Ekskluzywność, inżynieria i wygląd nadają tym pojazdom kosztującym setki tysięcy dolarów wyjątkowy charakter.

Dr Bob Deutsch, 60-letni specjalista od antropologii kognitywnej, po raz pierwszy zetknął się z Maserati Quattroporte, kiedy 40 lat temu jechał ze znajomym wybrzeżem w Cannes w drodze na lunch. Dziś nadal nie może przejść obok salonu Maserati bez wejścia do środka i powspominania, a jednocześnie myśli o zakupie.

"Po pierwsze, ta skóra jest inna niż wszystko, z czym miałem styczność. A miałem okazję dotknąć skóry - nawet bardzo dobrej. Ale nie takiej jak ta", mówi Deutsch. "Według mnie z Mercedesem kojarzy się inżynieria. Myśląc o Maserati Quattroporte czujemy się jak rozpływająca się kostka czekolady. "

Deutsch nie jest jedynym pasjonatem najlepszych luksusowych samochodów. We wrześniu tego roku, w porównaniu do września 2008 roku, producenci luksusowych samochodów odnotowali dość łagodny 13-procentowy spadek sprzedaży. Podczas kiedy wytwórcy superluksusowych aut (Bentley, Lamborghini, Maybach) stracili 31%, Rolls-Royce zarobił we wrześniu tego roku 37% więcej niż w roku ubiegłym. Porsche (w górę o 8%) i Ferrari (w górę o 52%) również miały pozytywne wyniki w ubiegłym miesiącu.

Taka sytuacja nie dziwi Deutscha: "Osoby kupujące te samochody nie pozwalają na to, aby recesja stała się dla nich przeszkodą w wyrażania siebie i poszerzaniu własnego ego", mówi.

Obecnie jednak bezmyślne gromadzenie zastępowane jest poszukiwaniem wyjątkowości. A bogaci konsumenci mogą ją zdobyć, podobnie jak władzę, prestiż i pozycję, od jeszcze większej ilości producentów pojazdów niż kiedykolwiek wcześniej.

Różnorodność

Aby pokazać unikalność i wdzięk niektórych najlepszych luksusowych samochodów na świecie, zaznaczyliśmy te modele, które będą sprzedawane w 2010 roku i kosztują ponad 100 tysięcy dolarów. Musiały to być również auta wyprodukowane przez uznaną firmę w ilości co najmniej 50 sztuk. Aby móc skupić się na luksusie pominęliśmy samochody o wysokich osiągach kojarzone z wyścigami, takie jak Aston Martin, Bugatti i Lamborghini (Ferrari nie zostało pominięte, gdyż samochody te są bardziej popularne w USA niż wspomniane marki). Lista ta nadal obejmuje jednak wiele znanych i (dla większości konsumentów) nieosiągalnych aut z tego segmentu.

Wszystkie one oferują ekskluzywność i indywidualność. Weźmy na przykład takiego Rolls-Royce'a Ghost. Ten cichy sedan oferuje pokrywane teflonem parasole w przednich drzwiach, panoramiczny dach, siedzenia z masażem, podświetlany pojemnik do chłodzenia z kieliszkami do szampana oraz składane stoliki z tyłu. Każdorazowo auto jest robione na zamówienie.

Rzecznik firmy Rolls-Royce, Wayne Kung, powiedział, że dział Bespoke Service może zamontować w aucie wszystko - od stojaków na broń i modyfikacji bagażnika aż po wszelkie wzory na zagłówkach. Wedle indywidualnego gustu można zamówić nawet wzór po wewnętrznej stronie dachu w coupe Phantom.

"Naprawdę możemy stworzyć wszystko, czego chce klient - niebo w nocy może wyglądać tak samo, jak w dniu urodzin ukochanej", żartuje.

Kosztujący 245 tysięcy dolarów Ghost będzie dostępny w sprzedaży w kwietniu 2010 roku. Liczba sztuk nie jest potwierdzona, ale w ubiegłym roku w USA sprzedano tylko 500, a na całym świecie 1200 samochodów Rolls-Royce.

Konstruowanie luksusu

Ceny nie wynikają tylko z wyglądu. Dla przykładu Bentley Continental Supersports za 275 tysięcy dolarów jest najszybszym i najmocniejszym pojazdem marki Bentley, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.

Inżynierowie wykorzystali specjalną skrzynię biegów, która skraca czas zmiany biegu o połowę i pozwala na podwójną zmianę biegu na niższy (co powoduje, że przejście z biegu na bieg jest łatwiejsze) oraz dodali specjalnie zrównoważony rozdział momentu obrotowego, zmniejszający podsterowność na zakrętach. Aluminiowe zawieszenie przednie (obniżone o pół cala w stosunku do Continental GT) zapewnia dobre prowadzenie i dużą przyczepność. Redukcja wagi o 110 kg w stosunku do GT powoduje, że Supersports rozpędza się do 100 km/h w 3,7s.

"Jazda tym samochodem jest spokojna, opanowana i cicha", mówi Stuart McCullough, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu firmy Bentley.

Porsche 911 Turbo Cabriolet za 145 tysięcy dolarów jest może nieco mniej pluszowe niż Bentley, ale za to porusza się szybciej. Do 100 km/h rozpędza się w 3,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 312km/h. Deutsch opisuje jazdę tym autem jako doświadczenie, które powoduje "wieczną tęsknotę" u każdego, kto zazna tego uczucia.

"Stan, o którym mówię, obejmujący zarówno uczucie zrelaksowania, jak i podniecenia przytrafia się w jeszcze tylko jednej znanej mi sytuacji, która została zbadana, czyli w transie", mówi Deutsch. "Chodzi właśnie o te doświadczenia, pozornie wykluczające się, które mają miejsce jednocześnie. To bardzo ekscytujące".

Projektowanie luksusu

Jaguar XJL Supersport za 115 tysięcy dolarów nie jest może taką ikoną, jak 911, ale firma wiąże wiele nadziei z linią XJ, która jest reklamowana jako powrót do dziedzictwa Jaguara.

Ten przydługawy i niedoceniany samochód posiada 510-konny silnik V8, panoramiczny dach, 20-calowe aluminiowe felgi, ekrany dla pasażerow z tyłu i skórzane wnętrze. Z przodu znajduje się błyszczący grill, a cały pojazd, oprócz dużego logo Jaguara, ma prosty, opływowy kształt. Sztuką jest przemówić do młodych kierowców, jednocześnie wywierając wrażenie na klientach, preferujących podboje, którzy mogą zmienić upodobania z Mercedesa na BMW.Samochody tracące najszybciej na wartości Blogi motoryzacyjne, które trzeba przeczytać

Giles Taylor, główny projektant wnętrza w XJ mówi, że zaprojektował je w taki sposób, aby stanowiło równowagę pomiędzy elegancją i mocą: "W tym samochodzie chodzi o grację, przestrzeń i tempo. To są wartości, których szukamy".

Najwyraźniej bogaci konsumenci mają te same priorytety. Pięćdziesięciu z nich zrobiło rezerwację na Jaguara XJL Supercharged Neiman Marcus Edition z 2010 roku, gdy pojawił się w sprzedaży 16 października. Pojazd za 105 tysięcy dolarów sprzedał się w ciągu czterech godzin.