Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Opel GT

Opel GT

Ikona samochodu

Opel GT to legendarny sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę. Auto zadebiutowało w jako prototyp już w 1965 roku, lecz produkcyjną wersję zaprezentowano 3 lata później. Nazwa GT pochodzi od skrótu „gran turismo”.

Pomysł stworzenia sportowego Opla powstał już na początku lat 60. Niemcy przy projektowaniu nadwozia poprosili o pomoc Chucka Jordana, który wraz z Clare’m McKichanem nadali pojazdowi niepowtarzalny kształt. Z uwagi na jego podobieństwo do ówczesnej Corvetty, Amerykanie nazywali sportowego Opla „małą Vettą”.

Nieoczekiwanie Opel GT stał się prekursorem przyszłych aut typu GT/coupe. Niskie, 2-drzwiowe nadwozie miało łagodne i bardzo eleganckie linie. Z przodu charakterystycznymi elementami były m.in. 2 wąsie wloty powietrza oraz reflektory, który otwierały się poprzez… obrót. Z tyłu natomiast GT miało typowy „kuper”, gdzie górna krawędź była bardziej wysunięta od dolnej.

Nadwozie GT tworzone było przez firmę Chausson, która gotową karoserię transportowała do Brissinneau&Lotz nieopodal Paryża – tam wyposażano je w tapicerkę oraz lakierowano je. Dopiero tak przygotowane nadwozie było dalej transportowane do Niemiec (Bochum), gdzie montowano układ napędowy i zawieszenie. Co ciekawe, nadwozie Opla GT, jest jednością tak jak je widzimy, tzn. nie ma w nim demontowalnym przednich błotników czy choćby atrapy chłodnicy. Konstrukcyjnie GT oparte było na popularnym Kadecie.

Do napędu początkowo stosowano 1,1-litrowy silnik benzynowy generujący 60 KM. Niestety moc ta nie wystarczała mimo niskiej masy (ok. 850 kg), dlatego szybko do oferty dołączył 90-konny silnik 1.9, który później w USA oferowany był w wersji 83-konnej. Właśnie na rynku północnoamerykańskim GT zdobył ogromną popularność. Niestety w 1973 roku wskutek zmian przepisów dotyczących bezpieczeństwa właśnie na tamtejszym rynku oraz zmian norm emisji spalin postanowiono zakończyć produkcję Opla GT.

Przez cały okres z fabryki wyjechało niespełna 104 tys egzemplarzy. Jego nieoficjalnym następcą został w 2000 roku model Speedster, który został zastąpiony w 2007 roku przez (bądź co bądź) II generację modelu GT.

Opel w dużej mierze liczył na marketingowy chwyt polegający na wykorzystaniu nazwy legendy przy nowym modelu, tak jak robiło to wiele innych producentów, jednak druga odsłona nigdy nie zdobyła oczekiwanej popularności. Jej bliźniaczymi modelami był Pontiac Solstice oraz Saturn Sky. 2-drzwiowe nadwozie typu roadster ze składanym miękkim dachem mocno nawiązywało do Speedstera. Było bardziej krępe, lecz zachowało swój zadziorny charakter. Mimo niewielkiego nadwozia, wzmocnienia wymagane przy aucie „bez dachu” spowodowały, iż GT ważył nieco ponad 1300 kg. Wnętrze było dosyć ciasne, ale jak na Opla wyróżniało się jakością wykonania.

Konstrukcyjnie nowy GT został oparty na płycie podłogowej GM Kappa. Do napędu posłużył wyłącznie benzynowy silnik turbodoładowany o pojemności 2 litrów, generujący 264 KM. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.

Z uwagi na niskie zainteresowanie autem i kiepskie wyniki sprzedażowe, produkcja Opla GT została zakończona w 2009 roku.

Opel GT - generacje

Ikona samochodu

Opel GT I (1968 - 1973)

Ikona samochodu

Opel GT II (2007 - 2009)

Opel GT - powiązane artykuły

Najkrócej produkowane samochody. Jednemu nie pomógł nawet James Bond

Najkrócej produkowane samochody. Jednemu nie pomógł nawet James Bond

Najpóźniej w czwartym roku produkcji każdy samochód przechodzi lifting. Tyle że w przypadku tych ośmiu modeli czwartego roku produkcji nigdy nie było, ponieważ żaden z nich go nie doczekał, a jeden nie przetrwał nawet 10 miesięcy. Oto najkrócej produkowane samochody. I nie mówimy tu o limitowanych hiperautach, ale o wielkoseryjnych pojazdach. Czy je jeszcze pamiętasz?
Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.
Opel GT w wersji elektrycznej – pięćdziesięciolecie rekordów

Opel GT w wersji elektrycznej – pięćdziesięciolecie rekordów

Opel Elektro GT nigdy nie był produkowany seryjnie, ale zapisał się w historii motoryzacji dzięki rekordom, jakie pobił w maju 1971 r. Nie były one tylko przedsięwzięciem sportowym, lecz także, a może przede wszystkim, miały być sprawdzeniem koncepcji samochodów napędzanych elektrycznymi silnikami.
Opel GT ma 50 lat: tylko latanie jest piękniejsze

Opel GT ma 50 lat: tylko latanie jest piękniejsze

Opel GT ma już 50 lat. Nadal jest atrakcyjny, oglądają się za nim i kobiety, i mężczyźni. Miał też piękny slogan reklamowy: Tylko latanie jest piękniejsze.
Opel GT Concept - Kiedy w produkcji?

