Obecnie Opel rozpoczyna odnawianie swojej oferty jednostek napędowych, wprowadzając silniki benzynowe i wysokoprężne 1,6 l wraz z drugą generacją skrzyń pięcio- i sześciobiegowych. Wszystkie te rozwiązania mają na celu zapewnienie najlepszej wydajności w swojej klasie i wprowadzenie udoskonaleń.

Obie nowe rodziny silników charakteryzują się najlepszymi w swojej klasie parametrami w zakresie wydajności mocy i czystości, a udoskonalone skrzynie biegów zapewniają płynną zmianę biegów nieustępującą wynikom osiąganym przez konkurencję. Niedługo zostanie zaprezentowana nowa skrzynia sześciobiegowa i nowa zautomatyzowana skrzynia manualna.

Nowy silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo

Ta jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest produkowana w dwóch konfiguracjach. Wersja Eco Turbo o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm została skonstruowana z myślą o optymalizacji zużycia paliwa, wysokim momencie obrotowym i wyjątkowej elastyczności. Wersja Performance Turbo o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm wyróżnia się wyjątkową wydajnością wynoszącą 125 KM na litr, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie.

W porównaniu z poprzednią jednostką 1.6 l z turbodoładowaniem udało się obniżyć poziom emisji CO2 i zużycie paliwa o 13% oraz zwiększyć maksymalną moc i moment obrotowy nawet o 30%. O wyjątkowej elastyczności silników Eco Turbo świadczy poprawione o 20% przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu. Natomiast moc 200 KM nadaje jednostce Performance Turbo jeszcze bardziej sportowy charakter.

Nowy silnik wysokoprężny 1.6 CDTI

Nowy silnik wysokoprężny 1.6 l zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi we wszystkich kluczowych parametrach. Został wprowadzony w modelu Zafira Tourer i docelowo zastąpi obecną jednostkę 1.7 l i wersje 2.0 l o niższej mocy w szerokiej gamie modeli Opla, a w przyszłości zaprezentowane zostaną jeszcze mocniejsze wersje.

Ta pierwsza w ofercie Opla jednostka wysokoprężna w całości wykonana z aluminium charakteryzuje się mocą 136 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm. Stosunek 85 KM na litr nie ma sobie równych w tej klasie.

Podobnie jak w analogicznej jednostce benzynowej, również w silniku 1.6 CDTI zastosowano wiele rozwiązań z zakresu "inżynierii dźwięku", co pozwoliło zminimalizować hałasy i wibracje oraz zwiększyć kulturę pracy.

Udoskonalona oferta manualnych i automatycznych skrzyń biegów

W pojazdach małych i kompaktowych z silnikami o maksymalnym momencie obrotowym do 235 Nm wprowadzone zostaną nowe skrzynie sześciobiegowe. Są one znacznie lżejsze od podobnych rozwiązań i zawierają wiele modyfikacji z jednostek drugiej generacji.

W przypadku Adama i Corsy opracowano ofertę nowych zautomatyzowanych skrzyń manualnych z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów i funkcją start/stop, które działają także w pięciobiegowym trybie automatycznym.

Następnym krokiem po udoskonaleniach skrzyń sześciobiegowych obecnej generacji będzie wprowadzenie nowej skrzyni ośmiobiegowej, która aktualnie jest w fazie konstrukcji. Szerszy zakres biegów umożliwi oszczędność paliwa przekraczającą średnio 3%.

Opel Adam (Paryż 2012) Foto: Onet
Opel Adam (Paryż 2012)