Z drugiej strony obecny raport pokazuje słabość systemu. Jeden z modeli otrzymał kilka miesięcy temu wynik trzech gwiazdek (3/5), co w oczach opinii publicznej stwarza wrażenie, jakby samochód ten nie był bezpieczny. Producent wprowadził jednak poprawkę i w nowym teście uzyskał o jedną gwiazdkę więcej. Co było tą poprawką? Dołożenie kilku języków w komunikacie o niezapiętych pasach na tylnej kanapie. Euro NCAP dodało zabrane wcześniej punkty i model ten dostał o jedną gwiazdkę więcej (4/5). Czy stał się przez to bezpieczniejszy o 20 procent...?

Odkładając na bok dywagacje dotyczące słabości systemu i konstruowania samochodów bardziej pod kątem specyficznych wymagań organizacji Euro NCAP, niż realnego zwiększania bezpieczeństwa, prezentuję poniżej nowe wyniki crash testów.

W najnowszej edycji testów zderzeniowych zniszczono po kilka egzemplarzy sześciu modeli samochodów. Są to BMW Serii 2 Active Tourer, Nissan Pulsar, Renault Megane, Skoda Fabia, Suzuki Celerio oraz Tesla Model S. Dwa z tych aut nie zachwyciły, otrzymując trzy i cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Skoda Fabia w teście Euro NCAP

Łączny wynik nowej Fabii to imponujące pięć gwiazdek. Wpływ na to mają wyniki w poszczególnych kategoriach. I tak, w dziedzinie bezpieczeństwa kierowcy i pasażera Fabia otrzymała 81 proc. punktów. Bezpieczeństwo dzieci przewożonych w fotelikach oceniono na 81 proc. Ochrona pieszych w przypadku potrącenia to niezłe 69 proc., a seryjnie montowane systemy zwiększające bezpieczeństwo, w które nowa Fabia jest obficie wyposażona, wypracowały 69 proc. punktów.

Renault Megane w teście Euro NCAP

Renault Megane, o którym mowa na początku, było już w tym roku poddane testowi Euro NCAP, w którym mocno rozczarowało, otrzymując jedynie trzy gwiazdki. Renault postanowiło to zmienić i zmodyfikować model, ale bardziej pod kątem specyficznych wymagań organizacji Euro NCAP.

Chodziło o to, że system informujący o niezapięciu pasów bezpieczeństwa przez pasażerów tylnych siedzeń podawał komunikat tekstowy, który nie był dostępny we wszystkich językach. To obniżyło wynik w tej kategorii o kilka procent i odebrało jedną gwiazdkę.

Obecnie system jest zgodny z wymogami Euro NCAP i podaje komunikat we wszystkich językach. Wpłynęło to pozytywnie na końcowy wynik, dzięki czemu Megane ma teraz nie trzy, a cztery gwiazdki. Czy jest przez to znacznie bezpieczniejszy?

Dla porządku, podaję wyniki w poszczególnych kategoriach - bezpieczeństwo pasażerów z przodu: 83 proc; bezpieczeństwo dzieci: 78 proc.; bezpieczeństwo pieszych: 60 proc.; systemy zwiększające bezpieczeństwo: 56 proc. (wcześniej było to 48 proc.).

Suzuki Celerio w teście Euro NCAP

Suzuki Celerio to mały i niedrogi model, który w teście otrzymał jedynie trzy gwiazdki. Największy wpływ na słaby wynik ma nie tyle sama konstrukcja, co braki w seryjnym wyposażeniu w systemy wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo. W tej kategorii Celerio otrzymało zaledwie 38 proc. punktów, mając na pokładzie "jedynie" ESP, poduszki powietrzne czy sygnalizację niezapięcia pasów tylko dla przednich foteli, natomiast nie ma w standardzie ogranicznika prędkości, systemu automatycznego hamowania awaryjnego czy asystenta pasa ruchu.

W pozostałych kategoriach punktacja, jak na nieduże, budżetowe auto, nie rozczarowuje. Może jedynie poza bezpieczeństwem dorosłych pasazerów, które oceniono na słabe 61 proc. Bezpieczeństwo dzieci to niezłe 74 proc., a ochrona pieszych mocne 68 proc.

Nissan Pulsar w teście Euro NCAP

Nowy kompakt na rynku, pierwszy model Nissana w tym segmencie od wielu lat, nie rozczarował ekspertów Euro NCAP. Pięć gwiazdek to zasłużony wynik, na który składa się m.in. ponadprzeciętnie wysoki poziom bezpieczeństwa pieszych, oceniony aż na 75 proc. Również bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono bardzo wysoko - na 84 proc., co jest najlepszym wynikiem spośród testowanej szóstki, ex aequo z BMW Serii 2 Active Tourer. Bezpieczeństwo dzieci to mocne 81 proc., a systemy bezpieczeństwa oceniono na 68 proc.

Tesla Model S w teście Euro NCAP

Tesla jest innowacyjnym elektrycznym samochodem, który oferuje wiele również w kwestii bezpieczeństwa. Ekspertom Euro NCAP trudno było się do czegoś przyczepić, dlatego model dostał pięć gwiazdek. Na 82 proc. oceniono bezpieczeństwo dorosłych, na 77 proc. bezpieczeństwo dzieci, na 66 proc. bezpieczeństwo pieszych i na 71 proc. wyposażenie w systemy zwiększające bezpieczenstwo.

BMW Serii 2 Active Tourer w teście Euro NCAP

BMW nie zawiodło i swoim doświadczeniem w konstruowaniu bezpiecznych samochodów zasłużyło na pięć gwiazdek. Rodzinna Seria 2 Active Tourer dostała jeden z najlepszych wyników w dziedzinie bezpieczeństwa pasażerów z przodu - 84 proc. Najlepiej z całej szóstki oceniono bezpieczeństwo dzieci - aż na 85 proc. Nieco lepiej mogłoby być w kategorii ochrony pieszych, gdzie jest przeciętne 60 proc., natomiast 70 proc. w kategorii systemów bezpieczeństwa to wynik gorszy tylko od Tesli.