Opel GT Concept - Kiedy w produkcji?

Smukły, zwinny i zredukowany do minimum – taki właśnie był Opel GT z lat 1968-73. I takie też jest najnowsze GT Concept, pokazane wiosną tego roku. Opel jeszcze nie zdecydował, jaka będzie jego przyszłość.
Rynek aut klasycznych - Opel tylko unikalne auta są drogie

Rynek aut klasycznych - Opel tylko unikalne auta są drogie

Fani Opla stawiają przede wszystkim na sportowe modele z lat 70. Wartości nabierają też duże limuzyny z tego okresu
Dzikie lata Opla: reaktywacja

Dzikie lata Opla: reaktywacja

Pół wieku temu to Opel, a nie np. BMW czy Mercedes, był tą spośród niemieckich marek, która projektowała najodważniejsze koncepty. Teraz historia ma szansę się powtórzyć
Genewa 2016: Opel GT Concept ukazuje wizjonerskie wnętrze

Genewa 2016: Opel GT Concept ukazuje wizjonerskie wnętrze

Zarówno nadwozie, jak i wnętrze tego samochodu marzeń prezentują się imponująco: Opel GT Concept to propozycja tego, jak w przyszłości mógłby wyglądać popularny samochód sportowy — minimalistyczny, a jednocześnie oszałamiający.
Opel GT Concept – rasowe coupe

Opel GT Concept – rasowe coupe

Opel przedpremierowo pochwalił się nowym modelem GT. Koncepcyjne coupe oficjalnie zadebiutuje na początku marca podczas salonu samochodowego w Genewie. Już nie możemy się doczekać!
Powrót Opla GT - sportowiec za rozsądną kasę

Powrót Opla GT - sportowiec za rozsądną kasę

Opel walczy o poprawę swego wizerunku. W tym celu ożywi jedną z legend – w marcu na salonie w Genewie zobaczycie nowe GT!
Opel GT w rękach Pawła Treli

Opel GT w rękach Pawła Treli

Ubiegłoroczny Mistrz Polski w drifcie powiększa stajnię o Opla GT . Czy ta zmiana zagwarantuje mu powrót na najwyższe podium Driftingowych Mistrzostw Polski?
Opel GT 2.0T - niepraktyczna atrakcja

Opel GT 2.0T - niepraktyczna atrakcja

Mieliśmy dużo szczęścia, bo nasz test odbył się w słoneczne popołudnie. To wspaniała sprawa. Prędkość i wiatr, bo wtedy można zapomnieć o wszystkim co nas nurtuje
Zastrzyk mocy

Zastrzyk mocy

Kilka miesięcy po oficjalnej premierze można już zamawiać u dilerów Opla fantastycznego roadstera GT. Auto produkowane w amerykańskiej fabryce Saturna jest następcą pierwszego GT z lat 60.
Opel GT - G jak gokart, T jak solidne turbo

Opel GT - G jak gokart, T jak solidne turbo

Prawie 40 lat temu narodziła się legenda: Opel GT - dziś marzenie wielu kolekcjonerów. Opel już raz próbował wskrzesić sportowego ducha purystycznym Speedsterem, opartym na technologii Lotusa.
Opel GT - Niezatarty styl małej Corvette

Opel GT - Niezatarty styl małej Corvette

W połowie lat 60. w centrum stylistycznym Opla powstał prototyp klasycznego sportowego coupé, który szybko wszedł do produkcji seryjnej jako model GT.
Zastrzyk mocy

Zastrzyk mocy

Kilka miesięcy po oficjalnej premierze można już zamawiać u dilerów Opla fantastycznego roadstera GT. Auto produkowane w amerykańskiej fabryce Saturna jest następcą pierwszego GT z lat 60.
Już w salonach

Już w salonach

Opel GT bo o nim mowa właśnie wkracza do naszych salonów sprzedaży. Pod jego maską pracuje dwulitrowy turbodoładowany silnik osiągający maksymalnie 264 KM, dzięki niemu auto przyśpiesza do "setki" w 5,7 s i może rozpędzić się maksymalnie do 229 km/h.
Opel GT - Rasowy roadster z błyskawicą

Opel GT - Rasowy roadster z błyskawicą

Dilerzy Opla już przyjmują zamówienia na najnowszy model GT - rasowego roadstera ze "stanów", można mieć już za 122 000 zł. Oto on w akcji.
Opel GT – tylko latanie jest przyjemniejsze

Opel GT – tylko latanie jest przyjemniejsze

Pod tym sloganem europejska dywizja koncernu General Motors wprowadziła na rynek w 1968 r. niewielki, dwumiejscowy sportowy samochód o nieskomplikowanej nazwie – GT, co oznaczało Gran Turismo.

Opel GT - Kabriolet roku

To już trzeci po Speedsterze i Tigrze TwinTop model Opla, który zdobył to wyróżnienie (nagroda przyznawana jest od 1994 roku). GT na polskim rynku ma pojawić się w maju.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.