W tym czasie obowiązywały stare - korzystne przepisy umożliwiające firmom odliczenie od aut z kratką całego podatku VAT.

W sumie w ciągu 3 miesięcy 2014 roku Polacy kupili 97 620 samochodów osobowych, co oznacza wzrost sprzedaży o 29 proc. w porównaniu z 2013 rokiem.

W marcu - ostatnim miesiącu korzystnych odliczeń - dilerzy przeżywali niemal szturm na salony. Sprzedano 35 486 nowych aut - o 41 proc. więcej niż w marcu 2013 roku.

Od kwietnia obowiązują mniej korzystne rozwiązania - można odliczyć wprawdzie pełny VAT, ale urzędy skarbowe straszą, że będą skrupulatnie sprawdzać, czy auto firmowe było w rzeczywistości wykorzystywane tylko w tych celach. Dlatego większość właścieieli firm wybiera opcję odliczenia połowy podatku VAT.

Czy nowe uregulowania sprawią, że sprzedaż nowych samochodów spadnie?

Od 1 kwietnia zaczną obowiązywać nowe, dla części przedsiębiorców mniej korzystne, przepisy podatkowe dotyczące zakupu samochodów firmowych. W związku z tym dynamika rejestracji nowych osobówek może ulec obniżeniu, ale mam tutaj na myśli głównie grupę marek popularnych. Bowiem w przypadku modeli premium nowe regulacje są korzystniejsze niż te obowiązujące do końca ubiegłego roku i mogą pozytywnie wpłynąć na ten segment rynku – mówi Paweł Gos - prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Na polskim rynku od kilku już lat liderem sprzedaży samochodów osobowych jest Skoda - w I kwartale 2014 roku czeska firma sprzedała ponad 14 tys. aut. Najchętniej kupowanym modelem w Polsce jest Skoda Octavia.

Eksperci szacują, że w 2014 roku Polacy kupią 310-320 tys. nowych samochodów osobowych.

Nowe samochody chętniej kupują także mieszkańcy Europy Zachodniej. W marcu w krajach Unii sprzedano 1,45 miliona samochodów osobowych - o 10,6 proc. więcej niż rok temu. Duża dynamika sprzedaży utrzymuje się w Wielkiej Brytanii - 17,7 proc., Hiszpanii - 10 proc., w Niemczech - 5,4 proc., we Włoszech - 5 proc.

Najchętniej kupowaną w Europie marką jest Volkswagen - sprzedaż w marcu ok. 160 tys. aut.