeniami (wzrost z 16 na 17%). Prawie połowa zainteresowanych szukała samochodów z felgami ze stopów lekkich, a ponad trzy czwarte oczekiwała od auta elektrycznie podnoszonych szyb.

- Udogodnienia takie jak czujniki cofania czy deszczu, a także tempomat są dobrze przyjmowane przez rynek. Są jednak i takie rozwiązania, które są obojętne dla potencjalnych nabywców np. karty zbliżeniowe, czy czujniki ciśnienia w oponach. W najbliższych latach na rynku pojawi się coraz więcej samochodów ze zintegrowanymi odtwarzaczami CD z wejściem USB obsługującymi pliki MP3. Więcej aut będzie miało funkcję łączenia poprzez Bluetooth telefonu komórkowego z systemem audio. Spodziewam się także, że reflektory ksenonowe będą wypierane przez światła LED. Wzrośnie też popularność tańszych świateł diodowych do jazdy dziennej. Przybędzie aut o większej średnicy kół i z sześciostopniowymi skrzyniami biegów. To trendy obserwowane dziś w salonach, które za kilka lat spowszednieją na rynku wtórnym - mówi Marcin Świć.