Najnowszy Prius został wyposażony w szereg nowatorskich rozwiązań wykorzystujących zaawansowane czujniki i mechanizmy sztucznej inteligencji, które wydatnie zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Najciekawszym z nowatorskich systemów bezpieczeństwa czynnego jest udoskonalona wersja pakietu Toyota Safety Sense, z oznaczeniem P. Wykorzystuje on czujnik radarowy oraz skierowaną w przód kamerę i obejmuje zestaw funkcji ułatwiających uniknięcie zderzenia, a w razie kolizji – ograniczających ich skutki. Wchodzący w jego skład system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia PCS (Pre-collision System) wykrywa przeszkody i w razie potrzeby zwiększa siłę hamowania lub inicjuje hamowanie awaryjne. Nowością jest zdolność zapobiegania zderzeniom nie tylko z innymi pojazdami, ale także z pieszymi. Funkcja LDA (Lane Departure Alert) zapobiega niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu, funkcja AHB (Automatic High Beam) automatycznie przełącza światła drogowe i mijania, zapewniając optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców, zaś aktywny tempomat (Radar Cruise Control) utrzymuje odpowiednią prędkość jazdy po autostradzie z zachowaniem bezpiecznych odległości od innych pojazdów i przeszkód.

Toyota wyposażyła Priusa także w szereg urządzeń, które wspomagają kierowcę w manewrowaniu. W unikaniu kolizji podczas jazdy z małą prędkością pomaga Intelligent Clearance Sonar, który w razie ryzyka zderzenia zatrzymuje samochód bez względu na położenie pedałów przyspieszenia i hamulca. Zamontowane po bokach pojazdu czujniki ultradźwiękowe ostrzegają przed możliwością zderzenia przy skręcaniu. Czujniki ultradźwiękowe oraz tylną kamerę wykorzystuje też nowy, bardziej precyzyjny, inteligentny system automatycznego parkowania SIPA (Simple Intelligent Parking Assist). Po zatrzymaniu samochodu przy miejscu parkingowym pomaga on kierowcy manewrować na biegu wstecznym i ustawić pojazd w prawidłowej pozycji bez zahaczania o przeszkody.

Nowy Prius wyposażony jest też w opracowany przez Toyotę system monitorowania martwego pola w lusterkach. Informuje on o obecności pojazdu znajdującego się w obszarze niewidocznym w lusterkach wstecznych miganiem umieszczonych w nich lampek.

Prius jako pierwszy samochód Toyoty został wyposażony w kolorowy wyświetlacz projekcyjny HUD (Head-Up Display), wyświetlający na przedniej szybie prędkość jazdy i inne istotne informacje, co zapewnia kierowcy doskonałą świadomość sytuacyjną bez odrywania wzroku od drogi. W nowym modelu występuje jego unowocześniona wersja.

Najnowszego Priusa w specyfikacji japońskiej zaopatrzono również w zaprezentowany niedawno pakiet ITS Connect, który dzięki wymianie danych z innymi pojazdami i infrastrukturą komunikacyjną dostarcza kierowcy dodatkowych informacji mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. System ITS stanowi rewolucję w dziedzinie systemów bezpieczeństwa czynnego. Producenci samochodów we współpracy z sektorem publicznym od lat przygotowują się do jego wdrożenia w samochodach oraz do wyposażenia w urządzenia ITS infrastruktury drogowej. Jako pierwszym udało się tego dokonać władzom Japonii oraz Toyocie.