• Pomysłodawcą pobicia rekordów był Georg von Opel – wnuk założyciela firmy Adama Opla
  • Finalnie zmodernizowany Opel GT w dniach 17–18 maja 1971 r. ustanowił aż sześć rekordów świata dla samochodów z napędem elektrycznym
  • Maksymalna prędkość jaką podczas prób uzyskał Opel Elektro GT to 188,86 km/h

Równo 50 lat Georg von Opel, wnuk założyciela firmy Adama Opla, na torze wyścigowym Hockenheimring w Niemczech postanowił ustanowić rekord prędkości dla samochodu elektrycznego. Do tegom celu miał być użyty specjalnie przygotowany i zmodyfikowany sportowy Opel Elektro GT.

Opel Elektro GT został wyposażony w dwa elektryczne silniki firmy Bosch, które łącznie generowały ciągłą moc 88 kW (120 KM) i szczytową nawet 118 kW (160 KM). Cztery niklowo-kadmowe akumulatory, zamontowane obok oraz za kierowcą, dostarczyła firma Varta. Baterie składające się z 280 ogniw zwiększyły masę seryjnego Opla GT (960 kg) o 590 kg – auto ważyło 1550 kg czyli tyle samo, co Opel Diplomat B.

Próba długodystansowa wymusiła zwiększenie liczby ogniw do 360, a to z kolei oznaczało 740 kg dodatkowej masy. Pod względem ciężaru Opel GT z elektrycznym silnikiem dorównywał wówczas ciężarówce Opel Blitz z krótkim rozstawem osi (1700 kg). Zwiększona masa wymagała zastosowania sztywniejszych sprężyn, a firma Continental opracowała specjalne wysokociśnieniowe opony, które ograniczały opory toczenia.

Ponadto w rekordowym samochodzie zasłonięto wszystkie wloty i wyloty powietrza w nadwoziu, zastosowano płaską pokrywę silnika bez wybrzuszenia na gaźnik (pomysł znany z seryjnego Opla GT), usunięto zderzaki, lusterka i klamki oraz wszystko, co tylko się dało zarówno z komory silnika, jak i przedziału pasażerskiego.

Opel Elektro GT miał zmodernizowane nadwozie

W bagażniku schowano elektroniczny system sterowania, a do charakterystycznego tyłu Opla GT dodano ogromny spoiler. Z seryjnego auta usunięte zostały tylne światła, a pozostałe po nich otwory zasłonięto. Z kolei w miejscu tłumika zamontowano wymiennik ciepła.

Tradycyjny akumulator zasilający pokładową elektronikę znajdował się w przedniej części komory silnikowej, w której zamiast jednostki benzynowej zamontowano elektryczne silniki . Trakcyjne akumulatory (zaadaptowane z wojskowych odrzutowców) umocowano w specjalnych uchwytach. Zajęły one całą przestrzeń za kierowcą, pozostawiając tylko tyle miejsca, by mógł on usiąść w standardowym fotelu.

Opel Elektro GT - łącznie pobito sześć rekordów świata

17 maja 1971 r. Georg von Opel za kierownicą Opla Elektro GT ustanowił cztery rekordy świata dla samochodów z napędem elektrycznym. Dwa kolejne rekordy (również ze startu zatrzymanego) zostały pobite 18 maja.

Niestety, nieduża pojemność niklowo-kadmowych akumulatorów uniemożliwiła ustanowienie rekordu utrzymania prędkości 100 km/h przez 100 km. Ta próba zakończyła się już po 44 km.

Opel Elektro GT – ustanowione rekordy

Data Dystans Czas przejazdu Uzyskana prędkość
17 maja 1971 rok 1 km 19,061 s 188,86 km/h
17 maja 1971 rok 1 km ze startu zatrzymanego 31,066 s 115,88 km/h
17 maja 1971 rok 0,5 km ze startu zatrzymanego 19,358 s 92,98 km/h
17 maja 1971 rok 0,25 mili ze startu zatrzymanego 16,869 s 85,87 km/h
18 maja 1971 rok 10 km ze startu zatrzymanego 4 min 43,69 s 126,89 km/h
18 maja 1971 rok 10 mil ze startu zatrzymanego 7 min 35,63 s 127,15 km/h