Podstawą języka designerskiego pierwszej generacji Volkswagena Tiguana były obłości. Projektując następcę Niemcy postawili na mocne kontury i wyraziste kształty. O ile linia okien została poprowadzona w taki sposób, że idealnie pasuje m.in. do hatchbacka segmentu C i jest po prostu zwiewna, o tyle dolna część karoserii okazuje się dużo bardziej masywna i przysadzista. To jednak powinno się spodobać klientom Volkswagena. W ten sposób Tiguan drugiej generacji sprawia wrażenie dużo bardziej stabilnego i wyróżnia się na tle konkurencji w segmencie SUVów.

Volkswagen Tiguan 2016
Volkswagen Tiguan 2016

Podstawą nowego języka stylistycznego Volkswagena stała się wyrazistość. To nią kierowali się designerzy tworząc skupiony i nowoczesny pas przedni oraz to ona była wyznacznikiem podczas rysowania mocnego wgłębienia linii bocznej. Co z tyłem? Na pierwszy rzut oka wygląda on niezwykle prosto. Wyrafinowania dodają mu jednak nowoczesne lampy z przetłoczeniem zarysowanym w górnej części oraz delikatny spojler umieszczony zaraz nad klapą bagażnika.

Dłuższa historia dotyczy lamp zastosowanych w nowym Tiguanie. Aktualnie wszystkie Tiguany wyposażone są w pełni LEDowe reflektory. W topowej wersji wyposażenia Highline (najczęściej wybieranej przez klientów) auto posiada reflektory LED Top. Diodowe oświetlenie daje jasny snop światła podczas jazdy w nocy, doświetla zakręty i wygląda niezwykle efektownie. Dodatkowo światła świetnie współgrają z grillem posiadającym chromowane listwy oraz uginającą się ku dołowi linią maski. W wersji Top wyposażone są w system Dynamic Light Assist, który pozwala można jeździć cały czas z włączonymi drogowymi światłami. Bez wątpienia poprawia to komfort i bezpieczeństwo nocnych podróży. Wiązka światła przysłaniana jest tylko w miejscach, w których mogłaby oślepić innych uczestników ruchu.

Volkswagen Tiguan 2016
Volkswagen Tiguan 2016

Nadwozie nowego Volkswagena Tiguana to jednak nie tylko stylizacja. Zostało ono zbudowanie na nowej platformie MQB, która pozwoliła na mocną redukcję masy mimo zwiększenia rozmiarów auta oraz wzbogacenia seryjnego wyposażenia. Druga generacja SUVa jest aż o 50 kilogramów lżejsza od swojego poprzednika. W tym samym czasie Niemcom udało się o 7 procent poprawić współczynnik sztywności nadwozia. Karoseria bardziej odporna na skręcanie poskutkuje lepszym zachowaniem auta podczas dynamicznej jazdy w trasie oraz po opuszczeniu utwardzonych szlaków.

Uni-SUV - wskaźniki z Passata, konsola z Tourana

Osoby, które miały do czynienia ze współczesnymi Volkswagenami, nie będą zaskoczone wyglądem kabiny nowego Tiguana. Zestaw elektronicznych wskaźników pochodzi z Passata, konsola centralna wygląda identycznie jak ta zastosowana w Touranie, a kierownica czy fotele pasują niemalże do całej gamy modelowej niemieckiej marki. Unifikacja nie jest niczym złym, szczególnie gdy stworzona na jej bazie całość okazuje się naprawdę funkcjonalna i ergonomiczna.

Kierowca praktycznie wcale nie musi uczyć się obsługi Tiguana. Ilość przycisków i pokręteł została ograniczona do minimum oraz zostały one umieszczone w zasięgu ręki prowadzącego. Nawet system multimedialny za sprawą dedykowanych przycisków nie powinien sprawiać większych problemów. Ważnym elementem ergonomii kabiny jest m.in. konsola centralna delikatnie zwrócona w stronę kierowcy. Mocną zaletą nowego Tiguana jest jakość wykończenia. Konsola centralna została obita miękkimi i miłymi w dotyku plastikami, skóra na kierownicy okazuje się naprawdę delikatna, a tapicerki foteli sprawiają wrażenie solidnych.

Volkswagen Tiguan 2016
Volkswagen Tiguan 2016

Nowy Volkswagen Tiguan jest przestronny. Zastosowanie nowej płyty podłogowej MQB pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi o prawie 8 cm. To w połączeniu ze stosunkowo wysokim nadwoziem sprawiło, że komplet dorosłych osób siedzących w SUV-ie będzie miał wystarczającą ilość miejsca i na nogi, i nad głowami. Poza tym do dyspozycji pasażerów jest pojemny bagażnik. W konfiguracji standardowej ma on pojemność 520 litrów. To o 50 litrów więcej od poprzednika. Po przesunięciu tylnej kanapy do przodu wielkość kufra rośnie do 615 litrów, podczas gdy maksymalnie przestrzeń załadunkowa ma wartość 1655 litrów.

Nie da się ukryć, że Volkswagen jest w trakcie zmiany modelowej, która pociąga za sobą wprowadzenie całkowicie nowej filozofii stylistycznej. Druga odsłona Tiguana stała się bardziej przysadzista i stabilna, co projektanci połączyli z nowoczesnym i wyrafinowanym designem. Udany zabieg wykonano także w kabinie pasażerskiej. Elegancka prostota okazuje się być idealnie skrojona na miarę nowoczesnego SUV-a.

Brakuje tutaj wątku u nowoczesnych silnikach, 4Motion Active Control oraz o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa – seryjny Front Assist i opcjonalny Emergency Assist. Warto wspomnieć też o Trailer Assist skoro mówimy o nowoczesności.